Pages

Thursday, February 17, 2011

Just Let It Be..

ENTRI aku yg bertajuk Tomodachi: Terima Kasih Untuk Persahabatan Itu telah menyebabkan aku dihujani dengan soklan-soklan sapekah Tomodachi tu dan komen-komen yang well .......... :)
Ade yang cube meneka sapekah Tomodachi yang aku maksudkan tapi pade aku biarlah ianya begitu. Pade sape yang dapat meneka, well done dan pade sape yang tidak mampu meneka, just let it be. Betul atau tidak tekaan tu, aku tetap tak mahu menjawabnye. Macam aku kate; just let it be..
To tell the truth aku tertarik dengan komen dari blogger
Me. Katenye aku terlalu respek giler kat Tomodachi hingge merasekan bahawe tidak ade orang lain yang punyai pendapat sebaik die. Betul ke macam tu? Ni ke yang terlihat dan terpandang oleh korang juge lepas bace entri tersebut? Adekah aku yang terlalu memandang tinggi die sampai tak nampak cacat celanye die sebagai insan?
Sungguh klaka dan lucu kalo ade (aku ulang "kalo ade") yang merasekan aku beranggapan bahawe die terlalu sempurne. Tidak ade istilah sempurna untuk kite manusie biase; yang slalu dan sering melakukan kesilapan, kesalahan dan kekhilafan. Yang benar tetap benar.. Yang salah tetap salah.. Yang haq perlu ditegakkan dan yang bathil patut ditentang habis-habisan.
Falsafah Inggeris pernah berkate "ade 3 perkare yang tidak dapat digantikan walau punyai segunung emas iaitu 1) tido yang nyenyak, 2) cinte sejati dan 3) persahabatan yang mesra" so adekah jawapan itu cukup untuk menjawab persoalan yang mungkin masih berlegar-legar dalam minda korang? Atau mungkin korang perlukan jawapan yang lain?
Kebahagian tu tak perlu dicari tapi perlu dicipta dan sejujurnye aku bahagie dengan frenship kami. Sekurang-kurangnye aku tau ade orang yang dapat mengingatkan aku ketike aku lupe dan menyedarkan aku ketike aku lalai dan alpa.. Sekurang-kurangnye aku tau yang aku ade pendengar yang baik untuk setiap masalah aku.
Tak sume orang mampu menjadi pendengar yang baik. Kite sendiri kene bertindak jujur dan ikhlas dalam bersahabat jike kite mahu dilayan same seperti ape yang kite inginkan.
Mengambik sedikit reply aku dari komen Me; "dalam idop ni, aku mencari orang yang buleh diumpamekan seperti kasturi; walau buahnye tak dapat dimakan tapi cukup dan bahagie bile dapat menghidunye.. dan jauhkan aku dari orang yang bersifat seperti tukang besi; kalau tidak baju terbakar, sedikit sebanyak tetap terkene sisa2 api.."
Dan akhirnye hanye pade Allah jue tempat kite mengadu dan berserah..
Korang buleh bace entri lain
Bicara Pasal Sahabat, Bahagie dan Tanpa Sahabat Hidup Sunyi Sepi iaitu padangan dan persepsi aku pasal sahabat. Satu lagi Arti Seorang Sahabat.
p/s Sorang sahabat yang baik ialah sahabat yang tidak berubah meskipon zaman berubah-ubah..
Penjejak Mimpi:
Tak sume orang buleh menjadi kawan yang mendamaikan dan menyenangkan.. Dah.. dah.. jom solat kengkawan.. :)

2 comments:

Kakzakie said...

La... lambatnya nak pergi solat. Cepat sikit PM dan jangan lupa doa moga persahabatan terjalin berkekalan...

Penjejak Mimpi said...

Erk!! alhamdulillah da solat pon kak..
Doa? Tu musti.. :)