Pages

Tuesday, February 15, 2011

Tomodachi: Terima Kasih Untuk Persahabatan Itu

NI kisah semalam. Saje aku suke nak flashback.. :)
Akhirnye dapat juge aku lunch dengan Tomodachi. Sebelum tu die kol dan ajak terus gi jumpe kat kantin. Tapi aku suh tunggu kat opis die sebab aku nak tumpang letak beg dan terus nak kasi kek Chocolate Indulgance untuk anak-anak die. Buleh terus simpan dalam peti ais. Then baru kami decide nak gi makan.
Kat kantin bawah, buleh kate orang-orang yang bese bukak kedai da bertukar. Hanye 2 kedai yang menten orang lame iaitu kedai yang jual buku-buku agame (En Yaser) dan kak Jee. Lepas puas menjenguk dari satu kedai ke satu kedai, last-last order makan kat kedai kak Jee. Aku order kueytiow goreng plus telur goreng dan die order nasi putih ayam halia. Pastu aku gi beli air untuk kami berdue. Sampai menu, kueytiow tanpa telur goreng. Bile tanye, entah ape yang dijawab. Malas nak cakap banyak aku accept aje la. Huh! tak sedap. Potong stim betui masakan nye.. :(. Bile aku mengadu pasal kueytiow tu, die cakap "ala, duk asik ingat kueytiow yang kakak masak kan?". Erk!! die masih ingat cite aku pasal betape aku suke makan kueytiow masakan mak dan kakak aku yang sulung (Inspekter Sahab). Last-last aku tersengih cam kerang busuk.. :)
So sesambil makan tu kami bercerite panjang.. Memacam yang kami bualkan. Sampailah ke tujuan kenape aku nak jumpe die ari tu. Berbual lah kami berdue sampailah die dapat panggilan dari sorang supplier nak diskas pasal sijil. Memang die ade appointment ari tu. Asalnye pagi tapi die saje suh orang tu datang petang.
Then kami balik ke opis die dan aku amik peluang solat zuhur di surau Tingkat 2. Pinjam telekung die la.. Aku memang kalo ke HQ, memang duk pakat gune telekung die ajek. Saje nak bermanje.. Heh heh heh..
Balik dari surau, tengok-tengok dalam bilik die ade orang. Oh, supplier tu da datang so aku lepak kat ruang depan opis die. Lebih tepat depan bilik big bos die! Duk le selak ntah ape-ape majalah atas meja tu. Bace pasal aset la.. earthing la.. earth chamber la.. shopping la.. de lak kisah penari femes; si Ramli Ibrahim tu skali. Orang duk lalu lalang kat situ. Segan gile aku rase. Ngantuk pon ade.. "Lame lagi ke supplier tu nak diskas dengan akak?" Ati aku tertanye-tanye.. "Da la opis ni sunyi giler. Macam takde orang.. macam umah mayat.. (<-- stetmen brani mati padehal tak penah masuk pon umah mayat)." Huhuhuhu..
Ntah bape lame aku nunggu. Rase cam kosong ................................
Last-last supplier tu kua dan bile-bile mase ajek akak akan panggil aku masuk bilik die. Takde jugak.. Ermmm... die masih diskas dengan staf die kot. Takpe.. bawak bersabar PM... Sampai le akhirnye sorang mamat tu tanye aku "Cik nak jumpe dengan Puan **** ye?" Aku jawab "ye, saye.". "Cik buleh masuk skang. Dalam bilik die da takde orang." Mamat tu gitau. Aku balas "Ok, time kasih."
Tak lame lepas masuk bilik die, staf die gitau big bos nak diskas lak. So tinggal le aku sensorang skali lagi. Naseb bek bawak netbuk; so buleh le aku apdet blog jap. Sementare die diskas, aku dapat buat satu entri; Mesti Bace: Sejambak Bunga Cinta.
Setel die diskas, aku plan nak balik tapi kat lua cam mendung lak. Aisey.. payung tak bawak. Tomodachi pon takde payung. Hmm... terpakse le lepak kat situ lagi bile ujan mulai turun. So sementare tu, kami pon bedal chicken currypuff yang da sejuk tu. Belah 4 lagik.. Sambil makan karipap ayam, die tanye pendapat aku pasal design sijil yang akan dianugerahkan untuk mereka-mereka yang layak nanti. Pastu duk explore adobe photoshop lak sebab kunun nak edit softcopy template sijil tu tapi 2-2 macam tikus membaiki labu. Hahahaha.. Aku mane le terer pasal software ni. Jarang giler gune so memang lupe la. Sian Tomodachi sebab aku tak dapat nak tolong die. "Sorry kak.. cek tak dapat nak tolong."
Nak balik tapi die suh aku solat asar dulu so sebagai 'adik yang baik' (<-- sile vomit dengan stetmen ni) aku pon solat dulu. Lagipon takut jadi ape-ape lak on the way nanti. Kite mane tau mende nak jadi kan.. Setel sume aku pon balik. Da dekat 6.30pm pon. Tapi tak balik terus pon aku. Duk nyinggah kat Sogo dulu cari buku stem. Sempat sms ingatkan pasal kek yang disimpan dalam peti ais opis die. Mende yang aku cari takde. Frust terus balik umah.
Sebenonye aku memang apply cuti untuk jumpe die. De perkare sket yang aku rase perlu untuk minte buah fikiran die.. minte pendapat die. Nak jumpe die bukan senang. Maksud aku nak kene janji. Tak buleh sesuke ati nak terjah opis die. Orang pangkat besor-besor macam tu ler. Sampaikan aku slalu cakap kat die gini "Huh! Payah betui nak jumpe dengan orang pangkat besar ni. Kene wat appoinment. Bizi ngalahkan Perdane Menteri." Gelak jek die. Ye lah, die slalu out-station so kene le janji dulu.
Nape aku nak kene jumpe die gak? Ape, dengan orang lain tak buleh minte pandangan ke? Orang lain tak mampu bagi pandangan dan pendapat sebaik die ke?? Sile jawab Cik PM..
(Picture credit to Mr Google)
Penjejak Mimpi:
Masih terngiang-ngiang pendapat dan nasihat die pade permasalahan aku semalam. Tqvm for your advice, sis.. really appreaciate.

10 comments:

mary ann ;) said...

wahhh...sape tu tomodachi akak?? huhu

Penjejak Mimpi said...

Ann: Tomodachi akk ialah sorang insan yang amat akk hormati. Sorang pendengar yang baik.. penasihat yang adil.. sorang kawan yang hebat dan sorang kakak yang memahami.. :)

lianalovekhairi said...

yelorr...siapakah tomodachi tu...ermm, liana kenal tak dia PM :-)

Penjejak Mimpi said...

Erk!! tetibe Tomodachi ku itu pemes.. :)

LLK: biarlah rasie.. biarkan Tomodachi sy tu dengan dunie die.. dunie low profile.. cewah!!

Amy Syaquena said...

siapakah tomodachi tue hehe sibuk je amy nak tahu kan...

Anonymous said...

sape dia tomodachi tu bai saya pun nak tahu juga

Penjejak Mimpi said...

Amy: ade la... :)

Penjejak Mimpi said...

Mr Anon: tak yah le tau.. biarkan ianye menjadi rasie... heh heh heh

p/s adekah anda org tingkat 8?

me said...

tomodachi tu kak h****h ke? respect giler ko kt dia smpai org kt sini pun x mampu nak memberi pendapat sebaik dia...

Penjejak Mimpi said...

Me: pendapat orang pelbagai cume aku mencari pendapat yang matang, adil dan bersifat neutral. Agak2 ko bp kerat yg mampu bersifat adil dan neutral? Aku tak jumpe org lain. Aku jumpe die so salahke aku mencari org yg sesuai pd perkiraan aku?

Bkn soal respek giler.. Ni soal cane kite memandang seseorang tu dalam memberi penilaian dan perspektif die
dalam segale hal.

Aku ramai kawan.. Tapi aku tak ramai kawan macam die. Dan aku yakin die pon tak harap malah mungkin tak tahupon ape pandangan dan pendapat aku terhadap die.

Dalam idop ni, aku mencari orang yang buleh diumpamekan seperti kasturi; walau buahnye tak dapat dimakan tapi cukup dan bahagie bile dapat menghidunye.. dan jauhkan aku dari orang yang bersifat seperti tukang besi; kalau tidak baju terbakar, sedikit sebanyak tetap terkene sisa2 api..