Pages

Saturday, December 18, 2010

Masa Bebudak Dulu - Part 2

Salam.
AKU nak sambung entri
pasal mase bebudak dulu ler.. Ntah le.. mungkin sebab aku rase saat tu yang paling best dalam idop aku kot... So aku sambung ye.. :)
- mase bebudak dulu... asal jajan jek, musti dipanggil 'cikedis' padehal rase lenlain.. bren lenlain.. janji name mende tu cikedis. Aku rase skang pon ade balik junk food perase ayam tu. Kalo tak silap plastik die kale ijau dan de gambo ayam main gitar (wah, hebat tu ayam reti main gitar!!)
- mase bebudak dulu... ingat lagi aku ngan Lulu (<-- adik aku). Kami due orang ni ntah pe peliknye pangai, time malam nak tido mase tu lah banyak cite. Da cite bebanyak, pastu ketawe terkekek-kekek. Nyembang tak ingat. Kakak aku yang nombor due (Angah) tu agak garang. Die yang slalu marah kami. Tapi kami ni jenis tinge kuali; marah pon tetap wat jugak. Tetap nak sembang sambil gelak ketawe.. p/s sebenonye pe'el tu terbawak-bawak sampai skang. Kalo skali skala kami berkumpul adik badik time raye ke.. aku dengan Lulu akan bercerite macam-macam hal. Kalo ade mende yang klaka, sah-sah ketawe kuat sampai macam nak runtuh umah mak kat kampung tu. Sampai kan makcik jiran sebelah umah cakap "pelik aku ngan depa dua orang ni. Ceghita tak abeh-abeh.. Lepaih satu.. satu ceghita hangpa no.." (<-- sila bace dengan slang oghang utara sebab dia asai dari sana)
- mase bebudak dulu... ade rancangan kekanak tajuk Cumi dan Ciki. Cumi dan Ciki tu puppet monyet dengan binatang ape ntah; tak ingat. Tu cam rancangan pendidikan kekanak la (plus minus 25 years back punye rancangan ye, so what you expect?). Kakak aku yang sulung tu (Akak) penah janji kat aku dan Lulu yang die akan belikan untuk kami puppet tu bile die balik cuti (mase tu die training pulis). Then bile die balik next time nye, kami tanye tapi die kate da abeh/takde. Hmm.. tak merase kami nak main puppet tu. Kalo nak tau, cite kunun die nak belikan kami puppet Cumi Ciki tu kan, sampai skang kami duk ungkit. Saje la nak bagi die bengang. Hahahahaha... Berasap jek die bile kami usik camtu.. Ngeee... "jangan mare ye inspekter sahab. Nanti kene jual.."
- mase bebudak dulu... aku da gitau yang kakak sulung aku tu pulis kan, so mase die training pulis dulu skali skala die balik musti die belikan coklat yang bulat-bulat tu. Ala, bren skang ade name cadburys la.. ape ke lagik... tapi dulu bren Van Houton femes giler.. Coklat dalam tin.. So mase tu rase mewah giler... pastu bile time nak raye lak, pos kek buah kat die. Pegi le pejabat pos dengan Angah atau kakak nombor tige (Alang) pastu pos. Balut elok-elok dengan kertas minyak baru pos. Ntah dapat ntah tidak.. Mane tau kot posmen makan ke... Hahahaha... Tak boleh blah betui tuduhan aku tu, kan? Aku tak penah tanye kat die pon..
- mase bebudak dulu... aku memang manje giler dengan abah. Ape sket mintak kat abah. Kalo mintak duit kat mak tak dapat, mintak kat abah lak. Ade skali tu aku sampai tertido bawah blok nunggu abah nak pow duit die.. Ngeee... Nakal kan aku ni?

- mase bebudak dulu... penah skali Alang amik aku kat sekolah naik beskal. Die ni tak sihat sangat (sakit jantung berlubang) so die suh aku bawak beskal tu sampai ke simpang depan (ade la simpang tu. Aku nak describe pon payah sebab korang takde kat tempat kejadian so korang bace ajek senyap-senyap) dan die berjalan kaki. Tapi disebabkan aku ni baru pandai bawak beskal, aku terus bawak sampai umah. Punyelah hepi dapat bawak beskal.. Aku biarkan Alang jalan sensorang. Da la mase tu ujan lebat. Sebelum tu aku de jerit gitau die tapi da ujan, mane nak dengar kan? Sian Alang... Sampai umah dalam keadaan penat dan basah lenjun. Bebudak ape yang die tau.. Tapi aku rase menyesal sampai skang.. :( Banyak le kenakalan aku kat Alang. Tapi sayang, Alang da takde lame dah.. Mase aku darjah 6 Alang pegi mengadap Al-Khalik. Tak sempat aku nak balas jase die.. Tak sempat aku nak cover kenakalan aku dulu kat die.. :( Dan skang ape yang tinggal, hanye kenangan dan stem-stem die. Alang, stem tu Insya Allah akan kekal di tangan aku. Aku takkan tukar atau jual stem-stem tu walaupon ditawar dengan rege yang mahal. Kenangan antare aku dan Alang terlalu mahal untuk dinilai dengan ape pon.. (<-- sedih beb...)

- mase bebudak dulu... haa.. yang ni paling aku tak leh lupe.. tempat kejadian; di kampung, watak utamanye aku, Lulu dan abah. Mase ni aku dan Lulu merayap dan balik dekat nak senja rasenye. Pastu bile nak masuk umah, pintu terkunci. Kami pon bagi salam. Skali yang bukak pintu abah da... Perghh!! abah memang muke siyes giler. Kami pikir sah-sah kene blasah punye. Kene lak abah macam pegang sesuatu kat blakang die.. Redha je lah kalo kene beduk pon.. Sape suruh mayap tak ingat nak balik kan? Tapi aku cakap la kan; muke abah memang scary giler. Da la muke garang.. pastu lak macam pegang sesuatu.. Tu musti rotan.. Tak pon tali pinggang.. Tibe-tibe.... die kua kan ape yang ade kat blakang die. Kami da sampai tutup-tutup mate.. (<-- konon tu ekspresi takut la..). Skali tengok abah kua kan pisang... kupas kulit pisang dan terus makan pisang tu depan kami sambil tersenyum! Ceh! rupenye pisang yang dipegang.. ingatkan tali pinggang ke.. rotan ke... Hehehehehe.. Hal tu pon slalu jadi bahan ulang tayang dan ulang cite oleh aku dan Lulu. Abah memang klakar.. :)

Tu lah antare kenangan yang aku tingat. Kalo tingat yang lain pon tak larat nak tuliskan kat sini. Rasenye terlalu banyak kenangan yang bercampur baur samada pahit, manis, kelat, tawar dan lain-lain. Walauape pon kenangan tu, sedikit sebanyak menjadikan kehidupan aku lebih berwarna warni. Kenangan aku sah-sah tak same dengan kenangan korang. Setiap orang ade kenangan die tersendiri. Terpulang bagaimane die nak simpan kenangan tu. Ade ketikenye kenangan tu terlalu indah untuk dibiarkan begitu saje tanpa berkongsi dengan orang lain tapi ade ketikenye pulak adalah lebih baik dibiarkan saje kenangan itu mengikut kite bersame ke liang lahad apabila ajal kite sampai untuk dijemput menemui Al-Khalik....

Penjejak Mimpi - aku masih dibelit kenangan lalu... :(

3 comments:

Sepatu Hijau said...

salam


zaman budak-budak yang ingin dilupakan :)

penjejak.mimpi said...

Salam.

Zaman yang ingin dilupekan atau tak ingin dilupekan? :)

Anonymous said...

miss embah 2...huhu