Pages

Monday, December 6, 2010

Bos oh Bos..

Salam.


PAGI ni aku memang agak bizi. Baru sampai opis; kirenye bontot aku tak panas lagi big bos da jumpe. De la mendenyer. Owh.. die nak suh aku edit few things pasal KIK. Ler.. KIK lagik? Tak abeh-abeh lagik ke? Setahu aku report ni kene submit Jumaat lepas. Ade la tu mende yang die tak pueh ati tu.. Takpelah.. aku turutkan aje kehendak bos. Da siap, print report tu dalam A3 paper size; 5 set. Hmm... "pesal kaler ni dark sangat ek?".. "Nape tak light macam kaler ni?".. "Eh, ko ubah sket..".. "Ko ejas kaler die..".. "Ni terang sangat.. Orang nak tengok pon semacam.." Bla bla bla..

Ok.. aku edit pe yang die tegur tu. Print balik... Tunjuk kat die. Ok, proceed.. Aku sengih tande happy. Tak lame pastu.. "eh, nape ni tak same ek kaler die?".. "erm.. kuning die terang sangat la.." "pesal kuning ni tak same dengan kuning yang ni?".. Aku print lain 5 set... Sengih untuk kali kedue..

Tak lame lepas tu.. bos aku bersuare lagik "ler.. tak centre la tajuk die.." Aku jawab "eh, tengok kat setting die memang da centre. Merged and centre da puan. Tapi takpe la, nanti saye check skali lagik" Aku terus gi kat komputer dan setting balik smule. Dan print kali ke 3 untuk 5 set which is 1 set ade due keping paper A3. Korang kire sket 3 x 5 x 2 = 30 keping tapi yang gunenye 10 keping jek. Yang 20 keping lagi dibakul sampahkan. Tu tak campur buang yang sedie ade. Yang de salah eja lagik. Aku yang macam anak patung jujur ni pulak pantang nampak spelling mistakes. Mulut ni cepat jek gitau "puan, ni salah eja nih..." dan hasilnye... "eh, ko print lain.." Makcik jugak yang kene.. :) Tu lah, sape suh gatal mulut kan? Gi tegur tu pasal?
 
Tapi tu la.. kalo kite nak perfect sangat kekadang agak menyusahkan orang lain. And at the same time pembaziran berlaku. Tapi nak wat cane; bos aku tu memang camtu. Cerewet giler. Kalo wat surat ke.. memo ke... spelling, grammar dan margin sume die check. Kalo bos lain, lantak ko lah. Nak tunggang terbalik ayat ko, ade aku kisah? (<-- aku rase la sebab aku tak penah keje bawah bos lain lagik. Ngee...). Tapi de baiknye dapat bos yang cerewet ni.. secare tak langsung ianye mengajar kite lebih berdisiplin dan lebih berhati-hati bile membuat sebarang tugasan. Kalo ko agak-agak benci disuruh wat mende yang same berkali-kali, ate tak reti-reti nak wat lek lok ke, bhai?  
 
Penjejak Mimpi - tulis pasal bos ni tingat lak pasal HRMIS yang tak update lagik. Aduyai... menyusahkan betui la HRMIS ni..

2 comments:

Anonymous said...

Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah, yang dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

Penjejak Mimpi said...

Anon: Memang klaka.. :)