Pages

Wednesday, January 26, 2011

5S Yang Mengharubirukan..

ARI ni masih sibukkan 5S. Stat ari ni sampai Jumaat ade odit 5S untuk workstation memasing. Tu yang kami jadi tunggang terbalik buat sume tu. Dalam drawer nak kene wat slot untuk pensel la.. pen la.. puncher la... memacam mende nak kene label.. Kat partition tak buleh ade key chain atau ape-ape hiasan. Atas meja tak buleh ade mende lain hatta alat tulis pon.
Aku rase klaka. Sori la pade sesape yang amat folo dan 'kagum' giler-giler kat 5S ni. Aku tak tolak kebaikan 5S ni tapi macam yang da aku tulis kat
sini, kekadang pe yang kite buat ni macam jadi bahan lawak lak.
Aku penah prektikel kat kilang Sony Prai dan dari situlah aku kenal 5S ni. Sony kan kilang Jepun dan 5S ni pon asalnye dari Jepun gak tapi aku tak penah lak nampak sume mende nak kene label. Aku ade gak tanye kat supervisor aku dulu (Mr BL Lee) 5S tu ape? Dan die hanye bagi aku satu fail yang tebal giler. Die kate itulah 5S. Mak ai, bia betik?

Ah, ketepikan pasal fail tu. Pe yang aku nak cakap kat sini ialah kekadang kite ni disebabkan obses dengan sesuatu tu.. sampaikan pemikiran kite pon da jadi rigid. Orang lain buat mende A, kite pon nak buat gak mende A. Kalo takde, adekan. Sejibik-sejibik nak ikut.

Mase kat Sony tu, contoh yang aku nampak, dowang hanye buh tape kat lantai menandekan area tong sampah. Aku ulang TONG SAMPAH ye.. bukan BAKUL SAMPAH. Ni bukan kecik-kecik punye tong sampah ye.. yang BESAR tu. Terletak elok jek kat tepi mesin tu. Takde lak aku nampak label TONG SAMPAH atau DUSTBIN kat mane-mane body tong sampah tu? Ke kite ni da terlebih sudu dari kuah?

Sampaikan kalkulator nak kene label.. ape ke hei nyer? Ade kat tempat sorang kawan aku tu, radio pon nak kene label. Memang klaka tahap ke 8. Esok-esok sebatang-sebatang pen atau pensel nak kene label lak. Tak cukup jelas lagi? Mention lak label 'pen merah' untuk pen merah.. label 'pen biru' untuk pen biru.. :( Haru biru jadinyer... :(

Sori skali lagi kat orang-orang yang memuja dan memuji 5S ni. Aku hanye menulis pe yang aku rase. Kalo korang nak marah, simpan ajek rase marah tu sebab ni hanyelah pandangan dan pendapat aku ajek. Tak dipengaruhi oleh orang lain atau unsur-unsur lain.

Penjejak Mimpi: Buat jugak slot kat dalam drawer. Aku takmo jadi punce unit aku dapat nombor tercorot.. Hahahahaha

4 comments:

me said...

eh, ko x tau ke..kita kan duk tadika, so semua benda kena label la.. tmpt aku ni nama dia tadika sri cahaya, tmpt ko apa nama?

mmg selama ni kita terlebih sudu dari kuah, tu yg asyik x dpt je sijil 5s tu. dok label2 lampu sampaikan pmc kata mcm kat pasaraya giant plak! hahaha..padan muka, aku suka!!!!

kita ni nama je buat projek dasyat2, projek juta2 tp pen merah ke biru ke semuanya kita x kenal. tu yg nak kena label bagai.. bodoh sgt ke kita ni smpai kalkulator semua x kenal?

5s ni mmg bagus tp org yg bagi arahan tu mcm x b'pikir, mcm nak ajar anak yg otaknya suci murni mengenal benda pulak.

punya la bagusnya 5s ni,aku sendiri pun aplikasikan 5s kat umah. tp x de la smapi semua benda nak dilabel mcm tadika sri cahaya..

Penjejak Mimpi said...

Huih!! marah betul orang tu ya?

Hmmm... tadi aku cakap mende yang same kat Shima. pastu die kate alsannye sebab nak bg kite senang akses. Contoh pen 1 slot.. pensil 1 slot...

tp aku? campur sume. x kose aku nak rigid sangat. tp nmpk gaye kene ejas gak nanti.

da la miting td aset pon 'die' hambat skali... sah2 kite ni robot yg bertopengkan manusia... :(

me said...

td bos aku kata nak buat lawatan ke opis pmc, nak tgk betul ke tidak sedetail tu yg opis kita buat sebab ada bab yg dia x setuju cthnya pen tu la...

Penjejak Mimpi said...

Opis PMC ke MPC?
Baguih jugak kalo gi melawat ke situ. Ce tengok betui ke dwg praktik kan mende yang same. jangan nanti cakap tak serupa bikin udahler..