Pages

Sunday, December 12, 2010

Apa Yang Aku Cari Dalam Dunia Blog Sebenarnya?

Salam.
SEJAK kebelakangan ni aku banyak blogwalking ke blog-blog orang lain samada blogger otai atau blogger baru cam aku nih. Banyak juge idea dan ilmu yang aku dapat daripade pembacaan dan penilaian aku terhadap blog dowang. But to tell the truth, aku belum mampu lagi nak jadi cam blogger otai yang lain. Yang sentiase update dan idea slalu mencurah-curah.
Bile dibandingkan, banyak kekurangan blog aku kalo nak bandingkan dengan blog orang lain. Hmm.. nak wat cane.. aku pon bukan de mase sangat nak godek blog ni. Maksud aku nak make-up kasi blog ni cantik.. de bling-bling.. de itu.. de ini... Takde mase aku ni.. Kat opis, jangan harap aku nak update. Kalo update pon, time break tu oklah.. time lain, tak sempat aku de...
Aku bese update malam-malam. Tu pon kalo time tak ngantuk. Beselah.. kekedang terase diri ni seperti 'bayi' yang perlukan tido yang cukup. So bile rase diri ni macam bayi, aku akan tido cepat.. Hahahaha.. bayi kunun... podacit!!
Aku ni bukan lah jeles dengan blog orang lain... ceh! tak kuase mak ni nyah.. cume jeles bile tengok blog orang lain cantik, menarik ko memang da bomb! Hmm... ajat di ati ni memang nak tacap blog aku kasik cantik tapi tu lah... mase tu takde.. (<-- alasan yang tak buleh diterime dek akal, kan? Hendak 1000 daye, tak hendak 1000 dalih). Aku tau korang musti kate camtu kan?
Da la blog dowang ni cantik.. isi pon menarik... entry pon best... Hmm... cane ek nak jadi cam dowang ni? Idea berlambak-lambak... Pastu ramai lak yang bagi komen...
Sebenonye aku ni tak le kisah sangat orang bagi komen ke tak tapi kalo de orang komen, maknenye dowang bace entri aku dan suke dengan pe yang aku tulih. Tapi kalo korang tak komen pon, takpelah.. aku sedar sape lah aku ni.. Huhuhuh... da la rupe tiade... harte pon kurang... (<-- ni pe hal lak nak berdrama swasta lak ni?)
Tadi aku de terbace satu tips tentang bagaimane mahu menjadi penulis yang hebat. Link die kat sini. Tips tu antare lain menyebut nak menjadi penulis yang baik ialah dengan care menulis (dalam kontek blogger ni kirenye menulis tu tukar la kepade menaip). Sentiase menulis walaupun takde idea. Tulis lah walau satu perkataan dan jangan give-up menulis. Dalam erti kate yang lain menulis la sampai ko da rase fedap.. Ko tulis lah sampai ko da tak larat nak menulis.. Tulislah sampai ke ujung usia..
Tapi cane nak cari idea ek? Aku ni kekadang rase cam banyak jek idea dan rase nak curahkan kat blog ni tapi takut kene gelak dengan orang lain.. Takut de lak orang kate "ek ele, mende camtu pon nak tulih.." tapi kalo di pikir-pikirkan nape lak aku nak susah ati dengan kate-kate orang? Dengan cakap-cakap orang.. Kan? Rasenye jadi blogger ni kene telinge tebal kot? Hahahaha...
Setakat ni aku memang puas dapat berblog. Bukan pujian atau kejian yang aku cari dalam berblogging ni.. Aku cume mahukan kepuasan dan kalau dapat menulis sesuatu tu macam ade satu kepuasan dalam diri ni. Orang lain tak paham so biarkan dowang dalam dunie dowang sendirik. Biarkan Luncai terjun dengan labu-labunye.. Biarkan.. biarkan... :)
Insya Allah aku akan terus menulis dan akan belajar dari mase ke semase bagaimane mahu menjadi penulis yang baik. Telinge ni jugak aku kene tebalkan dalam menangkis kate-kate orang lain terhadap aku dan blog aku nih. Biarlah orang nak kate ape pon.. ni blog aku so aku punye suke nak tulis ape... Tak gitu?
Penjejak Mimpi - hanye jauhari yang mengenal manikam... :)

4 comments:

Amy Syaquena said...

As'salam..

x boleh nak komen sebab x dapat baca entry sampai habis tulisan di bawah tue kecik sangat x boleh baca..

penjejak.mimpi said...

Salam.
Ok dah ke? Saye da edit sket tadi... Nape ek?
Hmmm setting prob agaknye... :(

Myaby said...

hai selamat blogging!

penjejak.mimpi said...

Hai...
Sy da skodeng blog miss B...
Nice..

Happy blogging too... :)