Pages

Wednesday, April 6, 2011

Hari Buku Perkhidmatan

MINGGU ni adalah minggu dimane sume staf samada dari kelompok PnP mahupun sokongan 1 dan 2 diberi peluang untuk menelek, membace dan menge'cek' buku servis memasing. Untuk pengetahuan korang yang keje swasta tu, sume staf gomen ade buku servis yang akan mencatatkan segale aktiviti kami (aktiviti rasmi aje ye..) stat masuk keje.

Aku bagi contoh tarikh isytihar harte pertame kali, korang konpom, korang pilih skim pencen, tarikh korang cuti, tarikh dan kusus yang korang attend, tarikh anjakan gaji dan elaun dan lenlain. Ha, kalo yang penah dapat anugerah perkhidmatan cemerlang tu, tarikh tu check le skali. Ehem ehem.. :)

Aku siap potostat lagi. Sebab mende-mende ni kene detail. Aku takmo sebab dek kecuaian dan kekhilafan orang lain, buku servis aku jadi 'tak cantik' catatan di dalamnye. Lepas semak, kene tandatangan di borang maklumbalas. Aku tulis kat ruangan catatan tu; "akan disemak kemudian'.

So kerani tu pon ingatkan aku "lepas ni jangan lupe kasi feedback kat saye ye..". Aku balas "insya Allah. Kalo saye lupe, tolong kol ingatkan saye. Time kasih". :)

Balik ke opis, terus aku semak sume content buku servis tu. Memang ade silap sket-sket dan perlu pembetulan. Aku check berdasarkan sumeber rasmi aku. So lepas ni buleh la aku jumpe die untuk maklumkan pembetulan yang perlu di buat.

Setiap unit dalam satu cawangan perlu bekerjasame dengan erat. Sume unit bertanggungjawab dalam memastikan proses dan perjalanan keje menjadi lancar. Tidak ade mane-mane unit yang buleh mendabik dada mengatekan hanye unit die yang terbaik dan terhebat.

Cume bezanye unit teknikal buleh gak wat keje-keje admin (walaupon sket) tapi unit admin tak buleh wat keje teknikal. Kan LLK? Hehehehe... marah lak nanti LLK dengan aku. Jangan marah ye. Ni kenyataan dan hakikat.

Tapi setakat ni aku dengan sume staf admin ok. Dari PA, CC, EO, kerani dan PAR. Cume driver jek kurang sebab aku tak pernah deal dengan dowang. Tapi dowang ok. Kirenye kalo aku de masalah pasal administration, insya Allah aku buleh refer dengan sesiape saje kat admin tu dan insya Allah dowang akan bantu.

Nak idop ni senang ajek; jangan menyombong dan meninggi diri. Jangan le asik nak kuntau orang kalo ade yang wat silap. Rileks la beb. Takde manusia yang tak wat silap. Mende tu kan bese? (Tapi aku pon kekadang angin satu badan gak dengan orang admin ni! <-- sisi jahat aku).

So tahniah pade pihak admin sebab terpikir untuk wat Hari Buku Perkhidmatan ni. Dan aku harap objektif dan tujuan ianye diadekan akan tercapai dengan jayenye, insya Allah.

Penjejak Mimpi: Buku servis perlu disemak sepanjang mase. Sebab itu adelah catatan rasmi aktiviti kite sebagai penjawat awam.

10 comments:

lianalovekhairi said...

adussss!!!sadis tul ayat tu.....

Penjejak Mimpi said...

LLK: Tapi kan kalo takde admin, payah gak orang teknikal ni kan? Huhuhuhu... "ampunkan kami penunggu gua.. ampunkan kami penunggu gua.. ampunkan kami penunggu gua.." hehehehe

Kakzakie said...

Buku servis boleh diubah-suai juga. Buku pencatat dosa-pahala tak culas walau sedetik....*_*

Penjejak Mimpi said...

kakzakie: tu betul sangat2. kene lak pencatat dosa-pahala tu tak pernah lalai dan alpa walau sesaat pon..

Faztee Danisha said...

sedetik lbih..rekod kita dictt as pnjwt awm..

Mutiara Bernilai said...

salam alaik my dear PM..

^___^

slamat bkerja dgn tabah!

insyaAllah, Allah akan byar 'kesakitan' dan 'kemarahan' tu dgn sbaik2 balasan.. :)

mary ann ;) said...

wahhh..macam menarik je hari buku perkhidmatan nie

Penjejak Mimpi said...

MB: assalam.. insya Allah.. tu yang patut di kejar.. bukan ganjaran di dunia ni..

Penjejak Mimpi said...

FD: sedetik lebih.. lagu anuar zain.. :)

Penjejak Mimpi said...

Ann: takde le bes mane pon.. macam bese jek cume time tu ade kemuskilan leh tanye betui2..