Pages

Friday, February 11, 2011

Aktiviti Pagi --> Tazkirah + Bacaan Yaasin

SAMPAI opis tadi terus log-in emel opis (official emel) tapi takleh masuk. Kua error "Your mailbox is unavailable. Please contact your system administrator". Ishkk!! ape mende ni? Stat semalam takleh log-in. Bosan.. :(
Nasib baik lepas tu de member tanye samade nak gi tazkirah atau tak. Aku pon tak sure ade ke tak tazkirah; sebab tu aku nak bukak emel.. (<-- ups!! it's just a stupid reason ya.. sebenonye nak cek kalo-kalo Tomotachi de reply emel aku ke tak.. Ngeee)
So jam 8 suku aku naik ke Tingkat 11 dan stat lebih kurang jam 8 setengah. Alhamdulillah kedatangan ari ni amat memberansangkan walaupon hanye aku dan sorang JE yang jadi wakil unit aku. Sedih? Kecewa? Memang aku sedih dan kecewa dengan jumlah kedatangan orang-orang yang dengar tazkirah ni especially dari unit aku. Entah ape yang dowang sibukkan.. Entah ape yang dowang bizikan.. Mungkin hal dunie lebih penting pade dowang.. Sapelah aku nak memakse dowang? Rasenye sume dapat emel dari pihak yang berkenaan. Dan aku pon penah 'sound' dalam emel. Tapi dah dowang takmo datang.. takmo dengar so ape lagi yang mampu aku buat? Mungkin dowang da lebih pandai dan tahu hal-hal agame ni. So biarkan lah.. Aku yang kurang ilmu ni kene la pegi... Ye tak?
Tazkirah pagi ni bertajuk 'Memperbaiki Hubungan Orang Yang Bersengketa dan Larangan Boikot Memboikot'. Pembace hadis Fitri Al-Ibni dari unit BPR 'B' dan yang meng'interprete' hadis ialah Tuan Pengarah Kanan cawangan kami; Ir Hj Mohd Fazli Bin Osman.
Antare kandungan tazkirah pagi tadi ialah:
1. Sesiape yang tidak berbicare dengan orang lain melebihi 3 ari maka die tidak akan masuk syurga.
2. Nisfu Sya'aban Allah akan ampunkan setiap dose umatnye kecuali mereka-mereka yang tidak bertegur sape dengan orang lain.
3. Ade 5 macam orang yang tidak diterime solatnye iaitu (1) isteri yang dimurkai suaminye sepanjang malam (2) hamba sahaya yang melarikan diri dari majikannye (3) orang yang bersengketa sesame sendiri dan tidak bertegur sape lebih dari 3 ari (4) orang yang selalu meminum khamar/arak dan (5) imam yang tidak disukai oleh makmum.
Pastu mende lain pon ade gak disebut macam 'sapekah orang yang beriman?' Jawapannye ade 5 jenis orang yang beriman iaitu (1) apabila dibace kalimah Allah, hatinye akan gementar
(2) akan bertambah iman mereka (3) sentiase bertawakkal kepade Allah (4) sentiase menjage solat dan (5) menafkahkan harte ke jalan Allah.
Ape yang pasti, tuan Pengarah Kanan tadi amat menekankan soal solat. Katenye solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Solat juge memberi kekuatan untuk mengelak dari melakukan maksiat. Sebenonye manyak lagi ilmu yang aku dapat tadi cumenye aku tak dapat nak salin bebanyak.. :)
Lastly pesan beliau; kalo tak mampu buat baik, jangan larang orang lain buat baik. Hmm... mendalam betui maksudnye...
Penjejak Mimpi:
Tuan PK kate "beriltizam untuk terus bersolat.."

2 comments:

ida said...

rindu nk g tazkirah kat ting. 11 MV..

Penjejak Mimpi said...

Datang le singgah bile de tazkirah.. Meramaikan majlis.. :)