Pages

Thursday, January 13, 2011

Tolong Simpati Pada Mereka..

Salam.
LATELY bile aku berBW, aku banyak terbace keluhan, luahan dan ketidakpuasan blogger lain tentang isu plagiat ni. Plagiat/kopipes/copy paste/tiru/ciplak dan yang seangkatannye. Senang cakap ambik hak cipta/hak milik orang lain atau susah payah orang lain tanpa izin. Huh!! complete maksud plagiat aku tu. Ade sesape yang tak paham? Sile angkat tangan.. Kalo tak paham gak sile semak kamus dwibahasa.
Nape aku nak cakap pasal ni? Well, buat mase ni aku tak penah lagi terjumpe entri aku ditiru bulat-bulat atau pat segi-pat segi atau bujur lalu melintang patah atau bentuk oval. Tak penah lagi. Mungkin sebab blog aku ni tak pemes emes ataupon dalam erti kate lain aku ni bukan blogger popla so hangpa tak teringin pon nak kopipes entri aku tu. Huhuhuhu aku paham.. aku sedar sape diri aku... biarlah aku membawak diri... (<-- tolong hentikan repekan ko Cik PM!!)
Slalu yang menjadi mangse adalah blogger yang da memang pemes dan meletop. Dan pemangse lak besenye adalah blogger yang baru (macam aku ni la.. tapi sumpah makan sate 10 cucuk aku tak kopipes orang lain punye). Dan mungkin juge pemangse bukan blogger baru tapi mereka-mereka yang ketandusan dan kegersangan idea.
Sebenonye nak jadi blogger ni bukan senang. Memang le orang nampak senang.. Ko ketuk ajek hurup-hurup kat kibod pc atau laptop ko tu dan akan terhasil lah ayat. 'Masaelahnye' ape yang ko nak tulis tu? Idea bukan senang nak dapat sesenang makan kacang cap tangan tu. Payah woo.. Kalo time blur tu.. otak memang beku giler! Nak buat intro pon seksa. Aku ni kekadang tu satu entri pon makan mase sampai 1 jam. Ye la.. da perah idea.. publish.. salah eja.. edit.. nak kasik marjin cantek.. edit balik.. da puas ati baru publish. Ko ingat senang? Ko ingat senang nak menulis?
Tu untuk entri yang 'kosong' macam entri aku ni. Kalo yang entri tutorial tu lak cane? Lagi lame dol.. Nak kene study dulu.. pahamkan konsep tutorial tu.. try and error.. nak edit ayat kasi lagi ringkas dan senang paham.. pastu baru buleh publish.
Tapi alih-alih blogger A buleh lak dengan senang ati dan riang gumbire kopipes hasil usahe blogger B. Patut ka tak patut? Tak patut kan? So no wonder la ade blogger yang angin satu badan bile dapat tau entri die kene kopipes!
Kot ye pon kopipes dengan alasan nak share dengan orang lain, bagile kredit kat blogger B tu. Contoh ayat? Senang jek.. Mungkin ko buleh tulis gini:
a) This tutorial taken from http://janganlekopipes.blogspot.com/. So credit to her/him.
d) Ahh!! hangpa pikir le sendiri.
Kesian pade blogger yang perah otak buat entri samada entri tutorial atau entri bukan tutorial tu. Berpeluh ketiak tau tak.. So lepas ni berhati-hatilah.. Kite ni sesame blogger. Meskipon kite tak bersua secare realiti tapi adab dan etika sebagai blogger kene la jage. Cube hasil usahe ko orang kopipes, ko angin tak? Musti angin kan? Kalo ko tak angin, mungkin ko 'penghuni syurga' sebab ko tak pandai nak marah orang lain.
Sekian, time kasih.
(Picture credit to Mr Google)
Penjejak Mimpi
- say no to plagiarism!

0 comments: