Pages

Sunday, April 17, 2011

Segmen: Aku Ingin Berubah

PEMILIK blog Laman Muslimah Optimis sungguh optimis dalam membuat satu segmen yang diberi name 'MO nak bagi hadiah. Hanye buat entri "Aku Ingin Berubah"'. So aku rase cam nak join jugak untuk menunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi kat MO. Cewwah..

To be frank, aku memang suke bace blog die (err, ni bukan bodek ye..) dan walau tanpa diminte, blog ni memang tersenarai dalam bloglist aku. Senang aku nak detect sebarang entri terbaru dari die.

Ok, aku takmo nak berpanjang lebar lagi so aku terus nak menjawab segmen ni. Kalo hangpa nak join, klik ajek kat header tu atau kat sini.

Pemergian abah ke rahmatullah pade tanggal 25hb Mei 2009 betul-betul telah menyebabkan aku terfikir sesuatu. Tentang kematian. Betape kematian tu sesungguhnye benar. Tiade yang tiade benar melainkan benar-benar belake.

Aku tak kate sebelum ni aku tak percaye pade kematian. Aku percaye tapi bile perginye abah menemui sang khalik aku mulai terase betape kerdilnye kite sebagai hambaNye. Betape mudahnye Allah nak amik dan cabut nyawe kite. Walaupon kite sayang cemane pon pade orang lain, ternyate Allah lebih sayangkan hambaNye. Dan yang lebih penting aku slalu bertanye kat diri sendiri "da bersediakah aku dengan bekalan untuk menemui Allah seandainye aku yang ditarik nyawenye; dan bukan abah time tu?"

"Insaflah wahai SAYE bin IBU SAYE, bahawe se nye mati itu adalah benar, soklan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar, bangun dari kubur dan kite dihidupkan semule adalah benar, berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira amalanmu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ade syurga dan neraka adalah benar".

Abah pergi dengan tenang dikelilingi sebahagian ahli kuage dan aku? Dalam perjalanan dan sebenonye hampir sampai ke rumah tapi ternyate janji Allah itu benar belake. Kalo da sampai masenye, nescaye tidak akan tercepat atau terlewat walau sedetik pon untuk dicabut nyawe hambaNye. Maha suci Allah yang menghidup dan mematikan.

Then bebaru ni aku de attend satu kusus yang diberi name Kursus Personaliti Wanita Unggul. Ade satu slot dalam kusus tu yang diberi name Sense of Death (SOD). Detail pasal ni korang buleh bace kat entri aku yang bertajuk Kursus Personaliti Wanita Unggul - Part 2. Dalam slot tu terase betape berdosenye aku pade Allah. Memang banyak salah dan dosa aku pade Allah tapi ternyate Allah tu bersifat ar-rahman dan ar-rahim. Terase betape banyak aku menipu Allah.. mungkir janji pade Allah. Janji takmo berbuat kejahatan tapi ternyate ianye sekadar pemanis mulut dan bicare aje.

"Sesungguhnye Kami akan menghidupkan orang-orang yang mati dan menuliskan ape-ape yang mereka kerjakan dan bekas-bekas mereka. Tiap-tiap sesuatu Kami perhitungkan dalam kitab yang terang" (Surah Yasin; ayat 12).
Padehal sebelum lahir kat dunie dulu pon da janji akan sentiase taat pade perintah Allah tapi bile sampai masenye? Lupe sume. Bile susah, baru terhegeh-hegeh cari Allah.. merayu dan merintih pade Allah. Bile senang sket, da lupe nak bersyukur. Mule wat kejahatan dan lakukan perkare-perkare yang Allah tak suke. Tak ke menipu namenye? Tak ke mungkir janji namenye?

Aku memang ingin berubah. Aku mau berubah ke arah yang lebih baik. Aku takmo jadi hipokrit. Aku takmo sekadar membuat kenyataan palsu tanpa melakukan ape-ape. Tapi aku pon tak pasti bile aku benar-benar mampu berubah. Manyak lagi mende yang musti aku blaja untuk berubah ke arah yang lebih baik. Manyak lagi ilmu yang musti aku gali dalam menjadikan proses perubahan aku ni satu realiti dan bukan hanye satu omongan.

Sesungguhnye Allah itu ar-rahman dan ar-rahim. Dia takkan membiarkan kite terus hanyut dan lalai seandainye kite ade usaha untuk berubah ke arah yang lebih baik. Muge lepas ni aku mampu berubah untuk mencari rahmat dan redhaNya, Insya Allah.

Penjejak Mimpi: Muge abah dan alang dimasukkan ke dalam golongan yang beriman, amin...

7 comments:

Muslimah Optimis said...

salam singgah dari Laman MO. terima kasih sudi join.. tulisan terlalu kecik dan semakin mengecil di bahagian akhir entry.. huhuhu.. tolong besarkan tulisan boleh?? huhuh.. supaya senang orang nak baca.. maaf ya menegur.. MO sendiri xdapat nak baca dan buat penilaian nanti..hihihi.. nanti MO singgah lagi ya..

Penjejak Mimpi said...

MO: Erk, ye ke? Nape kat skrin sy ok ajek? Hmmm.. nnt sy cube ejas.. :)

Tq

Muslimah Optimis said...

haaaa... baru okeh.. hihihii... nanti MO BW lain untuk penilaian..sekarang MO nak fokus thesis dulu ya.. semoga berjaya PM...

Penjejak Mimpi said...

MO: Hehehehehe.. ok, tqvm.

p/s cayok cayok.. :)

fRaMe+LenSeS said...

Amin. Moga Abah n Alang kamu dimasukkan dalam kelompok para solehin. Moga berjaya berubah.. jaga diri n all the best dalam contest ni.. :D

Penjejak Mimpi said...

Nadh: Time kasih bebanyak. U too.. :)

Muslimah Optimis said...

salam PM..MO datang ni.. suka quote ni

"Insaflah wahai SAYE bin IBU SAYE, bahawe se nye mati itu adalah benar, soklan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar, bangun dari kubur dan kite dihidupkan semule adalah benar, berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira amalanmu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ade syurga dan neraka adalah benar".

huhuhu.. kematian itu tanpa kita duga kan.. secara tiba2 saja Allah mengambil balik hankNYA.. semoga abah dan alang PM tenang di sana..

terima kasih sudi join. segala update terkini akan dimaklumkan di Laman MO..tq