Pages

Sunday, March 20, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

(JUST nak gitau time apdet entri ni aku dengar lagu Sedetik Lebih oleh Anuar Zain. OST filem ni. Nak dapat feel lebih) (<-- stetmen poyo dari Cik PM).
Filem ni mengisahkan pengembaraan Merong Mahawangsa (Stephen-Hughes Rahman) yang menjadi pengawal pade putera negare Rom dalam perjalanan untuk kawen dengan puteri China. Perkahwinan tu diaturkan untuk merapatkan hubungan empayar Timur dan Barat.

Dalam usaha tu, berlaku serangan dari puak lanun Geruda yang diketuai oleh Taji (Wan Hanafi Su) dan Kemawas (Khir Rahman). Lanun ni menculik puteri China tu pulak.

So berjayekah Merong Mahawangsa dalam menyelamatkan puteri dan merapatkan hubungan kedue-due empayar tersebut? Selamatke hero ni? Jadi ke kawen dowang ni?

Nak tau, gi serbu panggung wayang berhampiran kat umah hangpa. Nak bace sinopsis lengkap sebelum tengok wayang? Serbu
sini dulu dan kalo nak tau sejarah melayu kisah ni, serbu kat sini pulak.
Komen aku: Teknik CGI (Computer Generated Images) memang best. Aku suke. Jalan cite tu.. bulehla.. (aku hampir terlelap pon ade. Jangan lupe, aku kaki tido. Hahahaha). De gak lawak sket-sket (orang lain gelak, aku tak. Sebab aku tak rase klaka. Mungkin tahap lawak tu tak mampu nak 'trigger' urat gelak aku suh ketawe). Penuh aksi dan kalo markah 10 tu aku kasik 9. Nak release tensen dan menyokong usaha dan bakat 3 adik badik ni, gi lah tengok. Sokong filem Malaysia.
(Picture credit to Mr Google)

Penjejak Mimpi:
Sempat tengok Datuk Nicol Ann David main squash semalam. First time tengok sampai abeh. Muge dapat kejar impian untuk kejuaraan kali ke-7.

6 comments:

Myra Ayreen said...

Story dia memang BEST !

Penjejak Mimpi said...

Myra Ayreen: Dan menghiburkan.. :)

Amy Syaquena said...

Tak tengok lagi..tunggu nak download dari internet je...

Penjejak Mimpi said...

Amy: Tu lagi mudah dan murah kan? Sy lak tak rajin nak download2 ni.. :)

Faztee Danisha said...

aloha..bilo la nak gi tengok ni..nk g panggung bw bbudk jwbnya xtgk le..uish..kne tgu dvd ka..download kot..basi suda

Penjejak Mimpi said...

FD: basi pon takpe la janji dapat tengok. tapi pastikan dvd tu ori.. hehehehe