Pages

Thursday, March 17, 2011

Keutamaan Cinta Kerana Allah

DARIPADA Abu Muslim al-Khaulani daripada Mu'az bin Jabal r.a., ia berkata: "Aku mendengar Rasulullah s.a.w menceritakan daripada Tuhannya dengan sabdanya: "Orang yang bercinta kerana Allah akan berada di atas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya.""
Abu Muslim menyambung: "Kemudian aku keluar hingga bertemu Ubadah bin al-Samit, lalu aku menyebutkan kepadanya hadis Mu'az bin Jabal, maka ia menyatakan:
'Aku mendengar Rasulullah s.a.w menceritakan daripada Tuhannya yang berfirman: 'CintaKu berhak untuk orang yang bercinta keranaKu, cintaKu berhak untuk orang yang saling tolong menolong keranaKu dan cintaKu berhak untuk orang yang saling berkunjung keranaKu." Orang yang bercinta kerana Allah berada di atas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naungannya."
(Riwayat Ahmad)
(Sumber teks: Majalah Solusi Isu 29)
Penjejak Mimpi: Masih mencari cinte.. :)

4 comments:

mary ann ;) said...

walaupun saya tak kenal akak, tp saya rasa sayang sangat kat akak tau ;) ;)

*tetibe je*

Penjejak Mimpi said...

Ann: Errr.. ni sayang akk kerana Allah kan? Ngeeee

mary ann ;) said...

insyaallah kerana Allah lah.. sebab kita kenal macam nie saja kan..tp saya dapat rasakan akak nie best! hehehe

Penjejak Mimpi said...

Ann: time kasih sbb rase akk ni bes. Mgkn lom kenal btl2. Rasenye kalo da kenal, mungkin Ann akan pk akk ni tak bes mane pon.. hahahaha :)