Pages

Wednesday, March 23, 2011

Bangku Kosong: Sayangi Bumi Kita!

SELALU kite dengar 'sayangi ibu dan bapa'.. tak pon 'sayangi keluarga anda'.. tapi kali ni 'sayangi bumi kita' lak. Hehehehe.. Segmen ni dianjurkan oleh blogger Bangku Kosong. Sesape nak join segmen Sayangi Bumi Kita ni buleh ajek tapi kene cepat sebab tarikh tutup die ialah ari ni detik 12 malam (perghh! macam tajuk filem lame lak).
Segmen ni kirenye cam usaha simbolik menyokong usaha pemuliharaan alam sekitar. Nak join kene jawab 3 soklan. Tak banyak.. sket ajek..

Jom kite tengok pe soklannye:

S1: Cadangkan usaha lain selain tutup lampu sejam bagi tujuan simbolik menyokong pemuliharaan alam sekitar & bumi
J1: Haramkan terus penggunaan beg plastik. Skang ni ari Sabtu je kan? Buat ari-ari. Tak buleh gune beg plastik. Kene gune paper beg ajek. Takpon beg recycle tu kene bawak sentiase. Kalo tak buleh mansuhkan penggunaan beg plastik skaligus, stakat 1-2 benda atau barangan yang kecik, tak yah gune beg plastik. Ko angkut ajek. Kalo nak gune beg plastik gak, jangan suh bayar 20sen tapi kene bayar RM1.
S2: Pendapat anda mengapa bumi perlu dipelihara

J2: Ye la, bumi ni kan warisan untuk anak-anak dan cucu cicit kite. Kalo tak dipelihara, ko tak kesian ke kat orang-orang di zaman akan datang? Skang ni pon pencemaran dimane-mane ajek. Kalo kite tak jage dari skang, ape yang kite warisi skang (bumi yang tak selamat dan tercemar) akan terus diwarisi dan pencemaran akan bertambah dan bumi akan menjadi semakin tak selamat.
Lagipon bumi ni bukan hak milik kekal kite. Kan pinjaman dari Allah semate-mate. Bukan ke kalo ikut prinsip logik akal, kene jage elok-elok barang yang kite pinjam dari orang lain? So ko brani lagi nak membuat onar di muke bumi ni wahai manusie durjane? (<-- ceh!! Emo tetibe!)

S3: Apa anda dah buat untuk tunjukkan bahawa anda seorang yang cintakan alam sekitar

J3: Kalo gi beli barang tu, kalo stakat 1-2 benda tu aku memang tak minte beg plastik. Sebab aku ade beg aku sendiri. Tapi kalo berlambak tu, takkan aku nak sumbat sume dalam beg aku tu kan? Rabak la beg aku tu. Jenuh lak aku nak ngutip mende-mende tu.. :)
Selain tu, seboleh mungkin aku kurangkan penggunaan kertas baru (contoh A4 paper). Aku prefer gune recycle paper kalo nak wat notes atau sekadar nak conteng-conteng. Kalo nak print pon, aku lebih suke gune recycle paper. Jimat pon jimat. Kurang-kurang dalam beberape tahun aku amalkan (dan orang lain juge), mungkin sebatang pokok da tak payah ditebang. Kan ini akan menambahbaik ekosistem kite?

Aku harap kite sume dapat bergabung tenage dan mengembleng usahe dalam menjage dan memelihara bumi kite. Aku buat part aku dan ko wat part ko. Adil kan? Sayangi bumi kite. Sian die bile manusie tak jage die dengan baik.. :)

Penjejak Mimpi: Earth hour akan dijalankan pade ari Sabtu 26hb Mac 2011 dari jam 8.30pm sampai 9.30pm. Bersame2 kite bergelap sejam demi kebaikan jangke mase panjang. Yeahh!

0 comments: