Pages

Sunday, December 5, 2010

Sembang Pasal Hobi - Part 1

Salam..

AKU yakin sume orang de hobi. Tak kisah le hobi tu mahal ke murah ke janji hobi tu menenangkan jiwe kite yang serabut. Macam aku ni sebenonye banyak hobi. Antarenye aku suke kumpul key-chain dan kumpul stem. Hobi lain tu macam orang lain la jugak; dengar radio, membace dan hobi baru; berblogging. Tapi kali ni aku nak tulis pasal hobi klasik iaitu mengumpul stem.

Aku jadi pengumpul stem ni lame dah. Sejak skolah rendah lagi; ikut jejak kakak aku yang nombor tige tu. Tapi mase bebudak tu, bile susun, ape stem yang ade sume masuk dalam buku stem tuh. Tak kisah le stem yang same jenis, same rege, same negeri. Kalo de lime keping, susun sumenye. Tak kisah janji buku stem tu nampak penuh. Hehehehehe... Klaka bile ingat tu.

Then, bile kakak aku da takde, otomatik sume stem die jatuh ke tangan aku! Hahahahaha (<-- gelak orang merampas kuase). Ye la, sape yang nak jage stem die kalo bukan aku? Aku sorang jek yang buleh meneruskan 'legasi' arwah kakak aku tu. Poyonye stetmen... :)

So hobi tu aku bawak sampai le skang. Kene gelak? Kene ketawe? Kene kutuk sebab dek hobi ni? Da bese dah.. Ingat de skali tu mase arwah abah ade lagi. Aku duk susun stem-stem yang aku pesan kat sorang member lame. Tengah aku duk kusyuk susun stem tu, mak aku tanye "bape ringgit sume stem tu?" then aku jawab "RM20 lebih". Pastu mak aku jawab "huh, membazir betui ko nih. Simpan stem tu buat ape?" Naseb baik abah bela aku. Abah jawab "biar la.. da hobi die.." Yes!! ade gak orang nak defend aku! Thank you abah. And sorry mak, de orang defend cek.. Ngeee..

Ade gak orang kate hobi aku ni hobi bebudak.. hobi yang ketinggalan zaman. Macam-macam la orang kate tapi aku wat pekak je. Lagipon aku bukannye kacau orang lain. Ce korang pikir, bersalah ke aku ni bile ade stem terbaru kuar, aku just pesan jek kat old-fren aku. Die keje kat pejabat pos. Sampai mase, die pos kat aku dan aku bayar kat die termasuk kos sampul surat dan stem yang terlekat kat sampul tu? Tak pon, aku cari kat Amcorp Mall stem lame-lame tu.. takpon kalo time raye, aku dengan muke tak malunye mintak stem kat bos aku.. Hahahaha... Atau pade sesape yang dapat stem lawa-lawa tu.. Salah ke aku? Berdose ke aku? Tak kan?

Kalo dulu bile abah dapat stem dari kawan die dari Indonesia tu pon, die akan bagi kat aku sebab die tau hobi aku. So dimane salah aku tu wahai kengkawan sume? Takde kan?

Ingat dulu, mase aku kat Kedah. Time tu sorang classmate aku de stem lawa. So aku mintak la kat die. Then de sorang mamat tu (mulut die memang agak 'kelongkangan' sket tapi ati die baik) tanye kat aku "wei, hang nak watpa stem ni?". Aku jawab la "ler.. nak kumpul le.." Pastu slamber tapir jek mamat ni sound aku "huh, hang ni macam bebudak".. Ler.. mamat ni.. skati aku ler tapi aku tak balas pon kate-kate die tuh. Biarlah.. memasing punye hobi.

So kat bawah ni antare stem yang beli kat Amcorp Mall hari tuh (<-- baru le aku tau ari Sabtu dan Ahad kat sini ade macam jualan barangan antik. Sume barangan antik ade jual). Aku de niat nak tambah koleksi sedia ade walaupon balik kampung baru-baru ni mak aku skali lagi kuar kan ayat yang agak berbise untuk pengumpul stem yang tegar macam aku ni. Ayat mak aku ialah "dah la.. tak yah nak kumpul stem-stem tu lagi. Buat membazir duit ajek.." Aku balas "ala mak ni.. da hobi, nak wat cane..." Mak terus diam. Huhuhuhuhu... Mak, tolonglah paham hobi anakmu ini. Dengan stem ajek dapat release tensen anakmu ini. Dengan mengabehkan duit untuk beli stem ajek baru jiwe anakmu ini tenang.. setenang air di muare.. :)

Tetibe aku tingat sesuatu; aku tak pasti mak tau atau tak yang aku da mengabehkan RM30 hanye untuk 2 keping stem Malaysia tahun 1963 beserta sampul surat ari pertamenye. Aku suke stem tu sebab bentuk die unik; bentuk diamond. Actually aku bukan pengumpul sampul surat ari pertame ye.. Tapi apek dan nyonya kat Amcorp Mall tu telah 'menggoda' dan mengayat aku dengan kate-kate yang sungguh manis hingge aku terpedaye. Ditambah pulak dengan pujuk rayu anak sedare aku sorang tu terus aku longlai dan terus mengeluarkan RM30 dari purse dan akhirnye duit tu bertukar tangan. Aku bagi kapel tu duit dan aku dapat barang. Ala-ala sistem barter. Citt! sistem barter konon. Podahla! Lepas puas berhempas pulas mem'bargain' untuk rege sampul surat plus stem tu. Dari RM48 terus dapat RM30.

Haa.. sila lah menjamu mate ye... Ni antare yang sempat aku snap. Yang lain nanti aku upload lain; dalam entry lain. Insya Allah..

Ni stem dari Syria. Alhamdulillah dapat akhirnye aku stem dari negare ni.. :)
Ni lah stem yang aku cite kat atas tu. Stem ni sempena Persidangan Komenwel yang ke 9 yang telah diadekan di Kuching, Sarawak pade tahun 1963 (<-- aku pon tak lahir lagi time ni)

Ni le ropenye sampul surat ari pertame yang akhirnye telah bertukar tangan gare-gare sistem barter yang telah berlaku antare aku dan sorang nyonya kat Amcorp Mall...
Ni lak stem dari zaman World War II (1939-1945). Stem dari negare Jerman. Time ni makcik penjual stem tu siap bukak cite pasal Adolf Hitler lagik. Aku layan aje la.. :)

Setakat ni ajek dulu. Bebile aku sambung cite pasal hobi ni lagik. Hah, amacam? ade sesape yang same hobi bebudak macam aku ni?

Penjejak Mimpi - Kalo da suke, wang ringgit belakang kire... :)

5 comments:

Anonymous said...

koleksi duit@matawang yang bersiri nombor unik PM xkumpul ker?

Penjejak Mimpi said...

Anon: Tak. cume ade simpan duit malaysia yang lelame sebelum ianye dilupuskan.. :)

Ingin tahu said...

nk tanya setem ni kira cmne ek harganya....maksudnya harga mahal disebabkan ape sb sy tgk mahal gk setem padahal dh guna hehehe...klu duit kte tau mahal sebab klu no siri cantik..setem plak mahal sb ape...tq

Penjejak Mimpi said...

Ingin tahu: Sebenonye saye pon kureng arif tentang kriteria penjualan stem sbb sy tak pernah jual lagik. Tapi dari pembacaan sy buleh le dikatekan harga mahal berdasarkan tahun ianye dikeluarkan dan senang ke atau susah jumpe stem tu (limited edition). Lagi susah jumpe lagi mahal.

Used stamp murah sket kalo nak dibandingkan dengan 'mint stamp' (stem belum gune/belum cop).

err.. awak pon hobi same ke?

ingin tahu said...

hehhee

sy x kumpul setem tp sy ada gk setem zaman nazi 8keping...setem unused...tidak digunakan lg...kwn sy ckp mahal...sb tu ty...mana tau leh jual kt blog ni hehee...dpt jual RM100 pn dh hepi...tp tkt RM100 org ckp mahal plak...jd sy smpn je..sb tu sy nk tau KADAR harga setem...kui kui kui