Pages

Tuesday, March 8, 2011

Aku Ok.. Aku Puas Hati..

PAGI tadi dak opis gitau markah SKT buleh diakses melalui capaian (buleh dicapai kah?) HRMIS. So aku pon tengok le bape markah aku. Jeng jeng jeng.. alhamdulillah ok. Aku ok dan aku puas ati. Bape markah tu biarle rasie cume aku puas ati dengan markah hasil dari penilaian oleh Pegawai Penilai Pertame dan Pegawai Penilai Kedua. Cukup kalo aku katekan setiap hasil kerja aku dinilai dan dilihat dengan adil oleh mereka yang berkenaan. So aku cukup gembire.. :)
So korang cane lak? Puas ati tak dengan markah SKT korang tu? Kalo puas ati, alhamdulillah.. Tapi kalo sebaliknye, agak-agak sebab ape? Dan korang rase marah tak sebab dapat markah sket?
Secare peribadi, pade aku mende ni tak sepatutnye jadi isu. Patut kite bersyukur dan bermuhasabah. Berfikir dan cube mencari kesalahan dan kekurangan kite dalam melangsaikan keje dan amanah yang diberi. Dah cukup sempurne ke setiap hasil yang diberi hingge kite beranggapan kite layak untuk dapat markah tinggi tapi ape yang berlaku adalah sebaliknye? Atau benarkah kite terlalu teruk pencapaiannye sampai markah kite terlalu rendah dan sket?
Kite tau sejauh mane pencapaian dan hasil keje kite selame ni. Tepuk dade tanye selera..
"Kalo ko rase dah curahkan segale usahe dan tanggungjawab ko pade keje, tapi dapat markah sket, ha.. mase tu kalo ko nak mengamuk pon, takde sape nak heran. Tapi kalo ko wat keje ala kadar aje.. asal ade sudah.. simpan aje la rase marah ko tu. Nak marah buleh.. tapi marah pade diri sendiri. Bukan pade orang lain.."
Sori, aku bukan nak berlagak atau mendabik dada. Aku pon kuli ajek kat opis ni tapi rasenye ade perbezaan dari segi perasaan dan emosi bile kite dapat markah banyak dan markah sket. Contoh? Aku. Aku gembire sebab dapat markah.. well.. buleh la.. Tapi pade sape yang dapat markah sket tu, gerenti angin satu badan kan? Malah mungkin ade yang berputus ase lantas berfikir ape gune bekerja bagai nak rak tapi markah sket. Betul tak?
Kalo seseorang tu wat keje dengan harapan dapat habuan (selain gaji bulanan), pangkat, name dan kalo orang gomen ni, duk kejarkan sangat APC (Anugerah Perkhidmatan Cemerlang) tu, alahai... ianye satu perkare yang amat menyedihkan pade aku. Siyes..
Aku sendiri penah ditanye oleh sumbody ape petua dan rasie aku dapat APC (Info: Aku dapat APC tak sampai 5 tahun keje gomen). Ni jawapan aku --> "Takde petua dan takde rasie. Ape yang korang tengok selame ini, itulah rasie aku. Bos ade atau takde, keje aku tetap jalan macam bese. Bla..bla.. bla.."
Kadang-kadang aku rase lucu dengan orang-orang yang terlalu mengejar sume ni. Sori, ni pendapat aku saje ye. Ape la sangat yang nak dikejar sume tu kalo hasil keje kite pon 'paras-paras idung' ajek? Kalo ko rase ko memang terbaik, u deserve it. Tapi kalo sebaliknye.. lupekan aje la..
Sori skali lagi. So lepas ni kalo agak-agak nak dapat markah tinggi, usahe pon kene tinggi.. Jangan cakap ajek tinggi tapi hasil cam hampeh!
p/s Penilaian manusie sesame manusie ni subjektif. Tak buleh dibandingkan dengan penilaian Allah terhadap manusie. So mane yang lebih penting dan dikejar; penilaian manusie ke atau Allah swt?
Penjejak Mimpi: Keje lek lok la.. kalo duk asik nak curi tulang; pastu bising markah SKT rendah, ape kes? Err.. aku ni bukan stakat curi tulang.. terus wat sup tulang pon ade.. Ngeeee... :)

14 comments:

Faztee Danisha said...

xtahu pun dpt bpe..dh tukr unit..skt bg kt bos lame..tu yg cm xtahu mende pun..nk tgk HRMIS..lmbab #$%&$%$

nora said...

ni mesti markah cun sampai leh tersenyum nih

apa lagi open table arrrr (ade kena mengena ke?? ;p)

ENTRY HOT : Senyum ^_^

lianalovekhairi said...

saya tak tengok lagi berapa markah bos2x bagi.....Tak kisah dah berapa diorang nak bagi, saya redha jek..

Ati Masrif said...

teringat biras kak ati
kerja di JAS..sejap je naik pangkat
dan dpt anugerah..ramai senior yg jeles tau..

rasanya lani ramai pekerja muda gomen
yang bagus dan bersemangat...

tahniah ye PM

Penjejak Mimpi said...

FD: nak buke hrmis kene pepagi bute nun.. kalo bukak time tengah ari mmg sah2 la lembab...

Penjejak Mimpi said...

noa: alhamdulillah... masih mampu tersenyum.. :)

Penjejak Mimpi said...

LLK: ni sikap yg bagus.. asalkan kite tau kite wat keje dengan baik itu da cukup, kan?

Penjejak Mimpi said...

kak ati: time kasih. yang penting kene musti mau ikhlas, kan?

sissyira said...

salam

payahnya kerja dgn orang,,,meyakitkan hati je..huhu

Muslimah Optimis said...

assalamualaikum...
betoi2..keja mau A++ baru markah A++ kan..heheh

maaf terpaksa komen bagitau blog anda direview di sini..dah komen kat entry yang ada buat jugak untuk Blog Review oleh MO...

dan

maaf sekali lagi atas kelewatan menggodek2-godek blog PM untuk direview...

http://ukhwah-dhearty.blogspot.com/2011/03/blog-review-oleh-mo-4-bicara-seorang.html

mai singgah mai

Penjejak Mimpi said...

syira: keje dengan orang kene le rajin2.. kalo agak2 tak mo rajin, bukak comp sendiri.. sendirik jd bos sendirik jd kuli.. hehehehe

Penjejak Mimpi said...

MO: betui tu.. kalo keje tahap C tapi mau markah A mane buley...

da jengah pon entri tu.. time kasih ye MO sbb sudi review blog cik PM..

Mutiara Bernilai said...

btoi2..kije kne bg 101% baek ..

xpe, kdg2 Allah murahkan rezeki kita kat bahagian lain.. :)

Penjejak Mimpi said...

MB: insya allah.. rezeki allah ade di mane2.. :)