Pages

Thursday, March 17, 2011

Sarkastik: Jom Kita Main Kira-Kira

TAJUK entri cam hape jek.. Ko ingat ko cekgu ilmu hisab ke nak ajar orang lain suh mengire? Atau ko rase ilmu hisab ko tu da hebat tahap dewa sampai nak ajak orang lain main kire-kire dengan ko, cik PM?
Bukan. Aku bukan cekgu ilmu hisab. Malah aku tak suke subjek ilmu hisab. Ingat lagi dulu mase study, aku penah dapat pesanan 'See Me!' dari lecturer 'kesayangan' yang mengajar ilmu hisab. Dari sijil membawak ke peringkat diploma, pesanan tu aku dapat. Dan aku dengan rela hati jumpe dowang. Nah! hebat kan ilmu hisab aku sampai dapat 'pesanan ikhlas' dari lecturer. Ngeee..
Kali ni aku nak ajar korang perkare atau perbuatan yang ade hubung kait dengan perkataan 'KIRE' iaitu berKIRE. Korang tau tak ape maksud berkire? Tau kan? Aku yakin korang sume bijak pandai so aku tak nak berpanjang lebar maksud berkire ni.
Pade aku la kan, kalo sesame kengkawan tak yah la nak berkire sangat kene lak soal keje. Kurang lebih pon pe salahnye. Tak luak pon. Ni tak, tang keje berkire bagai nak rak. Tang makan, takde lak nak berkire! Pelik kan?
Abeh, ko tu tak berkire ke cik PM? Bagus soklan tu. Aku pon berkire juge. Malah sangat-sangat berkire. Teruk kan pangai aku? Memang teruk. Cik PM memang sorang yang berperangai teruk. Cik PM juge sorang yang terlalu berkire soal keje. Memang! Aku akui yang itu.
Tapi aku nak tanye jugak kat korang, kalo aku wat keje aku.. pastu aku wat keje orang lain.. then orang lain tu wat ape lak? Makan gaji bute je ke? Bile public kate staf gomen makan gaji bute, ko tau lak nak melenting. Nak marah tapi hakikatnye?
Err.. sebenonye aku pon tak tau pe motif aku tulis entri ni. Cume aku rase kelmarin memang aku rase sangat marah, sangat rase tak selesa, sangat menyampah, sangat benci dengan kitaran dan perjalanan keje kat opis ni. Seriously i feel mad with that stupid situation. Kesabaran aku da sampai ke limit. Tunggu mase nak meletup ajek!
Tapi stat pagi semalam, aku da tekadkan azam dan beriltizam untuk tidak berkire lagi. Eh! nape tetibe lak ko buleh berubah ni cik PM? Ko mimpi ngeri yek malam kelmarin? Bukan. Aku tak bermimpi ngeri malah da lame aku tak bermimpi. Sebab aku adelah Penjejak Mimpi (<-- poyo).
Aku cume nak kembali pade diri aku yang asal. Sebelum ni aku tak berkire sangat soal keje. Ok. Aku tipu. Ade gak skali skala aku berkire tapi tak terlalu berkire. So skang ni aku nak jadi macam tu balik; takmo berkire sangat. Sebab aku da letih. Da penat nak berkire. Walaupon aku rase sikap berkire aku tu hanye sebulan due jek aku amalkan tapi penat dan letih tu amat terase.
"Pade sume 'bos-bos kesayangan' saye, ade keje? Buleh la letak atas meja saye ni. Meja saye skang ni sangat 'kosong'. Tray saye tu pon 'kosong' menanti surat-surat dan memo-memo untuk diamik tindakan. Pigeon hole kat depan tu pon 'kosong' juge. Ade lagi tak keje-keje remeh untuk saye? Ade lagi keje-keje lain yang bos takmo kasik kat orang lain, bos buleh kasi saye. Saye dengan rela ati terime. Saye sungguh 'free'. Orang lain sungguh 'bizi' dan sibuk. Kan bos?
Saye tau bos sungguh adil dan saksama. Erk! bos, saye tak berkire ye. Saye takmo makan gaji bute. Seboleh mungkin saye mau pastikan rejeki yang masuk dalam perut dan jadi darah daging ni adalah dari sumber yang halal. Saye tau bos memang adil. Bos tengok orang lain sume 'bizi' sedangkan saye 'free' so sebab tu bos kasi saye keje, kan? Time kasih bos sebab tak bagi saye peluang langsung untuk makan gaji bute. Nanti gaji tak berkat.."
Penjejak Mimpi:
Aku memang staf yang suke curi tulang, suke makan gaji bute dan aku suuuuuungguuuuh banyak mase 'free'.

2 comments:

Faztee Danisha said...

Situasi yg sama sy lalui skg ni..but sy terima hakikat bhw sy ini org bwhn ja..dan berkje tu 1 ibadah..baik burk hanya Dia yang tahu...anway wlupn sy d bebani kja spt smlm ttp ht sy gumbira hari ini..rs bkje dgn aman dpt clear evythg..yg pnting kjasama..kita x kacau org and jgn org kacau kita..pntg tu

Penjejak Mimpi said...

FD: Kerjasama? Susah nak cakap kalo da masuk bab berkire ni. Pe yang penting kite buat keje kite ajek. Hal orang lain jangan pedulikan.
Itu care sy skang.