Pages

Sunday, March 13, 2011

Hutang Dua Minggu Lepas (Pameran Stem)

Sori, ni cite basi. Time cite ni masih panas, aku takde mood nak cite dan takde mood nak godek kamera aku tu. Skang de mase so aku cube langsaikan utang aku. Lost ape yang aku tulis ni? Sile skodeng kat sini untuk refresh memori.. :)
Aku memang suke dan hepi giler bile at the end dapat juge ke Pameran Stem di Muzium Negara. Sebab? Kat situ ade jualan stem. Da lame nak tambah koleksi sedia ade (walau koleksi sedia ade tak abeh susun lagi). Ngeeee...
Lepas beli tiket, terus kami (aku dan Ekin; anak buah aku) masuk ke tempat jualan stem. Aku perasan ade 3 meja yang jual stem-stem untuk koleksi. Terus kami ke tempat pertame; sorang pakcik.
Aku memang rambang mate tengok stem bebanyak ni. Luar negeri dan local stem terlalu banyak untuk dipilih. So aku terus cari stem-stem yang takde dalam koleksi dengan dibantu oleh Ekin. Sesambil tu kami berbual dengan pakcik penjual stem tu. Name die Mohd Ali. Banyak perbualan kami berkisar pasal stem.
Die memang pengumpul stem dari dulu lagi dan menjadi ahli persatuan pengumpul stem peringkat antarabangse. Sesambil pilih tu die tanye beberape soklan pasal stem. Contoh negeri ape kat stemnye tertulis 'Magyar Posta' dan lenlain. Ade gak ilmu aku dapat dari die iaitu stem ni ade 2 jenis; 'used stamp dan mint stamp'. Used stamp tu ialah stem yang da digune dan ade cop dari pejabat pos dan 'mint stamp' tu ialah stem baru dan belum ade cop. Dan lenlain ilmu lagi tentang stem.

So aku stat pilih stem lame-lame local punye. Da puas pilih, aku pilih oversea stamp pulak. Lupe nak gitau stem local agak mahal rege die. Dari RM2 hingge ke RM100 lebih. Mahal siot. Tapi da hobi kan? Yang agak mahal tu aku tak beli la walau bajet aku dalam RM400. Gile kan?
Lepas tu aku nak pilih stem oversea lak. Perghh!! Selambak depan kami stem oversea. Dalam peket kecik-kecik. Range rege dalam 50sen - RM3. Aku da rambang mate ni. Aku nak yang tu.. Nak yang ni jugak! Yang ni cantik. Yang tu aku takde.. Huwaaa.. Manyak nyer... Tolong!! Aku suke yang ni juge.. Cane ni?
Pilih jugak la sambil mulut aku tak abeh-abeh nyembang dengan Ekin dan Pak Ali. Pilih punye pilih.. sambil Ekin jadi 'mamarazzi' tangkap gambar tetibe Pak Ali kate "ok, pe kate pakcik jual sume stem ni kat anak dengan harge RM100? Anak amik le sume (sambil die tunjuk kat 'bukitan' stem depan kami tu).
Aku terkejut beruk. Eh biar betui pakcik ni.. Tak rase rugi ker die? Manyak tu? Paling kurang lebih RM300 nilai stem kat depan kami ni. Aku tanye balik kat die "Eh! biar betul pakcik? Manyak ni. Tak rase rugi ke?" Die jawab "Ape nak ruginye. Takpe lah. Kasi can anak-anak mude cam anak ni ade hobi gini. Biar anak ajek yang sambung hobi pakcik ni".
Aku da hepi campur tak percaye. Pastu aku tanye die tak sayang ke jual stem koleksi die ni? Nape die tak bagi kat anak die jek suruh sambung legasi dan minat die? Pakcik Ali jawab die takde anak dan die nak kasi orang mude yang lain (macam aku la tu.. mude ke aku ni?) sambung hobi dan minat die.
Ekin buleh lak kua stetmen "Ala pakcik, saye rela kerat jari ni. Die musti tak tolak punye. Die ni gile stem". "Ceh, anak buah aku ni.." ati aku berkate lak.
Lepas tanye berkali-kali (untuk kompom) akhirnye aku pon stuju beli sume stem (dalam peket-peket kecik tu) dengan rege RM100 ajek. Termasuk dengan stem local yang aku da pilih sebelum ni dengan nilai sume RM200.
Aku memang hepi giler! Siyes! Aku rase tu satu urus niage yang betui-betui menguntungkan buat aku si pengumpul stem. Lalalalalalala.. Ye lah, dekat Amcorp Mall mane buleh dapat urus niage camni? Dekat penjual stem sebelah Pak Ali tu pon rasenye tak dapat. Alhamdulillah. TQ pakcik. Ermm.. aku rase pakcik tu bernurah ati sebab die tengok aku smangat tak ingat mase pilih stem tu gamaknyer.. :)
Lepas urus niage tu, aku dan Ekin baru ke ruangan pameran stem tu. Dengan idong yang kembang dan smangat yang berkobar-kobar, kami terus berjalan-jalan dan menangkap gambar di ruang dalam pameran tu. Lame gak la. Da puas, baru kami balik bertolak ke Jusco Taman Maluri. Ari tu ialah 'ari merayap anak beranak'. Hehehehehe..


PM bersame 'pakcik berpayung'. Ade sesape nak pinjam payung pakcik ni?
Stem terpanjang di Malaysia


Antare stem-stem yang terdapat dalam pameran

Lagi stem-stem lame..



Mak sedare dan anak sedare

Bergambar dengan zodiak arnab. Kebetulan PM pon zodiak arnab..


Bergambar dengan stem keluaran design komuter

Ekin tengah korek lubang idong si Ipin

Lagi gambar anak sedare aku

Raje segale hobi.. Hobi segale raje..

RM200 bertukar tangan
Wajah penjual dan pembeli stem yang hepi giler
Tengah punggah stem masuk ke plastik besar
Bukitan stem bernilai RM100. Dalam sampul putih tu stem local dan sedikit stem oversea. Nilainye RM117 tapi pakcik Ali amik RM100 ajek. Total RM200
Tengah tunjuk deretan 'stamp of 4' keluaran US
Ekin bergaye depan stem :)
Si pengumpul stem tegar sedang rambang matenye :)
Tengah sibuk pilih stem mane yang takde dalam koleksi..

p/s Sorry guys, kronologi gambar tak betui. Malas nak edit lagik.

Penjejak Mimpi: Tak abeh lagi punggah stem.. :(

6 comments:

Faztee Danisha said...

sy pn dh g..mmg rambang mata..xtahu nak pilih mane..nk tmbh lg collection..

Penjejak Mimpi said...

FD: tau takpe. kalo ikut ati sy nak borong sume stem kat situ tapi... :)

mary ann ;) said...

akak, nape tulisan ada yg kecik...?

takleh nk baca bagi habisssss T_T

Penjejak Mimpi said...

ann: ye ke? akk tengok ok jek? :p

jibauk comey said...

~knape sy xde ek dalam pic ni?mane sy pegi?~

Penjejak Mimpi said...

JC: Kan ke time ni ko gi memerut? Tak ingat ek? Appa da gg