Pages

Tuesday, February 15, 2011

Salam Maulidur Rasul 1432H

AKU mengambik kesempatan ni untuk mengucapkan Salam Maulidur Rasul 1432H pade sume pengunjung setia (erk! adekah?), yang tak bape setie dan yang 'terkunjung' secare tak sengaje blog picisan aku ni.
Muge ari ni menjadi satu permulaan yang baik untuk kite bermuhasabah dan menghayati sirah perjuangan junjungan kite, Nabi Muhammad s.a.w. Bertanyelah pade diri kite cintekah kite pade Rasulullah seperti mane cintenye Rasulullah pade kite; umatNya?
Dalam ulangan Halaqah semalam ade dicitekan satu kisah di zaman Nabi. Seseorang telah berjumpe dan memberitahu sorang ibu dimane suami dan anak-anak lelakinye telah terkorban di dalam perang Uhud. Dan ibu tu tanye balik kat penyampai utusan "Rasululah cane? Ok ke?". Lepas dijawab yang Rasulullah ok dan dibalas balik oleh si ibu "Aku tak kisah kalo suami dan anak-anak aku mati asalkan Rasulullah ok dan sejahtera, itu da memadai untukku.". Ce korang tengok sket betape cintenye ibu tu pade Nabi? Adekah kite mampu bertindak seperti die?
Kite tengok lak mase Rasul sibuk berjuang menyebarkan agame Islam dulu. Puas la baginde kene ejek, kene pukul, kene hina dan pelbagai lagi penganiayaan yang dilakukan terhadap baginda tapi satu pon baginda tak balas. Ce kite berade di tempat Rasulullah, tahan tak? Takde maknenye.. Kene cuit sket dah bukak langkah.. Kene usik sket terus angin satu badan..
Dan paling utame ialah Rasulullah adelah role model terbaik. Contoh terbaik sebagai pemimpin; adil, bijak, saksama dan sume sikap terpuji ade dalam diri baginda. Mampu ke agaknye kite ikut style dan sunnah Rasul dalam pelbagai hal?
p/s sentiaselah berselawat pade Nabi, kuage dan para sahabat baginda.. :)
(Picture credit to Mr Google)
Penjejak Mimpi:
tingat sindiran Ustaz Syed Norhisyam semalam; duk berarak menyambut Maulidur Rasul tapi solat entah kemane.. Cane tuh?

2 comments:

sissyira said...

salam

orang kita suka sangat ikut adat...huhu

Sunah Mohammad said...

salam maulidur rasul..:)

Sollu..Sollu..Sollu..