Pages

Wednesday, March 30, 2011

Akibat Berajakan Nafsu - Part 2

INI pula kisah seorang lelaki yang sangat rindukan kekasih hatinya. Kerana cinta yang mendalam dan rasa cintanya yang mendalam dan rasa kasihnya yang tidak berbelah bahagi, dia jatuh sakit.

Dia berada dalam dunia yang asing kerana sakitnya. Kemudian seseorang menawarkan untuk menemukan dia dengan kekasih hatinya. Sejurus mendengar perkhabaran tersebut, beliau berasa sungguh gembira, malah penyakit yang dideritainya sembuh.

Dengan sabar dia menunggu, namun oleh kerana sesuatu hal, kekasihnya tidak dapat meneruskan perjalanan dan kembali ke kampung halaman dengan perasaan kebencian yang meluap-luap.

Lelaki tadi berangan-angan bahawa kekasihnya akan datang dan menemuinya untuk melepaskan rasa rindu dendam yang tidak tertahan. Dia begitu yakin akan bersama kekasih hatinya itu dan memulakan kehidupan bersama.

Mendengar perkhabaran kekasih hatinya yang tidak mahu bertemu, maka sakitnya datang kembali malah kian parah. Dia mula berputus asa untuk meneruskan kehidupan tanpa kekasih yang dirindui. Tidak lama kemudian dia meninggal dunia. Saat kematian beliau berkata: "Wahai kedamaian, wahai kenikmatan, wahai pengubat lara, datanglah kamu untuk mengubat hatiku berkat rahmat Yang Maha Mencipta dan Maha Agung!"

Kemudian dikatakan kepadanya: "Wahai sipolan, katakan tidak ada tuhan melainkan Allah s.w.t, maka takutlah kamu kepada Allah s.w.t." Sehingga dia menemui ajal, dia tidak mengucapkan kalimah syahadah.

Ketika tetangganya melalui rumahnya, kedengaran jeritan yang sangat menyakitkan. Akhirnya dia meninggal dunia dengan pengakhiran yang sangat buruk (su'al khatimah).

p/s Part 1 sile tekan kat sini.

(Sumber teks dari Majalah Solusi Isu 28)

Penjejak Mimpi: Mencari mati yang sempurne...

6 comments:

Amy Syaquena said...

amy suka entri nie..

qaseh johanna said...

ermm..mati camtu je akhirnye...

psstt..saye kne induksi kat suria cherating resort..taw x kt ne..??bes ke tmptnye..??

sengat said...

sian..... kasih membawak kemati...fuuhh!!

Penjejak Mimpi said...

amy: tqvm amy..

p/s suke tgk pic amy pakai tudung.. :)

Penjejak Mimpi said...

qaseh: tak tau katne tempat tu. tapi best la gi induksi.. "best dalam tak best.." hehehehe

Penjejak Mimpi said...

sengat: tu namenye mati yang sia2..