Pages

Tuesday, April 19, 2011

Kenapa Aku?

SEBUAH drama dan kisah benar. Wataknye ialah sorang staf gomen. Pangkatnye ialah kuli. Opisnye kat area KL la jugak.

Kring.. kring.. (<-- bunyi tipon la tu kunun-kununnye)


Dialog 1: "Ello, buleh cakap dengan Cik *tut*? Erm, saya *tut* dari company *tut*. Kami ade anto fax semalam. Nak tanye da sampai ke belum ye? Bla.. bla.. bla.."

Staf gomen: "Erm, jap ek. Saye gi check kat tray. Bla.. bla.. bla.."

Dialog 2: "Ello, Puan *tut* ada kat opis ke ye? Nape saye kol takde orang angkat pon? Bla.. bla.. bla.."

Staf gomen tu: "Jap ek, saye intai kat bilik die jap. Bla.. bla.. bla.."

Dialog 3: "Ello, err, saye nak konpom la name penuh Puan *tut*. Bukan ape, takut salah eja ke nanti marah lak die.. bla.. bla.. bla.."

Staf gomen tu: "Owh, name penuh die *tut* binti *tut*. Pangkat die *tut*. Bla.. bla.. bla.."

Dialog 4: "Ello, buleh cakap dengan Puan *tut*? Saye dari syarikat *tut*. Pihak kami de masalah sket la tentang BQ. BQ untuk pojek *tut*.. bla.. bla.. bla.."

Staf gomen tu: "Err, maaf Puan. Tu bukan pojek grup kami. Tapi saye buleh kasi nombor tipon engineer grup berkenaan dan Puan buleh refer pade die. Bla.. bla.. bla.."

Dialog 5: "Ello, buleh saye cakap dengan Encik *tut*? Bla.. bla.. bla.."

Staf gomen tu: "Extension number die ialah *tut*. Bla.. bla.. bla.."

Dialog 6: "Ello, tu cawangan *tut* ke? Saye dari *tut*. Nak tanye la pasal tiket kapal terbang. Gini, company kami bla.. bla.. bla.."

Staf gomen tu: "Err, encik da salah nombor ni. Ni memang cawangan *tut* tapi kami ni unit teknikal. Ape kate encik kol unit pentadbiran? Bla.. bla.. bla.."

Dialog 7: "Ello, nak tanye sket la. Unit you ade tak buat pojek *tut*? Cane lak dengan pojek *tut* dan *tut*? Bla.. bla.. bla.."

Staf gomen tu: "Owh, pojek *tut* tu memang unit kami de buat tapi yang 2 pojek lagi tak pasti lak. Bla.. bla.. bla.."

Dialog 8, 9, 10 dan seterusnye... Bla.. bla.. bla...

Staf gomen tu: "Kenape aku?

Bile kene soklan-soklan macam tu aku terpikir macam-macam mende. 1) Orang yang kol tu ingat aku ni PA ke? 2) Extension number aku je ke yang ade dalam direktori cawangan yang ade dalam simpanan receptionist/operator kementerian tu? 3) Orang dalam yang kol tu ingat aku ni Profesor Serba Tau ke? Sampai segale bende nak tanye aku? 4) Ingat aku ni takde keje lain; duk asik angkat tipon ajek? 5) Aku sorang je ke dalam grup aku ni? Aku sorang ajek yang ade tipon?
6) Ingat aku ni moving master list project ke?

Aku bukan le nak cakap ape kan cume kekadang tu rase rimas giler bile ditanye dengan soklan-soklan macam tu. Tipu la kalo aku kate yang aku tak marah kena lak bile time aku bizi giler; pojek urgent pastu orang tipon tanye soklan-soklan yang macam kat atas tu. Hangin satu badan tau! Tapi time jawab tipon suara menten lembut. Etika menjawab tipon le katekan. Dalam ati, tuhan ajek yang tau (keji giler pangai aku).


Korang jangan buat macam aku. Bawak bersabar bebanyak. Tu kan dugaan.. :). Tapi itulah sebenarnye warna-warni life aku kat opis.
Da jadi macam pegawai khidmat pelanggan pon ade aku ni!

Tapi kan sebenonye sume tu banyak mengajar aku erti sabar; bile bertemu dengan kerenah orang yang pelbagai. Secare tak langsung membaiki teknik menjawab tipon dan etikanyer. Caller tau dari nada suara kite samada kite tengah dalam mood ok atau sebaliknye. Lagipon die bukan tau kite tengah tensen sebab keje berlambak ke.. atau kite baru kena bambu dengan bos ke.. kite stress tahap dewa ke.. kite tengah senggugut sebab period pain ke.. kan? Moral of the story; time tipon slalu lah bawak bersabar. Tak yah nak marah-marah nanti darah tinggi. Sape yang susah? Diri sendiri jugak kan?

Penjejak Mimpi: Tingat dialog watak Ahmad Nesfu dalam filem Seniman Bujang Lapok: "Kenapa aku? Aku takda kena mengena dalam ini gambar!!!!"

6 comments:

mary ann ;) said...

suara akak sedap sangat la tu...sebab tu semua org call akak jek..hehehe ;)

Penjejak Mimpi said...

Ann: A'ah. Memang sedap. Macam sore itik serati. Hahahahaha...

lianalovekhairi said...

nasib kita serupaaaa.....Dah macam talian hotline.Ada no cawangan, no LLK jugak di dailnya..Kekadang tu, yang jaga kat kaunter tu gatai jugak g bagi no kita kat si pemanggil....Sabar jelah banyak2x.

Penjejak Mimpi said...

LLK: Begitulah nasib kite; si kuli batak.. Ngeee

Kakzakie said...

Iklhaskanlah setiap patah perkataan yg dapat membantu mereka yg bertanya kerana di situ akan ada ganjaran tanpa PM sedari....

Sabar dan senyum selalu....:)

Penjejak Mimpi said...

kakzakie: Betul tu kak. Tapi kekadang tu rase tak best juge. Kene lak bile time de pojek nak urgent; selak sume drawing tu baru jumpe tipon. Huhuhuhu...

Ape pon, sy akan ingat slalu pesan akak tu.. Tq

p/s lame menghilang?