Pages

Wednesday, April 13, 2011

Pakcik Keb Tu ...

PERBUALAN antare seorang staf gomen yang hampir lewat sampai ke opis dengan sorang pemandu teksi (keb). Bla.. bla.. bla.. bla.. bla. Tetibe..

Pakcik keb tu kate: "Skang ni orang da tak hiraukan agama. Da tak tau sifat 20, Rukun 13, sifat-sifat nabi bla bla bla.."

Pakcik keb tu kate lagi: "Dalam sifat 20 tu ade 'Basar' iaitu Allah melihat hatta dalam konkrit pon. Takde ape yang buleh lepas dari pandangan Allah walau sedetik pon".

Pakcik keb tu tanye: "Adik pandai masak? Selalu masak untuk hasben, anak-anak?". "Penah terkene tudung periuk yang panas?"

Pakcik keb tu tanye: "Adik ade buat air untuk mak atau bapak? Air milo ke?". "Tentu pernah kan? Panas tak air tu?". "Kite tak minum terus kan air tu? Tunggu sejuk dulu baru minum".

Pakcik keb tu tanye lagi: "Adik slalu kan goreng ikan? Sakit tak kalo terkena minyak panas mase goreng ikan tu?"

Pakcik keb tu cakap: "Orang pompuan ni kene jage sket. Musti mau taat pade suami".

Pakcik keb tu cakap lagi: "You should cover your self. Jage aurat kamu".

Bla.. bla.. bla... Da sampai pon opis.

Staf gomen tu lak cakap: "Time kasih pakcik untuk ilmu ari ni. Assalamualaikum".

Tu lah antare isi perbualan penting yang aku dapat dari perbualan aku dengan pakcik keb pagi ni. Err, aku tak lewat ye. Lagi 8 minit nak ke 7.30am. Sebenonye banyak lagi perbualan kami cume aku amik yang penting-penting ajek untuk dikongsikan dengan korang.

Aku memang suke bersembang. Tu aku akui. Dengan sape-sape pon buleh ajek nak diajak bersembang dan bile bersembang, aku suke pegang prinsip ni --> "jangan tengok sape yang bercakap tapi tengok ape yang die cakap". Korang paham kan maksud aku ni?

Penjejak Mimpi: Nak suh korang pikir lebih sket pepagi ni.. :)

10 comments:

Faztee Danisha said...

mendalam maksud pakcik tu..sngt bgus bile jumpe org gini..msti dlm ilmu dia

Mama Hana said...

anda telah di tag.....


http://mama-hanaisa.blogspot.com/2011/04/jom-join-bloglist-frommetoyou.html

mary ann ;) said...

ish akak nie, saya ingatkan cerita dr majalah apa lah yg akak ngh gtau nie..rupa2nya realiti..hahha

tapi sy suka cara pakcik tu ckp, ada maksud tersirat. ;) ;)

Cik Moon said...

waa.. bagus pakcik tu...perbualan yg berisi.. tidak perbualan kosong..

Faztee Danisha said...

tag jugk..LULU GA

http://shares-something.blogspot.com/2011/04/white-pouch-ga-oleh-lulu-caldina-dan.html

Penjejak Mimpi said...

FD: Yup. Betul tu. Kite jangan rase kite lebih hebat dan serba tau. Sebab ade orang yang lebih hebat dan lebih tahu dari kite. Sape pon kite, yang membezakan ialah ilmu.. :)

Penjejak Mimpi said...

Mama Hana: Ok, tqvm yaw.. :)

Penjejak Mimpi said...

Ann: Setiap mende yang berlaku, ade sebab dan akibatnye. Setiap kate-kate yang terucap dan terungkap, ade tersurat dan tersiratnye..

Ingat tu..

Penjejak Mimpi said...

Cik Moon: Yup. Perbualan yang penuh dengan ilmu..

Penjejak Mimpi said...

FD lagik: Ok, tq. Nanti sy usya.