Pages

Tuesday, January 11, 2011

Harga Naik Tapi Bisnes Maju.. :)

Salam.
SESAPE yang naik komuter di Mid Valley pepagi akan pasti bertembung dengan sorang budak lelaki berjual nasi lemak dan kuih. Kadang-kadang berdue dengan bapak die. Ok. Stop intro pasal lelaki-lelaki itu.
3hb Januari
Masuk tahun baru 2011, rege nasi lemak kat budak tu da naik 20sen. Aku yang bese beli 2 bungkus (ehem.. ehem.. tengok saiz la ye) memule terperanjat dengan kenaikan total 40 sen. Ah.. sudah.. mane lak beg kecik aku ni? Dalam tu ade syiling. Terkial-kial aku menyeluk handbag. Fuh! naseb baik jumpe dan terus bayar.
Di tempat yang same rupenye ade pertambahan menu yang dijual; kuih dan bihun goreng. Ok. Terus aku menuju ke opis. Sesambil tu aku bermonolog.. "giler ah.. naik sampai 20 sen. Nasinye ciput ajek. Takpe.. kalo sket gak aku takmo beli dah." Sampai di opis, time nak bekfes.. hmm.. nasib baik nasi die bertambah. Maksud aku berbaloi dengan kadar rege RM1.20 sebungkus. :)
11hb Januari
Aku masih menjadi pembeli setia nasi lemak budak tu. Dan semakin ramai orang yang singgah membeli samada nasi lemak dan kuih-muih yang dijual. Walau rege nasi lemak sebungkus Rm1.20 dan kuih sebijik 40 sen tapi masih mendapat sambutan. Kenape?
Alasan aku: nasi lemak die memang terase lemaknye. Sedap dan ade rase. Aku suke sambal die walau ikan bilis sekor pon susah aku nak jumpe.. :) Kuih die pulak memang aku tak pernah rase tapi komen dari sorang kawan yang sanggup kol aku semate-mate nak gitau yang kuih dibeli kat situ katenye memang sedap.. Berbaloi dengan rege 40 sen.
Pade aku kalo mahal tapi sedap aku tak kisah. Jangan mahal tapi rase cam hampeh! Sah-sah aku tak kan beli lagi kat situ. Berniage kene ikhlas. Selalu berniat kerane Allah. Memang berniage nak untung tapi kalo sekadar untung tanpa berkat apa maknanye keuntungan tu?
Penjejak Mimpi
- janji sedap.. bayar mahal pon takpe.. Ngeee

8 comments:

Myaby said...

huyo. keje kt mid ye? hihi

Penjejak Mimpi said...

Erk!! tak la Aby.. gua lalu jek kat situ.. :)

nora said...

kim salam kat budak tu ek
lalallaa

Penjejak Mimpi said...

Nora.. aku malu la.. nnt die ingat aku nak nasi lemak fri lak.. :)

pencinta agung said...

~dia 2 nk sedap je....~kate aiman kpd andaqnye..

Penjejak Mimpi said...

Pencintot agung: koreksi ye.. kate eman pade MAMAnye ye... :)

me said...

andaq kuat makan :)

Penjejak Mimpi said...

Wei Me.. sementare buleh makan, makan la.. nanti tuhan da tarik nafsu nanti cane?