Pages

Sunday, December 19, 2010

May I Know..

Salam.
SEMALAM time aku menyusuri eskalator kat stesen lrt Putra Masjid Jamek menuju stesen lrt Star, aku ditahan oleh sorang mek Arab bertanyekan sesuatu. Die tanye cane die nak gi stesen Universiti (<-- pertanyaan yang telah ditranslate ke bahase Melayu). Memule aku blur gak.. yelah, tetibe jek orang tanye. Lepas seminit tu aku gitau yang die kene turun ikut tangge kat situ dan kat bawah tu ade kaunter tiket. Kat situ die leh tanye kat orang kaunter tu..
Kejadian kedue lak berlaku lame dah. Mase tu aku dalam monorel nak ke Times Square. Sebelum tu aku da dengar sorang pak Arab tu tanye katne stesen Bukit Nenas. Pastu orang yang ditanye tu da jawab. Pastu kebetulan pak Arab tu duduk sebelah aku dan die tanye kat aku lak. Time tu monorel dah melepasi stesen Titiwangse. Pastu aku gitau le lepas 3-4 stesen nanti baru sampai stesen Bukit Nanas. Jenuh pak Arab tu mengire stesen pulak dah.. Aku wat dek je la. Ko nak kire stesen tu ko kire lah.. Then bile da sampai Bukit Nanas aku gitau kat die. Peliknye setiap stesen kat ade announcement dalam monorel tu.. tapi aku agak kurang jelas kot pade pendengaran pak Arab tu. Hehehehehe..
Moral of the story, tingkatkan penguasaan bahase Inggeris anda. Malaysia ni kan antare destinasi pelancongan terkenal seluruh dunie dan sesape saje pelancong akan datang kat kite untuk bertanye sesuatu. Kalo bahase Inggeris kite kureng mahir, agak susah jugak kan nak membantu dowang tu?
Bukan saje sebab tu.. skang ni penggunaan dan keperluan bahase Inggeris agak meluas. Mane-mane saje kite akan jumpe bahase Inggeris. Kalo mane-mane tempat atau sesuatu tu ade dwi bahase, ok lah tapi kalo ade bahase Inggeris jek cane? Aku bukanlah terer 'skiping' ni; stakat "yes", "no", "orait", "thank you, dan " i love you" tu aku pandai la... Ngeeee..
Ni jugak tak bermakne aku mengagungkan bahase Inggeris ni.. Don't get me wrong, ok. Bukan ke bagus kalo kite de pengetahuan dalam bahase kedue dengan lancar dan fasih? Kalo ade antare korang yang pandai bahase lain, lagi bagus.. Tingkatkan kemahiran anda..
Pade aku, selain bahase Inggeris; kalo fasih dan mahir bahase mandarin, Jepun dan Peranchis pon bagus..
Aku dulu penah la blaja bahase Jepun jap. Tak abeh pon sebab dapat keje kat Kolumpo ni. Antare word bahase Jepun yang aku masih ingat ialah "mimi" = telinge, "hana" = bunge, "sakana" = ketam/ikan (tak sure), "sensei" = cikgu. Yang lain? Tak ingat... Lame dah wei... :)
Penjejak Mimpi - bile nak improve ni?

0 comments: