Pages

Monday, February 21, 2011

Makan Laksa Ke Makan Jamu Ni?

BALIK tadi macam bese kua sharp 4.30pm. Nak kejor tren 4.40pm (kununnye). Tapi rupenye delay. Cis!! Aku terdengar de sorang mamat tu mengeluh dengan kawan die. Katenye da tunggu dari pukul 2. Hah? Takkan delay sampai 2 jam lebih? Ni da lebih!! Melampau KTM ni!!
Bile tren sampai dekat-dekat jam 5pm, tu dia.. orang punye ramai berebut nak kua dan nak masuk tren. Aku? Tak kuase nak berebut. Lantak kome la nak berebut ke hape. Teman rela nunggu next tren..
Next tren, bertembung dengan member 1 opis. Satu opis means 1 level tapi unit lenlain. So die ajak minum-minum kat KL Sentral. Aku ok ajek. Da ajak orang kuat makan, kan? Heh heh heh..
Memule dia ajak makan kat restoran La Cucur, tapi takde tempat duduk. Ajak makan kat McDonalds, aku takmo. KFC pon aku jemu. Last-last makan kat ...... Adelah, mane leh gitau. Nanti aku kene saman lak.Tak mampu aku nak membayornye weh! Ok lah..
Hmm.. nak makan ape ek? Memule ingat nak makan Fish & Chips (padehal da penah try). Last-last gi order Spagetti Meatball; yang ciken punye. Air lak aku order Ice Long Black. Ala, name jek cam canggih mende kopi ajek. :)
Kawan aku order Laksa Sarawak dengan Ice Chocolate mende ntah. Sampai order kami pon makan macam le da tak makan seminggu. Erk! Perhatian ye.. aku sebenonye kureng dengan spagetti ni. Tapi saje gatal nak merase. Sabtu lepas mase makan kat Pizza Hut, adik aku de order spagetti gak. So aku saje nak compare spagetti mane yang sedap dan best.
Hmm.. Konpom! Konpom!! Aku ni typical Malay. Tekak aku tak buleh masuk spagetti ler. Ntah. Dah la meatball die masin dan rase semacam. Erk!! mungkin tekak aku ni agak 'kemanjaan' sket agaknye. Ngeeee...
Yang paling klaka ialah menu Laksa Sarawak kawan aku tu. Aku tanye sedap ke? Dia jawab sambil gelengkan kepalenye. Die cakap "rase macam jamu orang beranak ajek!. Ko nak rase ke?" Aku balas "Ah, takmo le. Da kate gitu nak suruh rase lak..".
Spagetti aku tak abeh. Siyes! Tak buleh masuk untuk untaian-untaian terakhir spagetti tu. Pastu aku saje amik tauhu dalam laksa tu. Pergh!! Siyes! Memang rase cam jamu ajek. Walau aku sendirik tak penah makan atau gune jamu tapi aku tau cane bau die. Mule tingat bren dedulu kakak aku pakai. Bren Nyonya Meneer.. Bukan Nyonya Mansur ye... Walau da abeh tauhu tu aku telan, masih rase 'jamu' tu dalam mulut aku. Huh!! :(
Bile minte bil, kawan aku tanye kat budak waiter tu, "Adik, laksa ni gune rempah ape?". Budak tu tanye balik "Kenape? Laksa ni de bubuh herba. Resepi Sarawak la katekan." Pastu aku balas "Patut le macam rase jamu ajek..". Dan kawan aku menambah "Rase cam jamu orang beranak ajek!". Gelak jek budak tu..
Hmm.. terbang RM54 untuk sume menu yang tak abeh tu. Yang abeh hanye air ajek. Ape la naseb badan. Bayar mahal tapi tak berbaloi dengan makanan. Kawan aku cakap, "Takpelah.. at least next time kite tak yah order lagi. Kite da tau rase die cane.." Hehehehe.. tu ayat nak menyedapkan ati kot... Wakakakaka

Untaian-untaian terakhir spagetti yang tak termampu aku telan..

Ramuan jamu yang telah diadun sebagai kuah untuk Laksa Sarawak.. Hehehehe

Penjejak Mimpi: Bayar mahal tapi sedap takpe lagi. Jangan bayar mahal tapi rase cam hampeh!!

0 comments: