Pages

Thursday, December 16, 2010

Bila Kuda Belang Melintas

Salam.
NI bukan aku nak cite pasal kude yang berbelang-belang tu ye.. Ni bukan rancangan National Geographic. Sape nak tengok rancangan tu, ari-ari ade kat tv1 kui 7pm. Sempat lagi nak usya; mane tau kali ni kisah kude belang ker.. :)
Kali ni aku nak cite pasal 'zebra crossing'. Sape yang tak tau zebra crossing ni mende? Hmm.. besenye kalo ade zebra crossing ni, pejalan-pejalan kaki senang sket nak melintas. Kene lak kalo jalan tu memang sibuk sentiase. Dengan adenye zebra crossing ni, bile lampu isyarat (yang ditekan secare manual buttonnye) bertukar merah, kereta/motor/lori/keb atau ape-ape pengangkutan darat yang berenjin kene benti dan bagi can pade pejalan kaki untuk melintas.
Tu kalo sume driver pengangkutan yang aku cakap tu nak benti. Tapi ade gak yang jenis 'staben'; takmo benti. Buat dek jek walaupon lampu merah. Sian pejalan kaki nih. Nak melintas pon takut-takut padehal dah memang konpom lampu isyarat tu kale merah. Ke driver tu bute kale? Eh! mane buleh bute kale.. Gile ko bawak transpot tapi ko sendirik bute kale?
Pengalaman aku slame kat KL ni memang ade kalo cakap pasal driver dan zebra crossing nih. Memang ngeri siot.. Dulu mase kat opis lame dulu, kekadang jalan kaki dari stesen Masjid Jamek ke opis. Laluan ke opis tu akan melalui Bank Negare dan satu sekolah. Aku tak ingat sekolah rendah or menengah. Situ memang kawasan bahaye la.. Sia-sia jek ade zebra crossing tu tapi driver pengangkutan (apa jenis pon la) kebanyakannye 'kurang asam'. Takmo benti walau lampu isyarat kale merah. Kejam... :(
Bile kene camtu aku rase cam nak baling batu jek.. Siyes.. Lantakla kalo orang tengok pompuan ayu bertudung litup berbaju kurung tapi beraksi ganas di tepi jalan. Sape suh takmo kasi can kat aku melintas jalan dengan selamat kan? Tapi tak buat pon...Cakap jek aku nih.. Kene le menten ayu walaupon tak ayu pon sebenonye... Hahahahaha...
Pesanan penaje buat sume pemandu ape-ape jenis pengangkutan berenjin di Malaysia ni: "bawak transport korang tu ati-ati. Kalo lampu isyarat da kale merah, pandai-pandai la benti. Jangan la wat bodo jek. Kami (pejalan kaki) ni takmo le mati katak dek disebabkan adenye pemandu yang takde kesedaran sivik. Tapi bukan sume la ye... segelintir jek..."
Penjejak Mimpi
- nape dipanggil zebra crossing ek? Sebab berbelang cam kude belang?

1 comments:

Sachi Asukai said...

:) zebraaaaa....

http://sachiasukaii.blogspot.com/2010/12/fashion-islamic-abaya-to-be-sell-grab.html