Pages

Sunday, January 9, 2011

Sejak Aku Aktif Berblog Ni..

Salam.
KALO ikutkan, da lebih setahun aku jadi blogger. Kire macam setahun jagung lagi la.. Mase memule tu, aku hanye update blog ujung minggu ajek. Sebab? Pertamenye aku tak bape jelas identiti dan arah aku dalam dunie blog ni. Keduenye aku takde idea sangat. Kalo ade idea pon, aku asik berpikir 'buleh ke aku tulis mende ni?".. "takpe ke?".. "ade ke orang nak bace ape yang aku tulis?".. bla bla bla.. Memacam le yang aku pikirkan..
Then bile de kesempatan, aku akan menjenguk ke blog orang lain.. Blajar cane dowang tulis.. ape yang dowang tulis.. dan ape-ape saje ilmu yang buleh memantapkan pengetahuan aku sebagai blogger. Jadi blogger ni kene berilmu jugak. Tak buleh hentam keromo jek. Ade etika dan peraturan yang dipegang sebagai blogger. Rasenye tak tertulis di mane-mane pasal etika ni setahu aku (kalo ade, sile bagitau). It just a common sense..
Lame kelamaan aku jadi semakin yakin dengan diri sendirik. Sebuleh mungkin aku akan cube update blog aku ni at least satu entri sehari. Kalo ade idea lebih tu dalam 3-4 entri sehari. Dan besenye aku akan stenbai entri untuk dipublish keesokkan arinye. Kire auto publish la.. :)
Kalo korang tengok, blog aku ni takde tutorial langsung. Sebab aku memang tak pandai nak bagi tutorial kat orang lain. Mungkin sebab aku baru lagi dan masih perlu banyak blaja. Untuk tutorial, aku banyak merefer ke blog
Cik Tom dan Syira. Ade la jugak aku amik dari blog Amy dan beberape blog yang aku tak sebutkan kat sini. Time kasih bebanyak pade hangpa. Korang memang baguih! Salute aku kat hangpa sume.. :)
Sejak aku gile berblogging jugak, aku da kenal ramai teman di alam maya ni. Kenal walau sekadar dari komen tapi secare tak langsung aku tau ade orang yang ikuti blog picisan aku ni. Kalo dulu follower aku hanye dari kalangan kengkawan opis tapi sedikit demi sedikit follower aku smakin bertambah (walau tak ramai.. tak ratusan.. tak ribuan..). Ni sume hasil 'bantuan' dari segmen, kontes dan giveaway yang aku join. Segmen yang pertame aku join ialah dari blog
Enche Ben Ashaari dan seterusnye dari beberape teman-teman blogger yang lain. Time kasih aku ucapkan.
Sebenonye pade aku bilangan follower kalo tak banyak, sedikit turut mempengaruhi psikologi seseorang blogger. Sebab ape? Ye la, kalo die duk menulis bagai nak rak.. tengok follower die tak bertambah pon.. musti die frust kan? Musti die rase down. Tapi kalo die bijak, die akan cari sebab kenape.. Mungkin sebab entri die syok sendiri? Atau entri die tak bape kick? Entri die diciplak dan ditiru dari sumber lain dan bla bla bla.. Kene pikir positif dan pikir cane nak upkan blog kite..
Ade orang yang lebih suke jadi silent reader.. Die takmo jadi follower kite secare terang-terangan tapi sebaliknye. Ala-ala kekasih gelap la.. (<-- mepek pepagi bute). Hahahaha.. Kes ni kite tak leh wat pe sebab itu hak die. Samada nak jadi follower kite atau sebaliknye, itu terserah pade die. Kite tak leh pakse sesape untuk jadi follower kite.
Bak kate Enche Ben, kalo suke dengan isi entri blog tu, jadilah follower dengan ikhlas.. Kalo tak suke, datang lagi skali.. mane tau lepas-lepas tu kite akan jadi suke dengan entri die dan seterusnye nak jadi follower die. :).
Sebenonye manyak lagi mende yang nak aku repekkan pepagi bute ni tapi nanti dulu lah.. Tetibe kegersangan idea lak untuk entri ni.. So lain kali aku sambung topik ni. Until then skali lagi time kasih untuk sume dan aku memang enjoy dengan chenta baru aku ni.. Yeah!!
(Picture credit to Mr Google)
Penjejak Mimpi - sejak aktif berblogging ni banyak miss cite fevret kat tivi.. :(

3 comments:

su said...

teruskan berblogging....


~tice su~

CIK TOM said...

huhu...teruskan berkarya n happy blogging ye :)

Penjejak Mimpi said...

Salam.

To Su & Cik Tom: time kasih bebanyak.. insya allah... sesamelah kite beramai2 memeriahkan dunie blog nih... :)