Pages

Tuesday, June 21, 2011

Penangkap Kilat

NI bukan sejenis pekerjaan baru ya. Takde sape yang waras nak tangkap kilat, ok! Tapi perkataan penangkap kilat ni ade kene mengena dengan keje yang sedang aku buat ni. Untuk makluman korang, da masuk 2 ari aku memerah otak untuk menyudahkan lukisan kuarters standard aku tu. Ups! yang lain da setel ye cume aku sangkut part dimane perlu dan patut aku 'lay'kan copper tape di sekeliling kuarters kelas F47 aku tu.

Senang cakap cegini la, setiap bangunan perlu ade device/peranti yang mane apabile kilat menyambar, device tersebut akan memastikan voltan yang dihasilkan oleh kilat tersebut terus turun ke bumi. Skemanye ayat... Hehehehe. So itu yang sedang aku 'work-out' kan skang ni.


Tapi yang menjadi masalah ialah daya imaginasi aku tidak terlalu baik so aku agak payah nak bayangkan kedudukan copper tape tersebut bile ditransferkan ke bentuk pemandangan bumbung dari pemandangan sisi kiri, kanan, depan dan belakang. Dah la nak kene pikir mane nak letak earth chamber die lagi.. nak kene tau setiap bape meter untuk kite letak earth chamber tu dan lain lain.


Senang? Memang kalo korang tengok drawing die macam senang tapi sebenonye payah. Nak pikir tu memang letih la otak aku ni. Pade aku, dalam menyetelkan sesuatu pojek (untuk elektrik) yang paling susah ialah tang lightning ni la. Mungkin pade sesape yang tau keje aku ni, akan rase time nak design atau draw 'main switch board' atau 'block diagram' yang payah.


Musti korang pikir nape takmo tanye engineer ajek? Nak kene tanye ke? Ape kate aku buat dulu then baru die check? Aku ni malas nak tanye. Kalo buleh, aku nak try buat sendirik. Lepas tu barulah tau dimane salah dan silapnye. Kalo sume nak kene suap ajek, sampai bile nak pandai?


Esok aku kene setelkan jugak sume drawing tu by hook or by crook. Ape nak jadi, jadilah! So esok aku harap takde sape yang kacau aku untuk tanye itu dan ini. Tapi kalo bos yang tanye kene la jawab.. Ngeeee...


Penjejak Mimpi:
Sejak pindah tempat dan takde telefon ni, aman sket idop aku. Takde dah orang tanye soklan memacam seolah-olah aku ni PA bos. Yippi...

4 comments:

Kakzakie said...

Esok siaplah drwg tu sebab kata dah tak ada telefon kacau. janan pulak bila dah free tak ada telefon kacau ada benda lain lagi teruk yg kacau sudahlah...

Penjejak Mimpi said...

Kakzakie: Alhamdulillah da siap semalam. Cume lom print ajek. Betui @ tak, tunggu aje lah lepas review nanti.. :)

p/s Memang aman dan nyaman sejak takde tipon nih..

M Fizan said...

penangkap kilat nie penting kan nak elak kebakaran?? setakat tu jer lar tau..huhu

#194..feel free to follow me too ^_^

Penjejak Mimpi said...

M Fizan: Lebih kureng la.. :)