Pages

Tuesday, December 21, 2010

Tolong.. Terima Kasih

Salam.
ENTRI aku kali ni ialah satu mende yang memang da basi. Kalo makanan tu, da memang pakat buang dalam tong sampah dah. Common sense.. Topik bese.. da jemu pon... Mungkin kite pon da malas nak dengar.. nak bace pasal ni.. Mende yang hari-hari kite hadapi? Kite dengar..

Tapi bape ramai antare kite ni akan mengucapkan perkataan 'tolong' dan 'time kasih' dalam kehidupan kite sehari-hari? Agak-agak setakat ni ade tak kite sebut perkataan 'tolong' mase nak minte orang lain tolong kite? Bape ramai antare kite yang amalkan untuk ucapkan 'time kasih' pade orang yang da bantu kite? Tak kisah dalam ape situasi pon, ungkapan 'tolong' dan 'time kasih' patut tak lekang dari mulut kite. Ni jangankan nak sebut perkataan 'tolong', nak ungkapkan perkataan 'time kasih' pon berat.. Kan? Nape?
Payah sangat ke nak sebut 2 perkataan hikmat tu? Kalo kite nak minte tolong dan bantuan sesape, sebut perkataan tolong tu sedikit sebanyak akan melembutkan ati dan perasaan orang yang diminte bantuan tu. Dan dengan ungkapan time kasih tu sekurang-kurangnye akan menyebabkan orang yang diminte bantuan tu rase dihargai. Penghargaan tak perlu dengan balasan hadiah ataupon material lain. Just say that precious words and everybody will be happy.. Tak caye, ce korang stat ari ni.. Musti de perubahan.. :)

So lepas ni, amalkan untuk menyebut perkataan 'tolong' bile nak orang lain bantu kite dan 'time kasih' pade orang yang da bantu kite dalam menyelesaikan sebarang masalah. Takde pe yang luak dari tubuh kite ni kalo kite kite sebut dan amalkan 2 perkataan tu..

Penjejak Mimpi - time kasih sebab sudi bace entri mengarut aku nie.. Hehehehehe :)

8 comments:

Faztee Danisha said...

TRIMA KASIH..TRIMA KASIH..TRIMA KASIH
sometime kite t'lupe..xbmkne xingt mau pn kng

lianalovekhairi said...

tq very much

h.zulka said...

senang berkunjung ke blog anda..
semoga sukses selalu..
Butuh tulisan-tulisan seputar peternakan,
silahkan kunjungi
REPOSITORY UNAND

Amy Syaquena said...

As'salam...

nice entry...

p/s : jom tinggalkan detail diri di sini

http://sinarraudah.blogspot.com/2010/12/jomm-kongsi-detail-tentang-diri-anda.html

h.zulka said...

senang berkunjung ke blog anda..
semoga sukses selalu..
Butuh tulisan-tulisan seputar peternakan,
silahkan kunjungi
REPOSITORY UNAND

h.zulka said...

senang berkunjung ke blog anda..
semoga sukses selalu..
Butuh tulisan-tulisan seputar peternakan,
silahkan kunjungi
REPOSITORY UNAND

h.zulka said...

senang berkunjung ke blog anda..
semoga sukses selalu..
Butuh tulisan-tulisan seputar peternakan,
silahkan kunjungi
REPOSITORY UNAND

penjejak.mimpi said...

Salam to all..

To Faztee & liana: u r most welcome :)

To Amy: jap g sy skodeng.. :)

tqvm to all...