Pages

Saturday, November 13, 2010

Hut Yi

Salam & selamat pagi..
PAGI ni kite blaja satu word dalam bahase cine iaitu 'hut yi' yang bermaksud peminte sedekah/pengemis. Korang tolong jangan tanye aku 'hut yi' tu dalam dialek ape ye.. sebab aku tak sure. Tapi kalo tak silap aku dalam dialek kantonis. Ejaan 'hut' tapi sebut 'hat' so jadinye macam ni --> 'hat yi'.
Ok, entri
aku kali ni pasal pengemis. Pengemis yang bersepah dan merata-rata kat hutan batu KL ni. Sepertimane yang korang sedie maklum; aku ni adalah sorang penggune transport awam 'tegar' which mean aku akan bergerak ke pelusuk KL ni dengan menggunekan lrt star dan putra, komuter, monorel, erl dan kekadang bas (tapi da lame tak naik bas kat KL ni. Pening nak ingat nombor bas..). Kalo gi keje tu memang sah-sah le aku akan naik komuter dan lrt. So sepanjang aku berulang alik naik transport awam ni aku memang akan bertembung dengan pengemis. Tak kisah la samada kat jambatan 'bodoh' stesen Bandaraya (dekat Bank Negara) tu ke atau kat stesen putra Masjid Jamek. Dan pengemis yang pelbagai samada pengemis yang menjual tisu/main alat muzik (bese orang bute), pengemis yang bawak anak kecik (bese ni orang pompuan), pengemis yang tak bawak ape-ape (cacat anggota/tue) dan pengemis yang sihat; pade pandangan mate kasar aku tapi minte sedekah (pengemis gini paling aku nyampah!). Haa.. pengemis jenis ni yang aku nak sentuh kali ni.
Kalo korang penah lalu jambatan bodoh kat area Stesen Bandaraya tu musti korang akan terpandang muke sorang mamat ni. Kalo tengok gayenye, sihat walafiat. Berdiri pon tegap jek tapi minte sedekah. To tell the truth aku memang nyampah tahap siot kat mamat ni. Badan sihat walafiat tapi minte sedekah. Berbekalkan kopiah atas kepale, tasbih kat tangan die akan menegur orang yang lalu lalang. Aku perasan die hanye akan menegur pompuan dan lelaki melayu ajek. Nape aku sentuh pasal kopiah, tasbih dan bangse melayu? Korang ni... takkan itupon tak terpikir? Tige perkare tu kan signifikan dengan agama islam? Walaupon kite maklum orang melayu tu tak semestinye Islam tapi memang bese camtu. Samada islam keturunan, islam ikutan atau islam amalan janganlah dipertikaikan. Bese itu yang kite dengar; melayu musti islam. Pastu lak islam dengan amalan bersedekah kan tak dapat dipisahkan? Sesape yang mampu, maka die hendaklah bersedekah dengan syarat die mustilah memenuhi keperluan orang-orang dibawah tanggungannye sebelum die bersedekah. Dan pade sesape yang bersedekah, insya allah ade ganjaran yang menanti.
Ok, berbalik pasal mamat tu tadi.. aku rase die memang pergunekan agama untuk minte sedekah. Korang nampak tak kaitan nye? Nak kasi korang paham ceginilah.. kopiah + tasbih + melayu = islam. Sedekah + pahala = islam.
Mamat ni kekadang aku jumpe kat jambatan bodoh area Bank Negare dan kekadang aku jumpe kat stesen Masjid Jamek. Aku tak tau le die ni orang tempatan ke atau orang seberang. Tengok gaye cam orang seberang jek.
Aku pon tau tau nape aku nak tulis pasal die ni. Ntahle... aku rase cam menyampah dengan sikap die tu. Memang le korang akan kate kalo nak, sedekah aje lah.. takmo sedekah tak yah. Betul tu tapi ntahle... Rase cam nak repot polis pon ade suh tangkap die. Sebab aku rase cam die ni penipu jek. Nape tak keje? Nape nak minte sedekah? Tuhan bagi tulang empat kerat suh berusahe.. suh keje... bukan meminte-minte. Kalo cacat tu, accept le lagik. Tapi ade jek OKU yang berusahe dan tidak minte belas ehsan orang lain?
Secare jujur aku ngaku yang aku memang tak penah hulur sekupang pon kat dia atau sesape yang same spesis dengan die ni; mampu keje tapi malas. Biarlah kalo orang lain nak sedekah tapi aku tak nak bantu orang yang malas. Dowang ni malas berusahe tapi nak senang. Orang lain buleh jek keje dan tau berusahe demi sesuap nasi....
Penjejak Mimpi - Meluat tahap cipan pade orang yang peralatkan agame demi kepentingan sendiri...

2 comments:

Anonymous said...

lagi sadis kalau peminta sedekah ni bawak baby sekali...huhuhu

me said...

dah lama x sedekah kt org tepi jalan mcm tu.. baik sedekah kt umah anak yatim je, confirm dah dowang tu mmg memerlukan drpd bagi sedekah kat org tepi jalan yg x tentu hujung pangkalnya..