Pages

Monday, January 3, 2011

Kembali Ke Sekolah

Salam.
HARI ni bermulenye sesi persekolahan untuk sesi 2011. So pagi nak ke opis, da ternampak bebudak sekolah depan pagar menantikan kedatangan bas sekolah. Dalam lrt STAR pon ade. Kalo dulu pepagi buleh kate lengang la jugak; hanye dipenuhi dengan orang-orang bekerja tapi tidak pagi ni.
Di stesen Bank Negare, kalo ari persekolahan aku akan terpandang sorang mak dan anak. Bile aku masuk dalam tren, mak dan anak ni akan kua. Dan dowang akan benti dan duduk jap kat bangku di situ. Mase tu, mak akan sibuk bukak kan sweater si anak... bagi anak minum.. betui-betuikan baju anak dan lepas tu baru meneruskan perjalanan. Manjenye anak die.. :)
Pagi ni jugak anak Lulu yang sulung; Iman masuk darjah 1. Ayah die yang anto manakala Lulu anto adik si Iman iaitu Kyra yang bersekolah tadika. Aku tanye juge pade Lulu; Iman nangis tak? Katenye tak. Lagipon anak tu da penah sekolah tadika. Emm, betul jugak. Kyra pon katenye ok; tak nangis. Hmm... bebudak skang; agak berani. Da tak takut orang. Anak-anak zaman millenium..
Lantas aku tingat zaman-zaman aku memude dulu. Time tu nak masuk darjah 1. Sebelum tu aku da penah masuk tadika so bile masuk sekolah rendah tu takde la nak nangis ke ape ke.. Anak polis le katekan.. nak takut ke? Wat malu bapak jek.. Tapi aku tak buleh lupe sorang member aku tu.. Dibantainye melalak bile bapak die nak balik. Aku rase die sebelum tu tak penah sekolah tadika gamaknye. So da jadi keje bapak die lak nak menunggu. Tak bapak die menunggu, mak die. Da jadi satu keje lak.. Oleh sebab die tu slalu nangis, sampai darjah 6 mate die tu macam berair jek. Tapi tak nangis le bile da besor... Aku pon tak ingat dah sampai bile die aktif dengan aktiviti menangis die tu. Ngeee..
Bebile tengok bebudak gi sekolah.. tingat kenangan dulu.. Oh ye, Lulu ade mms gambar Iman dalam kelas die pagi tadi. Ni gambar die..

Tak sangke.. da besar pon anak sedare andak nih... :) Blaja rajin-rajin ye.. Jangan nakal kat skolah. Nanti cekgu rotan!!

Penjejak Mimpi
- bile lak turn aku nak anto anak gi sekolah ni?

0 comments: