Pages

Sunday, January 9, 2011

Aku Nak Tanya Ni.. Part 2

Salam.
PADE orang-orang yang berkenaan.
Ko sihat ke? Ko tengah watpe tu? Subuh tadi bangun tak? Hehehehehe.. eh, ko jangan le tarik muke lak.. Aku ni ikhlas bertanye.. Tapi sebenonye aku de tujuan lain. Eh!! bukan nak suh ko blanje la.. Ni aku de kemuskilan sket.. Ade beberape mende aku nak tanye kat ko. Tapi kan macam
sebelum ni, ko tak yah le jawab. Ko jawab dalam ati ajek. Takpe.. aku tak kisah. Ok, aku mulekan ye? Time kasih.
Aku de 6 soklan nak tanye kat ko. So macam bese; tolong bace, fahami dan hayati betui-betui ye..
1. Nape ko slalu masuk opis lambat ek? Jammed eh? Atau ko kesiangan? Atau ape? Oohh.. jammed. Jammed kenape? Budak da stat sekolah rupenye.. Hmm... Ko ni ape lah.. Kalo time cuti sekolah, ko kua jam 7am, time budak da sekolah ko kua la 5-10 minit awal. Ko musti da tau lame dah kan yang kalo time sekolah memang jalan akan jam. Mende tu kan simple mathematic. Ishk.. ishk.. ishk.. Lain kali kua awal ye.. Pasti ko on-time sampai opis.. :)
2. Da la lambat, pastu ko suruh orang lain punch lak kad ko tu. Ape la.. Ko da salah sebab tak tau manage mase, pastu ko nak suh orang lain lak wat salah dengan tolong punch kad ko. Tak bagus tul la sikap ko. Sian dowang tu.. tak tolong; kawan tapi ko jangan le melampau lak! Duk asik lambat memanjang. Lelame orang pon da naik menyampah kat ko tau!
3. Ko ni slalu takde kat opis. Kekadang tu sehari suntuk ko takde. Ko gi mane? Miting ke? Atau ko gi site visit? Kalo miting musti orang lain tau.. Kalo ko gi site visit, ko musti isi borang kua pejabat. Tapi takde pon? Yang muskil tu nape ko tak tulis kat board? Dan yang lebih muskil tu, punch kad ko tip-top giler! Padehal muke ko sah-sah takde kat opis! Wei, tak baik tau ko wat camtu. Tak berkat gaji ko bulan-bulan. Aku bukan le dengki kat ko.. Tak.. takde sekelumit pon rase dengki kat ko tu. Ko jangan salah paham.. Aku tanye jek...
4. Aku tengok ko ni kan, bile masuk opis orang lain takde nye nak bagi salam. At least ucap le "Assalamualaikum" ke.. "slamat pagi" ke.. sedap sket telinge ni. Ni tak, duk main terjah jek. Naseb bek aku ni takde lemah jantung. Kalo tak gol terus aku ni.. Hehehehe.. gelak tu gelak jugak kawan.. Jangan buat lagi tau.. Len kali bagi salam dulu. Tu kan adab masuk tempat orang. Ingat tu.. :)
5. Eh, tempat ko takde mesin fax ke? Hah! mesin fotostat pulak rosak? Kesian.. takpe.. gune jek unit kami punye. Tapi mintak le izin dulu. Memang le mende tu sume bukan hak milik persendirian.. hak gomen tapi beradab la sket. Ni tak, ko datang unit orang, pastu tak bagi salam..terus gune reta unit tu. Tak bagus la. Aku ni da slalu kene camtu. Mesin fax.. mesin potostat.. even printer depan aku ni tapi ko macam wat dek jek kat aku. Nak kate aku ni halus bebenor, tak mungkin. Aku tertonggok depan tu ajek takkan ko tak nampak? Atau time ko datang, aku tetibe jadi halimunan kot.. jadi 'hollow girl'.. Len kali mintak izin ye..
6. Ermm.. time rehat slalu ko watpe? Maksud aku selain makan la.. Tak buat ape-ape? Layan muvi? Main game? Wat keje? Ahh, tak kisah la ko nak watpe pon.. time rehat kan.. Tapi ko jangan le memekak.. Wat bising; bergelak ketawe bergurau senda sampai mengganggu privasi orang lain. Mane tau ade kengkawan yang nak tido jap (take a nap).. menghilangkan penat dan lelah.. langsung terganggu. Tak bagus le.. Hormati hak dan privasi orang lain. Kalo kite nak orang hormat hak kite, kite kene hormat hak orang lain dulu.
Ermm.. ape lagi ek? Aku rase cukup la dulu 6 soklan tu. Nanti tanye bebanyak nanti ko kecik ati lak kat aku; langsung takmo kawan dengan aku. Aku minte maaf kalo de soklan aku ni menyinggung pasan ko. Aku cume tak leh tahan diri aku ni dari bertanye. Mak, orang tak salah kan tanye sume ni? Mak pesan "len kali tanye. Takde orang nak marah kalo tanye lek lok.." Cekgu, salah ke tindakan saye bertanye? Kan cekgu slalu cakap dulu "kalo awak tak tau, tanye. Jangan diam jek! Awak diam sampai bile awak tak tau jawapan". So aku tak salah kan, kawan?
Err...Ko marah eh? Jangan le gitu. Kite kan kawan?
Penjejak Mimpi
- takmo jadi kawan makan kawan...

6 comments:

sissyira said...

salam

kak syira boleh ke jawab ni..heheh

Penjejak Mimpi said...

Salam.

Kalo Syira nak jawab pon ok jugak... Ngeh3x

Arjuna said...

"ko" yang dimaksudkan nama bermula dgn huruf "M" ker??? atau bermula huruf "R"????...plz bagi klu...bru best nk teka

Penjejak Mimpi said...

Salam.

Arjuna: "ko" tu umum.. sesape pon buleh jadi "ko" tuh.. :)

sekadar bertanya :) said...

"ko" tu termasuk PM sndiri ke?

tanya je janganlah marah hehehe

Penjejak Mimpi said...

Salam.

To Sekadar Bertanya: Its ok. I'll reply ur question. :)
Q1: lewat besenye sebab tren.
Q2: penah sebab terpakse; it's related to Q1 (tapi dalam 2-3 bulan skali minte tlg kwn punch). Tp skang kalo lewat, takde masalah. Trus aje jumpe bos minte initial die.. :)
Q3 - Q6: alhamdulillah bukan diri sy yang berbuat demikian..

p/s Bukan membangge diri atau apa. Hanye menjawab persoalan saudara/i.
Tqvm