Pages

Monday, May 17, 2010

Koc Wanita - Part 3

Salam..
BERMULE tarikh 15hb Mei iaitu pade Sabtu baru ni, koc wanita untuk komuter laluan Rawang-Seremban telah diperkenalkan. So pagi tadi aku gi keje naik tren seperti bese dan bile tren sampai, aku memilih untuk masuk ke koc spesel tu untuk melihat sendiri siapekah penggune yang memenuhi koc tersebut. Aku berharap hanye insan same gender ngan aku je yang penuh dalam koc tersebut tapi ternyate harapan tinggal harapan. Masih ade lagi makhluk-makhluk tuhan yang mengalami masalah 'kecelaruan jantina' lantas dengan muke selambe masuk ke dalam koc yang disediakan khusus untuk wanita-wanita yang 'lemah lembut' dan 'lemah gemalai' seperti aku.. (please.. jangan menafikan stetmen jujur aku tu ye..). Dah la masuk koc wanita, pastu berebut nak duduk lak. Ntah pape dowang ni. Aku tak le nak duduk sangat sebab dekat jek jarak ke opis aku tu tapi aku rase cam menyampah pon ade dengan pangai dowang ni. Mostly foreigners la.. Tak reti bahase ke atau wat-wat tak reti. :(

Bile time balik, aku tak masuk koc wanita so sementare nak tunggu tren bergerak dari stesen Mid Valley, tibe-tibe dengar cam kecoh sket la. Aku nak intai keluar malas la kan.. so aku just pasang tinge je la.. ohh... rupenye de 'lelaki' yang masuk ke koc wanita tapi ditegur oleh staf KTMB. Staf tu suruh lelaki India tu masuk ke koc sebelah. Mamat tu cam kecoh la sket sebab aku rase die dengan wife die kot. Wife die masuk koc wanita so die follow pastu kene tegur dengan staf KTMB tu pulak. Bengang la die. Duk asik membebel sepanjang perjalanan sampai ke stesen KL Sentral. De gak orang gelak dengan gelagat die. Ye la, ade le jugak stetmen die yang agak kelakar dan lucu. Mungkin die pon tatau kot adenye koc spesel untuk wanita ni..

Aku rase untuk permulaan, setiap stesen komuter perlu ade sorang atau due staf KTMB dibantu oleh polis bantuan ni dalam membantu insan-insan yang tak reti bahase atau insan-insan yang tak sedar kewujudan koc spesel ni. Mungkin dalam sebulan due untuk 'mendidik' dan 'membudayekan' pemahaman betape koc wanita tu hanye untuk wanita sahaje atau tagline nye "wanita sepanjang masa"... :)

Tapi aku ragu-ragu kejayaan cadangan aku tu sebab tengok ajelah bile tren datang, dengan tak beraturnye.. dengan berebut-rebut nak masuknye pade hal setiap stesen da de line ijau/biru/merah kat lantai stesen tu sebagai penanda untuk orang beratur. Berbuih-buih mulut staf KTMB gitau dan ingatkan jangan berebut.. sila beratur... kasi penumpang kuar dulu baru masuk... jangan halang laluan orang nak kuar.. tapi tak reti-reti gak.

Ni ke mentaliti orang kite? Bile kate kite ni mentaliti kelas ketige, tau lak nak melompat marah tapi mende ni aku rase basic jek. Suh beratur.. tu pon payah. Kalo aku benti kat Bank Negare tu, yang berebutnye ialah orang pakai baju lawa-lawa...kemeja mahal.. baju kurung material mahal.. ni maknenye orang tu bekerja tapi takde pikiran yang logik. Kalo ko nak balik, sume orang nak balik so relax la.. Lari ke umah tu kalo ko lambat? Memang tak dapat terime dek akal aku ni orang-orang yang sikap macam ni.

Ler, da lari topik la pulok aku ni.. Oklah, aku stop dulu lah kat sini. Bebile ade idea lagi aku akan menulis lagi.
Danke und guten nacht (terime kasih dan selamat malam).

0 comments: