Pages

Sunday, March 20, 2011

Telekung dan Surau

SEMALAM (Sabtu) aku gi Berjaya Times Square dengan anak buah; Ekin untuk layan movie. Target nak tengok filem Hikayat Merong Mahawangsa atau dalam English The Malay Chronicles: Bloodlines.
Sampai di Times Square, terus beli tiket. Dapat kui 4.30pm punye. Okla, sempat solat zuhur dulu. So lepas tu cari surau di Level 7. Aku few times da solat disini. So semalam memang orang ramai giler. Dengan surau yang sempit tu. Naseb baik aku da stenbai telekung sendiri.
To tell the truth, aku memang tak selesa giler gune telekung gunasama ni. Da la dengan bau die.. dengan keadaan telekung tu sendiri. Sori, aku tak sanggup nak lalui keadaan tu. :( So takpe lah kalo beg aku berat sket dengan telekung. Takpe.. mak rela nyah.. Awww..
Kalo solat di situ kan, sebenonye aku muskil beberape perkare:
1) Cleaner kat situ agaknye cuci bape kali sume telekung kat situ? Tak selera betui nak gune!!
2) Kenape tak buat setiap tingkat 1 surau? Tak le orang pack bile nak solat. Ni untuk sume tingkat kat Times Square tu, hanye kat Level 7 ade surau pompuan (sempit giler) dan Level 8 untuk lelaki.
3) Patutnye da buat 1 rules/norm/act dimane untuk building yang sekian-sekian luas kaki perseginye atau tingkatnye, tetapkan surau di setiap tingkat atau keluasan surau tu ditetapkan selaras dengan keluasan bangunan tu. Ala, takkan tak buleh kot? Sedangkan kalo nak supply bekalan, TNB reti lak request bilik nak besar sekian-sekian.. pastu nak depan building ajek.. Takmo tersorok-sorok.. Takpon time submit drawing, kite pandai lak nak request dari arkitek nak bilik MSB luasnye sekian-sekian.. takmo bersebelahan dengan bilik mekanikal.. nanti leaking la.. itu la.. ini la.. Tapi kenape tang ni kite leh terlepas pandang?
4) Pihak berwajib kene amik serius soal ni. Setahu aku (sori kalo aku silap) sebelum sesebuah bangunan tu didirikan, beberape prosedur perlu dibuat start dari mase design hingge ke peringkat construction. Dan pastinye klien akan berurusan dengan pihak atau agensi kerajaan terlibat. Ha, mase tu lah pihak atau agensi ni kene tengok betui-betui keperluan yang patut ade dan musti ade. Kate Malaysia ni negara Islam? Penduduk sini bukan majoritinye Islam ke?
5) Nak berhibur tu buleh.. Nak bershopping pon buleh tapi janganla ingat sume orang yang datang ke shopping complex ni tak bersolat atau duk ingat duniawi ajek.
Aku tau takde sape yang akan amik tindakan bile bace entri aku ni. It's ok cume aku berharap cadangan aku ni akan direalisasikan satu ari nanti. Insya Allah.
Penjejak Mimpi: Surau KL Sentral ok. Mungkin sebab situ bukan shopping complex.. :(

6 comments:

alinac lover said...

a.a kan..kdg2 surau ni dorg buat bilik kecik2 jerk~

Penjejak Mimpi said...

Alinac lover: Tu la malangnye orang Islam kat Malaysia ni..

Anonymous said...

klu xslh ada statement br2 ni kua yg mengatakan solat jumaat lps ni boleh di lakukan d soping kompleks...tp xsure sejauh mana pelaksanaannya sbb statement ni msh baru...
futnot : skang ni da rame bebebor asal jemaat je ramela kaum2 lelaki yg peyed....

asas ngo said...

Cleaner shoping mall tugasnya bukan bersihkan telekung.
If rasa nak tambah pahala sikit bawak la balik beberapa telekung dari surau yang anda solat itu. Tolong basuhkan dan pulang balik.. kan dapat pahala.. daripada mengata yang bukan-bukan.. =) #pahalamudah

Penjejak Mimpi said...

Asas NGO: Terima kasih untuk cadangan awak yang bernas tu. Well, statement mana yang menunjukkan sy mengata yang bukan2 tu ek? Takde kot.. ker sy yang tersalah pandang? Apa pun, terima kasih untuk advise dan komen awak. May God bless us.. Ameen.. :)

Penjejak Mimpi said...

# advice