Pages

Thursday, December 9, 2010

Kate Satu Team?

Salam.
KATE orang dulu-dulu, "bulat air sebab pembetung, bulat manusie sebab muafakat..". Pastu de lagik.. orang dulu-dulu pon de pesan "cubit peha kiri, peha kanan terase"... Ade lagi " bersatu teguh, bercerai roboh"... Sejauh mane 'kate-kate hikmat' ni kite applykan dalam kehidupan kite skang? Especially time kite 8 jam kat opis?
Kenape bile ade usaha-usaha kecil unit kite untuk menjayekan sesuatu perkare contohnye, musti ade suare-suare 'nakal' dan 'sumbang' yang merendah-rendahkan usaha tersebut? Kite tak joint... tak contribute anything, itu da kire 'kite punye pasal' tapi nape lak kite musti memperlekehkan orang lain; yang berminat dan bersungguh-sungguh untuk menjayekan perkare tersebut?
Tak cukup dengan tu, kite cakap pulak ape yang dibuat tu sebenonye hanye perbuatan buang mase; sia-sia... Lepas tu, bile usahe tu tak berjaye, de senyuman seolah-olah menyindir... Senyuman seolah-olah mempunyai tafsiran "beriye duk pulun buat, tapi tak berjaye jugak. Buang mase jek sume ni!"
Kate satu team.. nape musti de pasan macam tu?
Kate satu team.. patutnye bile team tak berjaye, bagi kate-kate semangat..
Kate satu team.. tapi nape ade senyuman menyindir?
Kate satu team.. patutnye menyokong.. bukan membawe rebah..
Kate satu team.. patutnye peha kiri dicubit, peha kanan terase sakitnye..
Kate satu team.. nape bile ketawe nak bersame, time nangis lantak ko lah?
Kate satu team.. patutnye bersatu kite teguh, bercerai kite roboh..
Sampai bile kite hanye asik mengungkapkan kate-kate manis "kite ni satu team.. da macam adik badik" tapi hakikatnye? Adekah kite akan membiarkan adik badik kite menangis bersendirian?
Penjejak Mimpi - kadang-kadang rase rimas dan lemas.. :(

0 comments: