Pages

Sunday, January 30, 2011

Spongebob dan Tauladan

SAPE yang tak kenal dengan katun span kunen 4 segi tu? Cakap, sape? Sume orang kenal dan ramai yang suke tengok katun tu. Betui tak? Tu termasuk le aku. Hehehehehe.. :) Samada katun yang dalam bahase Inggeris ataupon yang da dialih bahase tu.
Nape aku suke layan katun ni? Banyak sebabnye.. daripade Spongebob yang klaka, Patrick yang comel, Sally yang aktif, Squidward yang annoying dan Mr Crab yang mate duitan. Yang paling bes ialah frenship antare Spongebob dan Patrick. Memang 1st class!
Dalam siri semalam, Spongebob lewat datang keje. Ala, bukan lewat mane pon; seminit ajek. Tapi die punye rase bersalah memang aku kagum la. Sampai sanggup tido kat restoran Mr Crab tu demi tidak lewat esoknyer.
Hmm.. ape yang cube aku sampaikan? Korang dapat bace tak? Kalo kite di tempat Spongebob tu; yang lewat seminit ape yang kite buat? Ape pasan kite? Rase bersalah ke? Muhasabah tak? Pikir tak kenape buleh lewat? Musti taknye.. Kan? Ala, seminit je, ape sangat.. Bukannye lewat sejam.. ye tak? Kalo stakat seminit tu.. ahh, pejam mate je lah. Kan?
Tapi kalo da lewat lebih daripade setengah jam? Sejam? Cane lak? Ala, pe susah, kawan kan ramai? Suh ajek member tu ketuk kan punch card untuk kite, pe salahnye. Tu la gunenye kawan, kan? Takpe, ari ni ko tolong aku.. esok-esok aku lak tolong ko.. kan? Tu kan amalan mulia?
Aku tak nak tulis panjang-panjang pasal ni. Cume aku nak titipkan kate-kate dari ustaz mase aku join tazkirah Jumaat lepas. Katenye "orang yang sentiase menunaikan solat, pastinye die adalah orang yang amanah". Mendalam kan maksud ustaz tu? So pikir-pikirkan la.. Korang pon bukannye bebudak tadika kan? Da besor panjang.. :)
p/s Arwah abah pesan bile tengok rancangan kat tv tu, cari tauladan yang buleh diikut. Gunekan otak untuk menilai..
Penjejak Mimpi:
tak baik tapi cube nak jadi baik aku ni.. sedang berusaha... :)

2 comments:

Nor said...

ya tak yer jugak kan? Amanah dgn Tuhan...

Penjejak Mimpi said...

Nor: yup, dats rite.. :)