Pages

Thursday, November 25, 2010

MLM

SEMENJAK due menjak ni kat dalam paper sibuk duk cite pasal AC Mizal dengan bisnes MLM (Multi Level Marketing) nye. Ade yang kate AC untung gile babas dengan meng'klepet'kan bangse sendiri.. nak kaye cepat la.. untung atas angin la... bla.. bla.. bla.. Tapi die kan baru sambar kete Bentley? Perghh!! manyak siot duit mamat ni. Bape ratus ribu ek rege kete ni?

Tapi entry aku kali ni bukan pasal AC. Takut nanti die wat repot polis lak duk kate aku nak menjahanamkan bisnes die. Takke kes naya? Tapi aku nak cite pengalaman buruk aku pasal MLM ni la.

Sebenonye aku ni buleh dikatekan bute bisnes la. So kalo orang cakap pasal sistem MLM ke.. sistem piramid ke sumpah makan sate 60 cucuk aku memang tak tau. Dan aku tak berminat nak tau sebab aku memang tak suke berbisnes. Then one fine day, one of my old fren kol dan ajak aku gi umah die. Sebelum tu kami duk kontek dengan send kad raye aje tiap-tiap tahun. Tak pon kami hanye berYM ajek. Atau bertukar-tukar sms. Memang kalo nak diikutkan sejak aku benti keje kilang dulu kami tak penah jumpe sampailah die dapat keje di kolej Komuniti kat KL ni.

Ok, mase die duk kol tu die de la mention yang die ade satu bisnes yang memang untung banyak. Bile aku tanye bisnes ape die takmo explain. Die bermati-matian nak jumpe aku. Then slalu la die kol ajak nak jumpe. Dan die da setkan tarikh tapi on that day aku tak dapat datang. Before that die ade lak juge kol tapi aku tak angkat sebab kekadang tak dengar; aku simpan enset dalam drawer. Bile aku sms tanye balik; die diam langsung tak reply. So sejak tu langsung die tak kontek aku lagi. Malah takde lagi kami berYM dan tahun ni langsung takde kad raye untuk aku. Kebetulan tahun ni pon aku memang tak send satu pon kad raye pade sesape. Mungkin sebab tu la gamaknye tapi kalo sayangkan frenship tu, takkan nak berkire kot?

Pengalaman kedue lak dengan member satu JKR tapi cawangan lain. Die pon bukan kat HQ ni. Cite die lebih kureng same cam kat atas tu. Duk beriye-iye kol dan ajak jumpe. Bile aku tanye bisnes ape, takmo jawab. Suh aku dengar dulu. To tell the truth aku memang malas nak buang mase untuk dengar mende-mende yang aku rase takde faedah. Daripade aku dengar mende-mende camtu, aku tido wat taik mate lagi nikmat. Lagi best. Tapi member ni aku ade gak desak die suh gitau tapi die memang tak gitau. Last-last aku geram sangat aku cakap kat die "ni bisnes MLM ke? Sori la wei, kalo bisnes tu aku tak berminat. Ko cari jek la orang lain ". Rupenye member aku ni da hangin satu badan dengan words aku dan terus sound tepet "ko tak tau ape-ape jangan nak memandai-mandai. Aku suh dengar tapi ko takmo dengar pastu bla... bla.. bla.." (aku da tak ingat pe yang die da sound aku). Pastu aku balas la sms die "abeh tu bile aku tanye bisnes ape ko takmo jawab pastu ko nak marah aku lak". Lepas tu ape yang terjadi? Ending die macam yang kat atas tu jugak; die terus tak kontek aku sampai skang.

To tell the truth aku memang tak percaye pade konsep MLM ataupon skim piramid ni. Dah la tu, kene wat loan la.. Ape bende ntah.. Bukan sket-sket punye loan... RM20k- RM30k.. Manyak tu beb.. Daripade wat loan untuk tu baik wat loan ASB. Lagi untung dan menguntungkan. Halalan toyyiba lagik :)

Aku ni kan kekadang tu muskil dengan ape yang orang lain fikirkan. Mane buleh untung tahap gaban dengan tak berniage dan tak berjual ape-ape? Ade tu modal dalam RM2k- RM3k dan dalam tempoh seminggu due leh untung dalam RM10k. Gile ke hape? Kalo gitu ramai le orang kaye kat Malaysia ni..

Pade korang, berhati-hati lah.. Jangan disebabkan kunun-kunun buleh untung berkali-kali ganda korang terpedaye dengan bisnes semacam ni.. Yang kat atas tu memang le untung tapi orang yang kat bawah ni yang sengsare..
Penjejak Mimpi
- Terpikir bapelah nilai frenship ni sebenonye? Rege duit lebih mahal dari rege frenship?

0 comments: