Pages

Sunday, January 23, 2011

Perpisahan Itu..

JUMAAT lepas adalah hari terakhir sorang member unit aku sebelum die berhijrah ke tempat baru di Trengganu. Pergh!! jauh kan? Tapi itu da pilihan die dan ade sebab kenape die pilih untuk ke sane.
So time rehat tu kami sembang face to face dan rasenye itu adalah kali pertame dan terakhir kami berbual begitu lame (walau tak lame mane pon). Nape baru kali ni dapat sembang? Owh.. sebab memasing de 'gu' time rehat. Mase lain memasing de komitmen dan mase nak nyembang tu bese time bekfes sebab memasing tapau dan makan reramai di pentri opis. Dan aku layan Khurafat tu pon sebenonye dengan die. Ok. stop pasal tu.

Dalam sembang-sembang tu manyak mende yang kami bualkan. Sedih.. tu perkara pokok dalam perbualan kami. Ntahla.. walaupon staf di unit aku ni slalu bertukar ganti tapi pasan sedih sebab kehilangan kawan se-opis masih menjadi masalah pade aku dan mungkin pade sume kami di unit BPR D1.

Walaupon unit aku tu tak ramai orang.. ade dalam 18-20 orang ajek tapi buleh kate ikatan kami kuat dan rapat. Dan pastinye perasaan sedih dan pilu disebabkan dek perpisahan tu menguasai diri. Dush!!

Ade beberape perkare yang dapat aku selami tentang diri die dalam perbualan kami tu. Dan die secare terbuke bercerite pasal beberape perkare jugak. Ups!! off record ya.. :) Cume nasihat aku pade die seboleh mungkin aku nak die untuk tahun-tahun akan datang adalah diri die yang same macam sekarang. Memang manusie berubah tapi sikap-sikap baik yang aku kenal dalam diri die tu biarlah kekal sampai bebile. Aku tau manusie ni tak maksum. Kite bukan nabi. Kite hanye manusie bese; yang slalu dan akan slalu melakukan kesilapan.

Buat Syida: " Dunie ni hanyelah persinggahan sementare. Pangkat dan jawatan hanyelah hiasan luaran semate-mate. Itu hanye ukuran manusie tapi yang membezakan kite sume di mate al-khalik adalah taqwa. Hadapilah ujian yang mendatang sebahagian dari proses dan kitaran idop kite sementare belum dijemput menemuiNya. Kite yang slalu ditimpe bale dan musibah bukanlah disebabkan tuhan membenci kite tapi percayelah kite adalah insan terpilih. Bukan sume manusie akan diberi ujian seperti mane kite yang ditimpekan ujian demi ujian tanpa henti.

Mungkin pade kite mende tu buruk tapi baik sebenonye dan pade kite bende tu baik tapi buruk sebenonye. Hanye tuhan yang mengetahui segalenye. Dan Allah tidak membebankan seseorang tu kecuali sesuai dengan kesanggupannye. So bersabarlah sebab rahmat Allah ade dimane-mane..

Satu lagik.. jangan jadi budak cengeng; duk asik nangis ajek. Simpan air mate tu bile perlu ajek. Perpisahan memang sedih dan berbaloi untuk ditangisi tapi ade hikmah sume tu.

Kengkawan kat unit ni sume sedih dengan pemergian Syida. Sebab kite sume rapat. Walau pangkat menjadi jurang (di atas kertas) tapi tu sume tak jadi penghalang untuk kite rapat dan serasi. Ingat tu.. :). Jadilah seseorang yang ade prinsip sendiri dalam mengemudikan idop. Orang lain tak kenal sape kite tapi kite kenal diri kite sendirik "

Hmm.. rasenye kalo de rejeki die datang balik HQ, aku pon entah kat mane. Mane tau nasib kite kan? Ikut logik, kalo da kat Trengganu memang payah nak jumpe balik tapi tak tau le. Tu sume kan di tangan tuhan. Bukan urusan kite pon nak pikir. Buat penat otak jek nak pikir..

Aku ni bukan ape; macam Tomotachi tu. Walau opis die kat Blok F tu ajek pon, tapi tak jugak aku dapat jumpe die padehal kalo nak jumpe dalam sejam da buleh jumpe (sejam tu sebab aku naik komuter plus tunggu kedatangan komuter tu). Kalo nak jumpe, on the way balik aku buleh ajek singgah opis die.. buleh tapi malas nak kaco die. Dulu mase kene attend miting kat Blok B tu dapat le jugak lunch dengan die tapi skang? Rindu gak nak jumpe die.. Huhuhuhu

Woi, Tomotachi tu besfren aku la.. macam kakak aku la jugak. Ape, korang ingat aku punye skendel ke? Appa da.. Memandai jek korang ek?

p/s suke sembang dengan Tomotachi..
(Picture credit to Mr Google)

Penjejak Mimpi - luar nampak keras tapi kat dalam? Terlalu rapuh dan fragile. So please handle with care ya..

6 comments:

lianalovekhairi said...

staff yg mana satu pindah nie???adakah dia sorang pnp???

Kakzakie said...

Salam....

Kehidupan perlu diteruskan
biapun perpisahan terlalu pahit utk ditelan
mencari yg lebin baik utk masa depan
berdoa moga segalanya dimakbulkan
itulah impian dan harapan

Penjejak Mimpi said...

LLK: ye. Sorang PnP :)

Penjejak Mimpi said...

As-salam..

Betul tu k zakie.. slagi kite bername manusie, berdoa dan berharap itulah menjadi senjate kite.. :)

Anonymous said...

Terima kasih, pekerjaan yang baik! Ini adalah hal yang saya harus miliki..

Penjejak Mimpi said...

Cik/Encik Anon: hanye kepadeNye kite berserah.. :)