Pages

Sunday, April 10, 2011

Saya Sayang Semut.. Belai Sayang Semut..

ERK! Ni bukan blog Discovery Channel atau National Geography kisah semut ye. Masih lagi kisah pengalaman aku attend Kursus Personaliti Wanita Unggul tempohari.

Dalam kusus tu kami belajar 2 istilah baru iaitu "Saya Sayang Semut (SSS)" dan "Belai Sayang Semut (BSS)". Kami diajar cane nak sayang semut; tak kisah semut api, semut itam dan sume jenis dan spesis semut yang ade kat dunie ni. Hehehehehe.. Bingo! Aku tipu korang. Takkan le nak ajar cane nak sayang semut lak dalam kusus tu? Kalo gitu baik aku masuk Kelab Geografi ajek macam mase sekolah-sekolah dulu. Ngeee...

Apa itu SSS dan BSS? Ade 4 langkah dalam SSS ni iaitu (1) hulurkan tangan untuk bersalam, (2) rapatkan bahu memasing (bahu membahu), (3) lagekan pipi sesame sendiri dan (4) bisikkan ungkapan "saye sayang awak kerana Allah" sesame sendirik. Mase ungkapkan ni, terase kemesraan dengan sahabat-sahabat lain walaupon aku sendiri tak kenal sape pon dalam tu kecuali Tomodachi dan Kak Mek (<-- sape kak Mek ni nanti aku cite).

Ungkapan "saye sayang awak kerane Allah", "muge awak sentiase dalam rahmat Allah", "muge kite dimasukkan ke dalam syurga" dan lain-lain ungkapan sentiase di bibir kami dan diungkapkan time buat SSS ni. Indahnye kemesraan tu.. :)

BSS lak agak berbeza dengan SSS. Masih ade 4 langkah dalam BSS ni iaitu memule kene cari kapel dulu. Aku kebetulan duduk sebelah dengan sahabat baru iaitu kak Jamaliah; staf kementerian. Langkah (1) memasing letak tangan atas kepale kapel dan urut-urut sket, (2) turunkan tangan ke pipi die dan urut-urut pipi die, (3) pastu tangan kat bahu lak pastu picit-picit sket bahu die; nak ilangkan rase lenguh die, (4) yang ni paling best skali; kene letak tangan kat pinggang die. Lame gak benti kat situ dan terus geletek pinggang die. Hehehehehe.. kak Jamaliah tu tak sempat nak geletek aku sebab aku geletek die dulu. Keh keh keh.. fobia dengan geletek rupenye kakak tu.

Kelakar gile rasenye. Alasan kami kene buat SSS dan BSS tu hanye nak merapatkan silaturrahim sesame sahabat sebab setiap kali slot baru, kami dikehendakki duduk sebelah orang yang berbeza. So dapat kenal orang baru dan tambah sahabat baru kan?

Sampai balik ungkapan yang keluar dari mulut kami ketike buat SSS hanyelah "saye sayang awak kerane Allah". Muge rase sayang tu berkekalan hingge hujung nyawe sebab bukankah kite adalah bersaudara? Jika da dicabut rase sayang tu dari dalam diri, alangkah meruginye kite.. :(

(Gambar songlap dari Google)

Penjejak Mimpi: Best friend forever, insya Allah :)

2 comments:

Kakzakie said...

pandai PM geletk cepat kakak partner tu kan. kalau tak PM yg terloncat-loncat dulu.

BFF selalu org guna tak nak pulak prihatin pada BSS ye.

Penjejak Mimpi said...

kakzakie: sy pakai baju besi ari tu so kalo kene geletek pon takde rase geli nyer.. heh heh heh..

BFF mmg da bese.. SSS pon agak bese.. BSS luar bese.. :)