Pages

Sunday, December 5, 2010

Perangkap Tikus

Salam.
DAPAT emel dari sorang teman. Harap dapat pengajaran darinye.
Sepasang suami isteri petani pulang ke rumah setelah berbelanje. Ketike mereka membuke barangan yang dibeli, seekor tikus memerhatikan gelagat mereka sambil menggumam "hmmm... makanan ape lagi yang dibeli mereka dari pasar?"

Ternyate yang dibeli oleh petani itu adalah perangkap tikus. Sang tikus naik panik bukan kepalang. Ia bergegas lari ke sarang dan bertempik "ade perangkap tikus di rumah! Di rumah skang de perangkap tikus!"

Ia pon mengadu kepade ayam dan bertempik "ade perangkap tikus!" Sang ayam berkate "tuan tikus, aku turut bersedih tapi takde kene mengena dengan aku." Sang tikus lalu pergi menemui kambing sambil berteriak seperti tadi. Sang kambing menjawab dengan selambe "aku pon turut bersimpati tapi takde ape yang buleh aku buat. Lagipon takde kene mengena dengan aku."
Tikus lalu menemui lembu. Ia mendapat jawapan yang same. "Maafkan aku ye sang tikus. Tapi perangkap tikus tidak langsung bahaye buat aku same skali. Takkan lah sebesar aku ni buleh masuk perangkap tikus?" Dengan rase kuciwa ia pon berlari ke hutan lalu menemui ular. Sang ular lak menjawab "ek eleh engkau nih.. perangkap tikus yang sekecik tu takde nye membahayekan aku la.." Akhirnye sang tikus kembali ke rumah dengan pasrah kerane mengetahui ia akan menghadapi bahaye 'sekor' diri..
Suatu malam, pemilik umah terbangun bile mendengar suare berdetak perangkap tikusnye berbunyi menandekan umpan da mengena. Ketike melihat perangkap tikusnye, ternyate sekor ular berbise yang menjadi mangse. Ekor ular yang terperangkap membuat ular semakin ganas dan menyerang isteri pemilik umah.
Walaupon si suami sempat membunuh ular berbise tersebut, isterinye tidak dapat diselamatkan. Si suami membawa isterinye ke hospital. Beberape ari kemudian, isterinye
da buleh balik namun masih demam.
Isterinye lalu minte dibuatkan sup kaki ayam oleh suaminye kerane percaye sup kaki ayam buleh mengurangkan demam. Tanpa berfikir panjang si suami dengan segere menyembelih ayamnye untuk dibuat sup. Beberape ari kemudian, sakitnye tak sembuh jugak. Sorang kawan menyarankan untuk makan ati kambing. Die lalu menyembelih kambingnye untuk diambil ati. Masih juge isterinye tidak sembuh-sembuh dan akhirnye pergi meninggal dunie. Inna lilahi wainna ilaihi raji'un....
Ramai sungguh orang datang melawat jenazah isterinye. Kerane rase sayang suami pade isterinye, tak sampai ati pulak bile die melihat orang ramai tak dijamu ape-ape. Lalu die menyembelih lembunye untuk memberi makan orang-orang yang datang berziarah.
Dari kejauhan... sang tikus menatap dengan penuh kesedihan. Beberape hari kemudian ia melihat perangkap tikus tersebut dah tak digunekan lagik.
Moral: Satu ari... satu ketike... ketike anda mendengar seseorang dalam kesusahan dan beranggapan itu bukan urusan anda... fikirkan lah sekali lagik...
Penjejak Mimpi
- That's life all about. Tapi kene agak-agak sket bile bertindak. Silap-silap dianggap busy body lak..

0 comments: