Pages

Monday, November 29, 2010

Bile Kucen Takde Make Tikus Pon...

Salam.
Kucen dan tikus slalu digambarkan sebagai pasangan haiwan yang kerap kali bergaduh (kalo buleh kate gitu la..) atau dalam erti kate yang lain tikus akan bertempiaran lari bile nampak kucen. Dan kucen jarang yang akan membiarkan tikus lalu depan die tanpa cube untuk menerkam kecuali bile kucen tu sakit gigi. Hahahaha...
Dan sebenonye korang pon rasenye da bese dengan penggunaan metafora kucen untuk majikan (bos) dan tikus untuk pekerja (staf). Ye la.. bos akan dianggap seperti kucen dan staf lak slalu dimetaforakan sebagai tikus. Kalo korang sorang pemerhati yang baik, bese kalo kucen ni nampak tikus die akan watpe? Adekah skadar usya sebelah mate jek tikus tu jalan depan die ataupon kucen tu akan terus menerkam? Of course le akan terus menerkam kan? Tapi ce kalo kucen takde, wah wah wah... bergumbira sume tikus sume. Tak kisah le pe jenis tikus pon.. tikus umah ke.. tikus makmal ke.. same jek; akan hepi bile kucen takde depan mate. Same la kalo bos kite takde kat opis. Tak kisah le bos gi miting ke.. bos out station ke... bese kite akan bergumbire dan kalo buleh nak wat parti, kan? Ala, korang jangan le nak memalu cipan nak ngaku.. Kan? Tu senyum tu nape lak? Betui kan aku cakap? Hehehehehe... aku rase sume staf camtu la (termasuk aku.. aku takmo jadi penipu.. tuhan marah). Akan rase hepi giler babas kalo bos takde. Kalo buleh nak bersorak kegumbiraan.. "oh, lihatlah donia..."
Tapi kan nape ek kite akan rase hepi bile bos takde? Adekah kite rase terganggu bile bos duk asik panggil masuk bilik die? Atau takut bos akan bagi keje lagi banyak kat kite? Atau akan rase terganggu sesi gossip kite bile bos ade? Agak-agak korang nape?
Aku tak nafikan ade orang yang lebih selesa bile bos takde dalam opis. Die akan rase tenang. Hmm.. aku pon camtu gak. Tak kisah le bos besar ke... bos kecik ke... kalo dowang takde aku rase agak 'nyaman' sket la.. Kalo tak, jap-jap panggil.. jap-jap nak fail tu.. jap-jap nak fail ni.. Letih makcik nak layan..
Tapi ade gak yang jenis tak kisah bos ade ke... bos takde ke... die menten dengan keje dan tanggungjawab die.. Die tak kisah le dunie nak terbalik ke... opis tu nak meletup ke janji keje die siap. Kalo ade orang yang macam ni, aku yakin akan ade kate-kate yang klise macam ni:
i. "ala, bos takde la, tak yah nak wat rajin.."
ii. "wah, tahun depan ko leh dapat anugerah cemerlang nih.."
Persoalannye nape kene ade sindiran-sindiran nakal camni? Pade aku, biar la die nak rajin.. bukan de kene mengena dengan ko pon.. Yang ko lak sakit ati nape lak? (Nota: Stetmen ni takde kene mengene dengan yang idop ataupon yang da meninggal dunie).
Pade aku, aku admit kalo bos aku (erk! i mean my big bos) takde aku rase sket bebas la walaupon pade hakikatnye die bukan slalu cari aku pon. Hahahaha.. Ye la, aku ni kuli jek. Bukan pegawai besau pon so kebarangkalian die nak cari aku tu kureng le cumenye yang aku pasan, die akan kol aku kalo die takde kat opis. Ups!! bukan die suh aku jadi spy ye.. Kekadang die kol tu sebab sebelum tu die kol engineer lain tak dapat. Ha, time tu baru le die akan kol aku. Tapi walaupon gitu, tak bermaksud bile bos aku takde kat opis, aku tak berenggang dengan enpon. Ceh, takde maknenye de.. Buktinye pagi tadi; lepas bekfes tengok-tengok de miskol. Bukan satu miskol beb.. Tige miskol. Check-check... ler.. dari bos da... Aku tak return pon kol die. Hehehehehe... Besenye aku akan return kol die. Tapi pagi ni aku ter'alpa' sket. :)
Satu lagi kalo bos takde, aku rase fri sket nak bergosip dengan dak opis aku. Heh heh heh... Gosip jangan tak gosip.. ni berite lebih cepat dari CNN. Takdelah.. watpe nak bergosip hal orang.. tak baik.. (<-- ayat poyo). Bukan le gitu cumenye rase ruang nak bernafas tu ade luas sket la.. takde la tersemput-semput nak bernafas gara-gara bos ade lam opis.. Pe pendapat korang? Betui ke tak pe yang aku tulih ni?
Penjejak Mimpi
- Kadang-kadang rase same jek kalo bos ade ataupon takde...

0 comments: