Pages

Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal Hijrah 1432

Salam.
ARI ni cuti umum sebab sambutan Maal Hijrah. Da masuk ke tahun 1432 dah sejak Nabi Muhammad saw berhijrah dari Mekah ke Madinah. Kat
sini ade isi yang menarik pasal hijrah. Sile bace dengan penuh penghayatan ye :)
Pagi ni aku bangun lewat. Da cuti umum kan.. bese jam 4-5am aku da bangun so memang da jadi kebiasaan kalo cuti umum aku akan membangun lewatkan diri aku ni. Ye la, nak balas dendam la beb..
Ari ni bermulenye tahun baru dalam pengiraan kalendar islam. Bese kite ni jarang yang selebret tahun baru hijrah ni. Ye tak? Ala, ngaku je lah... Jangan nak memalu cipan lak.. Betui kan? Tapi ce kalo tahun baru masihi; pe orang kate ikut kalendar Gregorian tu.. pergh! sambutannye ngalahkan orang bukan Islam. Sori ek? Aku tak tuju kat sesape.. Sape makan cili, die terase pedas.. :)
Bulan Islam pon bukannye hafal sangat kan? Kalo suh sebut tu, main sebut jek.. susunan pon berterabur.. Ah, pedulik ape, janji sebut.
Hijrah tu kalo nak senang paham gini lah. Berpindah atau bertukar dari tempat atau keadaan asal. Contohnye berhijrah dari kampung ke bandar.. berhijrah dari Ipoh ke KL.. Contoh lain; aku amik macam few artis tu.. Dulu tak pakai tudung dan skang da pakai. Ayat skema bile ditanye reporter "erm, saye nak berhijrah..", "dulu saye seksi bagai nak rak dan skang ni saye rase da ensap, so saye nak menutup aurat" (<-- ni ayat rekaan aku).. bla bla bla..
Bile masuk tahun baru tak kisah le ko nak ikut tahun masihi atau tahun hijrah; memasing mule memasang niat dan angan-angan. "Tahun baru ni aku takmo da wat jahat".. "tahun baru ni aku nak keje rajin-rajin. Namo dah curi tulang".. "tahun baru ni aku nak wat solat sunat bebanyak".. "tahun baru ni aku nak buat ni..".. "tahun baru ni aku nak wat itu..".. bla bla bla tapi bile menjelang ujung tahun, buat assessment kat diri kite dan bertanye pade diri memasing; betui ke kite benar-benar berhijrah seperti mane yang diucapkan satu ketike dulu? Betui ke kite da prepare nak berhijrah? Atau sekadar retorik kosong? Sebab orang lain memasang impian, kite pon nak berimpian.. orang lain memahat cite-cite, kite pon same bercite-cite tapi benarkah kite telah bersedie seperti mane bersedie nye orang lain?
Tepuk dade tanye selera. Kalo kite sekadar beretorik kosong, tak payahla memalu gendang dan memukul canang nak gitau satu dunie betape kite da bersedie untuk berhijrah.. Ape gunenye kite menghebohkan seantero dunie sedangkan kite sendiri tak tau makne hijrah tu sebenonye...
Penjejak Mimpi - teringat mase bebudak dulu.. Bile de sambutan Maal Hijrah berarak beramai-ramai... Sungguh indah kenangan dulu... i really miss that moment.. :(

0 comments: