Pages

Friday, March 4, 2011

Hatiku Tersentuh..

KAMI melawat pojek Rumah Seri Kenangan Ulu Kinta, semalam. Ade bangunan asal yang akan diroboh dan dibina baru. Lame dah bangunan-bangunan kat situ dibina. Since 1952. Tak lame ke weh? Sebelum merdeka lagi.. Area situ memang luas la. Dan cadangan bangunan nak dibuat sekitar tanah yang kosong dan ade yang di tapak bangunan sedia ade.
Da name pon Rumah Seri Kenangan kan so penghuninye of course le warga tua. Semalam kami dibawe ke Asrama Mawar; asrama khusus untuk warga tua wanita. Aduyai.. ati aku tersentuh.. :(
Walaupon aku ni nampak cam brutal (i've to admit first ha..) tapi bile tengok rupe dan keadaan penghuni kat situ.. sedih pon ade. Ye la.. ade yang muke cam pelik dengan kedatangan kami.. ade yang muke sedih dan ade yang muke cam bese; cam takde perasaan.
Kesian dowang tu.. Da tua lepas tu tinggal lak kat situ. Aku perasan ade yang merayau-rayau dan tertido kat mane-mane ajek yang sempat. Sedih.. :(
Ntah ape perasaan dowang agaknye bile tengok kami datang ramai-ramai semalam? Dan ape agaknye pasan dowang sebagai mak atau bapak yang ditinggalkan oleh anak-anak kat situ?
Aku tak berminat nak ulas panjang-panjang kenape dowang dianto ke situ sebab anak-anak dowang musti ade reason tersendiri cumenye aku sebagai sorang pompuan yang 'lemah' (<-- ape kene mengenanye ni?) rase sedih dan sayu tengok keadaan dowang tu.
Sebenonye banyak sebab kenape warga tua tersebut ditempatkan kat situ. Ade antare dowang ni ditangkap sebab mengemis dan sebab-sebab lain. Tapi walau ape pon, rase kesian dan pilu tu tetap ade..
Ape pon, aku harap projek ni akan berjaye dilaksanakan agar kehidupan semua penghuni kat Rumah Seri Kenangan Ulu Kinta tu lebih selesa, insya Allah.
p/s rumahku syurgaku.. (itu yang sebenonye..)
Penjejak Mimpi:
Tingat drama-drama Melayu pasal anak-anak yang letak mak atau bapak dowang kat umah orang-orang tue. Muge kite sume tak buat macam tu, insya Allah.

6 comments:

Kakzakie said...

Jangan kata PM kakak rasa siapa saja (yg bukan anak pada penghuni rumah itu) pasti akan gugur airmata melihat keadaan mereka.

Sayangilah ibu-bapa selagi hayat mereka ada.....

mary ann ;) said...

mak ayah boleh bela anak yang ramai..anak yang ramai2 tu nak bela mak ayah dorg yang berdua tu pon tak boleh kan..pelik betul..

harap2 sy tak buat lah mcm tu kat parents sy ;)

sissyira said...

salam


erk....syira tak suka pergi rumah orang tua...ntah kenapa? tapi hati syira tidak boleh.huhu...sama dengan rumah anak yatim. seumur hidp ini baru sekali je jejak kaki...tapi memang tak boleh..

Penjejak Mimpi said...

kakzakie: tu kan perasaan yg normal? berase sedih dan pilu..

insya allah kak.. n time kasih untuk ingatan tersebut.. :)

Penjejak Mimpi said...

ann: muge kite sume dapat jage parents kite dengan baik, insya allah.

dowang tak pandang kebendaan dan wang ringgit sbnrnye tapi perhatian dan kasih syg yg penting.. :)

Penjejak Mimpi said...

syira: akk pon kebetulan gi melawat tapak pojek. kalo tak, akk pon mungkin tak merase nak tengok tmpt2 macam tu.. :)