Pages

Thursday, December 9, 2010

Aku, Payung dan Hujan..

Salam.
PAGI ni mase kua umah, gerimis mengundang da turun.. tapi macam bese aku tak pakai payung. Rase cam bodi ni water proof la konon. Dalam star, mase benti kat stesen Sentul, da mule ujan semakin lebat. Sampailah aku turun kat stesen Bandaraya; ujan masih lebat. Alhamdulillah, pagi
ni sume lampu kat laluan jambatan bodoh yang menyambung antare stesen Bandaraya ke stesen Bank Negare menyale. Naseb bek. Aku da plan nak komplen dalam paper. Ingat nak buat semalam tapi macam bese la; lupe. Ye la, aku ni kan pekerja yang berkaliber. Bz dengan keje kat opis.. Sniff.. sniff... (<-- sesi membongkak kan diri telah bermule..)
Semalam pon ujan gak. Nampaknye lately payung kene sentiase bawak. Erk! memang slalu payung tu dalam beg aku ni. Cakap pasal payung... lame dah aku gune payung biru tu. Dekat 5 tahun rasenye. Ce korang bayangkan betape banyaknye jase payung tu.. Kalo tak silap payung tu aku beli kat stesen Masjid Jamek. Rege? RM5 ajek. Murah kan? Tu payung ke 2 aku beli. Sebelum tu beli kat Guardian ntah berbelas ringgit tapi jahanam cepat. Haa.. bende mahal tak semustinye berkualiti dan barang murah tak semustinye cepat jahanam.. :). Walaupon payung tu skang da macam hampir nazak tapi masih buleh pakai lagi so aku akan gune sampai mase die da tak buleh gune. Ups! bukan kedekut ye... tapi 'belanje berhemah'.. Ngeee....
Dulu, ingat lagi mase berulang gi opis dengan Gel dan Umai.. kene lak time ujan.. memang seksa giler.. Ye la.. kekadang aku rase pemandu kete ni takde peri kemanusiaan... ntah, de peri 'kedinasouran' agaknye.. Ye la, ce korang bayangkan.. bile time ujan bese air ujan akan bertakung kat tepi-tepi jalan tu kan... kami ni punye le berhati-hati jalan.. datang jek pemandu kete-kete yang kejam ni terus.. SPLASHHH!!! abeh kain kami... Huhuhuhu... basah... Teruk kan? Tak skolah betui pemandu-pemandu tu sume.. Tapi takpe lah... itu kan asam garam kehidupan sorang pejalan kaki a.k.a penggune transport awam? Kalo pikir positif, that makes my life experience so colourful.. Hahahahaha...
Penjejak Mimpi - ujan ni pade setengah orang amat membencikan... tapi pade setengah makhluk Allah, ujan tu rahmat... sentiaselah bersyukur...

2 comments:

ida said...

yg pasti pemandu keta tu bukan daku...daku ni kalau lalu kt tepi org time ujan, lalu pelan2 je..smp keta/kenderaan kt blakang hon la..punya la baik ati..hehe

tp mmg..ramai pemandu kt Malaysia nih xreti nk hormat pejalan kaki...contohnya time org nk lintas jln..pesalahnya brenti jap bg org lalu..ni x, dh la xnk brenti, kalau org lain yg breti siap hon2 lagi..agaknya masa amik kelas memandu tuh, driving skool kena ada module moral ms bwk keta lak..kena bg pendedahan skit...kempen pn kena buat kt media massa..

huh, panjang lak komen daku ari ni..hehehe..

Amy Syaquena said...

As'salam..

pernah mengalami situasi macam tue , sebab tue kalau bawak kete nampak lopak air , slow je takut orang terkena percikan air tue tapi serius pemandu kat malaysia nie bukan fikir pun semua tue..