Pages

Friday, December 3, 2010

Bagus Tui Driver Ni..

Salam.
PAGI tadi aku naik keb gi opis. Malas nak meredah dan melalui 'jambatan bodoh' (<-- pade sesape yg tak tau jambatan bodoh tu ape, sila bace kat
sini). Tak silap aku kat situ start ari Selase laluan kat jambatan tu takde lampu. Gelap gulita. Nak kate lampu terbakar, tak mungkin. Takkan sume lampu kot? Aku rase timer die kot yang problem..
Ok, keb ni driver die chinese guy. Tak sembang pon sepanjang perjalanan cume aku pasan die bawak laju giler! Nak ajek aku suh die bawak slow-slow tapi tak terkeluar ape-ape perkataan pon dari mulut aku nih. Takut gak la kan kalo jadi pape. Aku ni da la single mingle lagik.. (<-- pomot nampak?) Ngeee..
Sampai kat area opis, aku pon turun dan terus bayar tambang die. Siap driver tu tanye "cik nak resit?" aku jawab "takpe, time kasih". Lepas tu die cakap lagi "ok, babai and have a nice day" dan aku balas "u too" sambil terus aku berlalu.
Hmm... da bape lame peraturan pasal resit tu dikeluarkan, baru ni kali pertame driver keb yang aku jumpe tanye samade aku nak resit ke tak? Selame ni takde satu pon yang tanye. Bagus tui driver tu kan? Agaknye bape kerat la driver keb yang bersikap macam tu?
Driver keb ni sebenarnye buleh dianggap sebagai 'duta kecil' untuk negare kite ni. Sebagai contoh, kalo de pelancong dari luar, dowang naik keb dan musti tanye ape yang best kat sini especiallynye bandaraye KL ni so driver keb ni akan pomot la tempat-tempat yang best. Dan kalo driver ni tak berbudi bahase dan bersopan, ape pandangan orang luar terhadap negare kite nih? Pasal tu la kite slalu dengar ungkapan nih "bahase melambangkan bangse". Betui tak?
Aku slalu naik keb dan sepanjang pengalaman aku ni, ade driver keb yang ok dan ade yang tak ok. Maksud aku ok tu macam die respek kite ni sebagai penumpang. Contohnye bile kite tanye ape-ape tu, die nak jawab dengan elok, kalo tetibe kite dapat kol dan pade mase yang same radio keb die terpasang, lantas die slowkan volume radio die.. pade aku tu da ok. Ade gak driver yang jenis pendiam; tak mo sembang dengan penumpang. Tu pon ade gak. Tak kisah la tu janji aku slamat sampai ke destinasi pon da syukur alhamdulillah.
Penjejak Mimpi - ade driver langsung tak nak gune meter. Ko nak pow foreigners especially orang Arab, ok la sebab dowang tu manyak duit. Yang ko nak klepet duit orang tempatan pehal? Tapi tak baik menipu la.. Tuhan tau ape yang anda lakukan...

0 comments: