Pages

Saturday, October 13, 2012

Trip ke Pulau Pangkor: Hari Kedua

HARI kedua kami di Pangkor dimulai dengan aktiviti mencari makanan untuk breakfast. Kami keluar awal pagi. Time ni orang tak berapa ramai lagi. Pagi lagi kan.. Jalan punya jalan ada kedai makan so kami buat keputusan untuk lepak di situ aje. Di situ (tak ingat apa nama kedai tu) aku makan nasi lemak dan pekena teh panas. Ada pelbagai pilihan makanan selain makanan gorengan yang lain macam keropok lekor, goreng pisang, ketam ball dan lain-lain. Dah kenyang barulah boleh berjalan-jalan di tepi pantai sambil mendengar suara ombak menghempas pantai. Pagi tu air pasang so aktiviti mandi tidak berlaku. 

Aku sebenarnya lebih suka lepak aja di pantai tu. Damai.. tenang.. dan nyaman. Tidak ada gangguan luar. Aku langsung tak fikir pasal drawing.. pasal kerja.. pasal projek 'tut' yang nak kena tender.. pasal nak kena minit surat projek.. nak minit surat dalaman... Jangankan fikir.. ingat pun tidak. Izinkan aku berehat sepuas-puasnya di sini.. :) 

Lepas puas lepak sampai ke tengah hari.. rasa lapar balik so kami cari kedai makan lagi. Hehehe.. terus terang aku cakap kat korang.. kami kat sini memang makan jek kejenya.. especially aku lah.. Mana yang rasa aku nak makan aku beli aja. Yelah.. hati senang lah katakan.. Ngeh ngeh ngeh... Petang tu, kami buat keputusan untuk naik bot untuk ke Coral Island.

Info: Kat sini memang berlambak servis bot untuk bawak pelancong melawat sekitar pulau-pulau berhampiran selain aktiviti snorkeling dan bermandi-mandian. Bot kecik sewa RM40 dan bot besar RM70. Kalau nak snorkeling, sewa peralatan snorkeling tu RM5 untuk seorang. Sewa banana boat aku tak tau sebab kami tak tanya. Dowang ajak aku naik banana boat tu tapi aku takmo. Ohh!! baru aku tau aku ni 'chicken' jugak rupanya.. huhuhuhu. Padahal pakai jek life jacket. Sewa jet ski pun aku tak tahu. Sori...

So memandangkan aku ni agak 'chicken' so tiada aktiviti snorkeling. Dan memandangkan aku 'chicken' jugak makanya kami sewa bot besar aje padahal untuk 4 orang boleh aje sewa bot kecik. Alasan? Tak yah tahu lah alasannya. Hehehehehe. Penakut punya pasal sampai aku cakap kat dowang: "ala.. korang bayar jek RM10 sorang kat aku. Selebihnya biar aku yang bayar". Tapi lepas tu ada la pulak kata-kata dari dowang: "lepas ni janji yea.. kita datang sini lagi mesti ada snorkeling dan naik bot kecik..". Gulp!! Jawapan aku (dengan nada paksa dalam rela): "hmm.. ok la.. ok la.. lepas ni kita datang sini kita snorkeling.." Huhuhuhu lagi..

So lepas tu kami naik bot dan dibawa ke Coral Island untuk bermandi-mandian. Berapa lama pun nak mandi dan berendam kat situ, terpulanglah. Nak berendam sampai kecut pun takda sape yang larang. Kalau dah puas berendam dan main air, contact orang bot tu dan dia akan datang ambil.

Di sana, ada jugak la 'gerai' makan. Nak kata gerai.. agak besar tapi nak kata restoran macam tak layak digelar restoran. Lantaklah.. Kat situ ada jual air dan makanan ringan cam burger dan lain-lain. Aku tak pasti apa lagi yang dijual sebab motif kami di sana untuk mandi dan bukan untuk makan so kami takde rasa pun nak jenguk kat situ. Lagipun.. kami takda 'selera' tengok orang yang sediakan burger tu.. Sorang badan penuh dengan tattoo.. dia tak pakai baju ok? So sah-sah la nampak tattoo dia! Yang sorang lagi tu lagi lah.. sama gak tak pakai baju.. tapi... ahh!! Malas la nak cerita tapi tu lah.. masih ada lagi orang yang ada 'hati' dan 'selera' beli kat situ. Memang la bukan pakai duit aku pun orang tu beli tapi agak-agakla nak cari makanan pun.

Kami lepak di sana dalam 2 jam jugak rasanya. Sambil berendam tu cari jugak batu karang yang cantik-cantik untuk akuarium si Ain tu. Hmmm.. cakap pasal Ain.. budak tu tak padan umur 6 tahun tapi mulut.. pot pet.. pot pet.. macam mak nenek. Dengan aku dia tak berapa ngam sangat sebab aku selalu cakap gini kat dia: "Ishk hang ni Ain.. mulut pot pet pot pet macam mak nenek. Asyik duk 'hingarq' aja..". Keh keh keh.. 

Balik dan mandi lepas tu keluar balik untuk makan malam pulak. Kami makan di kedai makan yang sama untuk tengah hari iaitu di Kedai Mak Loong. Harga murah dan makanan sedap. Layanan ok. Yang penting tisu ada. Hahahahaha..

Macam biasa.. kat bawah tu gambar kami untuk hari kedua di sana. Enjoice.. :)

Inilah Nur Ain Zulaikha sedang main buaian
Nur Ain Zulaikha.. nama yang sedap secomel orangnya..
Dari jauh...
Ombak yang memutih...
Ombak menghempas pantai
Salah satu bot yang terdampar...
Malaysia negaraku.. Perak negeriku.. I love Perak!!
Berehat dan merehatkan minda sambil berposing..
Bersiap-siap nak naik bot
Sling bag kesayangan dibungkus dengan plastik. Tapi maintain di'sling'kan di badan..
Atas bot..
Batu bentuk ikan paus..
Apa ntah nama tempat ni. Tak ingat..  Ngeeee
Ikan muncul untuk makan roti
Batu bentuk buaya sambil mata terpejam..
Sebelum mendarat di Coral Island..
Lin.. Ain (anak dara Rose) dan Rose
Sedang berendam..
Gaya sorang 'chicken' dalam bentuk manusia. Hehehehe
Penjejak Mimpi: Korang tau tak kita akan cepat lapar kalau main air?

2 comments:

nur farhana said...

Salam kak. Ada num phone pakcik snorkelling tu tak?

Penjejak Mimpi said...

Nur Farhana: Maafla.. sy tak simpan..