Pages

Tuesday, December 14, 2010

Belangkas

Salam.
MALAM ni mari kite belajar tentang satu haiwan yang dipanggil belangkas. Sape kat sini yang tak kenal belangkas, sila angkat tangan? Ok, belangkas rupe die gini:

Setahu aku perkataan "belangkas" ni sinonim dengan manusie. Contohnye "duk asik berkepit jek; cam belangkas".. bla bla bla.. Kalo korang nak tau lebih lanjut pasal binatang ni, sile skodeng Cik Wikipedia ye..

Tapi stetmen kat Wikipedia yang paling tak buleh blah tu ialah "kite akan temui belangkas dalam laut cetek dalam keadaan berdue-due iaitu seekor jantan dan seekor betine". Masalahnye 'belangkas' yang aku jumpe berpeluk-pelukan tadi (memasing berlainan jantina; itu dah pasti) bukan kat laut yang cetek.. tapi dalam tren! Oh.. dunie ni da nak terbalik agaknye.. belangkas pon semakin advance.. da pandai naik tren.. da tak memalu cipan depan manusie lain.. Yang paling tak dapat diterime dek akal tu; dalam bersempit-sempit tu merpati due sejoli ni tak heran langsung dengan orang lain. Kot de rase malu sket ke.. Tapi memang aku tabik kat "belangkas" ni sebab mampu menunjukkan kasih sayang yang tak berbelah bahagi kat diri memasing. Ahh! pedulik ape dengan orang lain? Dunie ni kami yang punye la...

Kesian belangkas.. tak pasal-pasal binatang ni jadi subjek pade perbuatan manusie yang da tak malu dan da ilang rase segan.. Ape la nak jadik... :(

Penjejak Mimpi - muge dihindarkan dari berkelakuan sumbang.. Nauzubillah minzalik...

4 comments:

Ati Masrif said...

salam,

ngeh3...tersetap jantung tau...

pernah tgk belangkas tu kat pantai morib

penjejak.mimpi said...

Salam.

Ati, tu belangkas betui ke atau belangkas yang gitu2 tuh? Ngeee....

Amy Syaquena said...

As'salam...

amy pernah sekali tengok belangkas tue..

penjejak.mimpi said...

Salam..
Amy, sy tak penah tengok the real belangkas yang idop.. Yang da mati ade la.. Jadi perhiasan kat umah di Ipoh tu. Tapi skang tak tau kat mane bende tuh... da ilang kot.. :(