Pages

Thursday, May 6, 2010

Audit Dalaman

Salam & Selamat Tengah hari..
HARI ni turn unit aku lak kene odit dalaman. Ade 3 orang auditor dan 3 pojek yang akan diodit tidak termasuk fail-fail pengurusan dalaman. Lepas setel odit fail pojek, fail pengurusan lak yang kene odit dan dengan kapasiti aku sebagai Pegawai Rekod unit, of course aku yang kene ngadap auditor tu. Dan yang paling best tu, auditor tu salah sorang auditor yang paling teliti dalam keje die. Huhuhuhu..
So sesi soal-jawab, cari-jumpe berjalan dengan tenang (di pihak die) dan gabra (di pihak aku). Jenuh aku menjawab pe yang disoal dan mencari pe yang die nak. Pe yang die nak dan ade (lepas aku cari) aku bagi. Pe yang die tanye dan aku tau, aku jawab. Selebihnye aku redha.. Hasilnye aku berjaye menjadi penyumbang tunggal NCR untuk unit aku. Aku admit memang salah aku... :(
Time die nak tulis name auditee tu; aku baru nak jawab die da jawab. Dalam erti kate yang lain die tau name aku. Aku cakap "eh? ingat tu name saye.." Yang paling tak buleh blah tu ayat die "nama you da lameeee saya tau dan dengar" sambil tersenyum.. (time ni aku tingat iklan susu F&N - susu kegemaran ramai. Ye la.. aku ni femes; tak.. glamer; tak jugak.. tapi orang yang bukan satu opis pon tau name aku.. hmm, what a small world?) Pastu aku jawab "erk! saye bukan glamer pon.." Die senyum ajek.. Nak ajek aku tanye, dengar cite baik ke atau tak baik tapi aku malas nak beramah mesra dengan die.. Ye lah die kan auditor.. Tak dinafikan aku pon sebenonye memang kenal die sebab aku selalu jadi auditee untuk odit 5S unit bile die jadi auditornye.
Hmm... jap-jap tadi aku dah pon inform bos aku pasal NCR tu. Aku dapat rase die musti angin satu badan punye kat aku. Sebabnye semalam die de tanye kat aku pasal daftar rekod internal file unit ni dan aku da jawab sebaik mungkin. Pastu terus aku balik sebab da janji dengan dak umah nak main badminton. Dari care respon die tu aku rase die memang bengang kat aku. Ngeee... lepas ni mungkin aku kene tadah tinge ni dengor die sentuh pasal fail-fail dalaman nih. Naseb badan.. :(

4 comments:

ida said...

statement pertama: ko mmg glamor la zu..sape kat CKE ni yg kenal ko...hehehe

Statement kedua: TAHNIAH kerana berjaya menjadi penyumbang NCR ke unit anda.

Statement ke-3: sabar je la ye kalau kena tiaw dgn bos nnt..

Statement ke-4: eh xkan xde JE yg tolong cover2 ms kena soal siasat tu????

penjejak.mimpi said...

reply stetmen pertame: well, u know me...

reply stetmen kedue: time kasih. ni lebih membuatkan aku lebih glamer di CKE ini... yahuuu

reply ketige: har900x... hingge ke saat ni bos tak wat pe2 pon kat aku... malah minum petang lagi bersame2...

stetmen keempat: aku kan pegawai rekod? de k ila bantu sket2 tadi...

me said...

ye la... topik x best pn nk masuk sini, asyik audit je...
kerja hakiki x yah buat la......

penjejak.mimpi said...

Pe kate kite wat cadangan kat BPKS tu suh dowang minte JPA wat jawatan baru; "pengupdate file". So bile time odit, minte pengupdate ni wat keje mengupdate sume jenis file... Baru le tak kaco kite nih... :)