Pages

Wednesday, November 24, 2010

Mase Bebudak Dulu...

SIANG tadi kat opis aku duk nyembang dengan sorang member tu. Duk ungkit kisah-kisah mase bebudak dulu.. So banyak le mende dan kisah yang kuar.. Lantas aku tingat...
- mase bebudak dulu... tiap-tiap petang lepas balik ngaji musti berkumpul tengah-tengah padang dengan kengkawan main polis sentri.. rumah terbakar.. aci nyorok.. rounders... galah panjang.. Yang tak leh lupe tu kalo time main 'rumah terbakar'.. konsep die kan kite kene target bola kat badan lawan kite untuk kasik die mati? Mane-mane anak manje tu kalo ter'beduk' badan tu kuat sket dengan bola, siap nangis lagik! Pastu ugut nak kasi tau bapak die. Ler.. name pon main, takkan itupon nak repot same bapak ko? Len kali kitorang tak kasi anak manja ni main. Ko gi lah main anak patung kat umah senyap-senyap. Hahahahaha...
- mase bebudak dulu... ade gak aku main congkak. Gune guli. Time ni bes gak dan besenye aku men dengan adik badik aku ajek. Yang paling klakar tu kalo sape dapat guli paling banyak musti di'cop' main tipu la.. kire guli tu dulu la.. Hmm... memacam bebudak ni, kan?

- mase bebudak dulu... suke tengok polis berkawad. Ye la, da aku anak polis sah-sah le aku dapat tengok polis yang berkawad. Len la kalo aku duk kem askar, musti aku dapat tengok askar yang berkawad. Kan?.. Ha, time tu aku duk sibuk cari abah.. Mane abah aku.. Abah aku baris line mane... Bile da nampak, sengih jek aku... Ha... da nampak abah... Macho nye abah dengan seragam birunye.. dengan cota dan 'pongkis'. Gagah perkase... :)
- mase bebudak dulu... bile kene ngaji malam lak, tunggu member kat blok depan tu.. pegi ngaji reramai... aku dengan adik aku dan die dengan adik badik die.. Balik pon camtu gak.. Kalo member tu tak turun lagi, siap jerit panggil die. Ala, umah die tingkat due; cam aku gak cumenye duk blok lain jek.. Pastu reramai gi umah ustazah tu. Ingat lagik name die Ustazah Jamilah dan hubby die name Pakcik Johan. Penat nak 'mendaki' umah ustazah sebab tingkat empat.. Penat wooo....

- mase bebudak dulu... kat sekolah main batu seremban la.. galah panjang la.. dengan satu lagi permainan tu.. aku tak ingat name die.. Kalo batu seremban tu kite gune tujuh bijik batu kan? Yang ni gune macam bungkusan kecik kain yang dijahit. Dalam tu ade kacang ijau. Tapi bilangan die lima jek. Konsep main macam batu seremban gak la.. Err, korang tau ke main batu seremban cane?

- mase bebudak dulu... tak pikir ape dah. Janji dapat main. Kat sekolah; main. Balik sekolah; main. Kat tempat ngaji; main. Lepas ngaji; main. Dunie bebudak sangat indah; duk main ajek memanjang. Korang setuju tak cakap aku? Betul kan?

- mase bebudak dulu... ingat lagi ade skali tu ujan sangat lebat dan sekolah aku banjir. Mase tu aku dalam darjah satu atau due. Tak ingat.. Abah datang amik aku dengan jalan kaki sebab motor tak buleh gune. Abah dukung dan aku duk atas bahu die. Bile sampai depan main entrance balai, perghhh!! air longkang melimpah ruah.. Mase tu longkang depan tu kecik lagik. Memang deras air die. Silap-silap hanyut...

- mase bebudak dulu... ingat lagi aku penah kene kejar dengan lembu. Lembu tu mulenye syok makan rumput depan pagar balai. Dan aku lak mase tu baru balik sekolah dan jalan sensorang. Tak semena-mene lembu ni usya dan terus follow aku dari belakang. Lembu tu tak le berlari-lari 'lembu' kan.. kire cam slow and steady la lembu tu meng'follow'kan diri die. Aku ni muskil le.. Nak kate aku pakai baju kale merah; aku pakai baju seragam sekolah yang biru tu. Nak kate aku usik die; gile korang nak usik lembu? Nak kate aku marah die makan rumput kat situ; ape ke jadahnye? Rumput tu bukan nye family aku yang tanam.. tanah die landing nak makan rumput tu bukan family aku yang punye.. Sape punye? Ahmad Albab yang punye!! Hahahahahahahaha!! (<-- tetibe jadik jin ni pehal lak?). Ok, back to the story.. so aku pon jalan le cepat-cepat dan bile sampai pagar depan tu, naseb bek la guard yang berjage kat pintu masuk halau lembu tu. Mamat tu hentak kaki die terus lembu tu melarikan diri. Ha, tau pon ko takut ye lembu? Lembu betul le ko ni lembu!!Tahun depan sah-sah ko kene sembelih wat korban. Mamat tu musti bangge sebab die da jadi hero di mate sorang budak pompuan kecik. Ye la, hero la kan sebab da menyelamatkan sorang budak dari cengkaman sekor lembu yang ganas dan durjane. Hahahahahaha... Tapi sampai skang aku muskil nape lembu tu kejar aku?

- mase bebudak dulu... paling suke time raye. Aku bese gi raye dengan adik aku. Yang tak bleh blah tu baju raye sedondon jek. Design pon same. Maklumle home made. Mak aku pandai buat baju. Sume baju kurung die jahit. Sampai le aku masuk poli, mak aku jahit sume baju aku. Cakap jek nak design cane, mak aku buleh buat. Bile gi raye tu, kene lak bile dapat duit raye memang best giler. Kami duk berek polis so senang le sket kan.. Memule serbu orang kat tingkat satu... pastu tingkat due... tingkat tige... last skali gi tingkat empat. Da abeh tu gi pulok blok lain. Dulu kalo dapat 10 sen pon ok. Kalo dapat 20 sen kire da bangge la tu. Siap gitau member lagi suh gi raye umah orang tu. Hahahahaha... Pastu sape yang bagi 5 sen atau tak bagi langsung, boikot. Tahun depan tak gi lagik umah die. Hihihihi... tak snonoh kan pangai? Da name pon bebudak...

- mase bebudak dulu... bile gaduh tak cakap dengan member. Pastu stat le kua stetmen ni --> "kamu berdose sebab tak nak kawan kite. Kalo tige hari kamu tak cakap dengan kite, masuk api nerake". Pastu bile da insaf sket, stetmen ni pulak kuar --> "salam balik".. Macam siot jek rasenyer... :)

- mase bebudak dulu... kalo sembang ape-ape dengan member dan pastu rase cam member tu klepet jek, musti cakap gini kat die --> "alip lam lam ha" dan tulis kat dahi die. Eja name Allah kat dahi die kunun member tu tak leh tipu la. Klakar...

- mase bebudak dulu... bile da pandai bawak beskal, duk round satu area berek polis tu dengan member. Pastu main macam ala-ala penyiasatan. Duk kejar penjahat dengan beskal. Tapi sebenonye tak wujud pon penjahat tu, imaginasi kami jek. Tu sume sebab terpengaruh dengan cite kat tv. Beselah.. bebudak kan mudah terpengaruh? :)
- mase bebudak dulu... ingat time abah kene pegi operasi kat luar daerah. Dowang panggil 'toreng'. Ntah pe maksud die aku pon tak pasti. Mungkin 'touring' kot.. Aku rase la.. Haa... time ni best sebab besenye aku akan follow abah sampai kat lori atau trak polis tu. Naik dan duduk-duduk jap dalam tu. Pastu amik nasi bungkus. For info dowang akan dibekalkan nasi bungkus (wat alas perut la kot), biskut kering, gula, susu tepung dan kopi/teh. Bekalan dowang la tu.. Bese abah akan bagi nasi tu kat aku untuk bawak balik. Kongsi adik badik. Rase nasik bungkus tu macam sedap sangat la time tu. Baru-baru ni aku de gak sembang dengan kakak-kakak aku pasal nasik ni. Dowang pon same; masih terase-rase lazat dan nikmatnye nasi bungkus tu.. Kakak aku cakap kedai mamak tu kat Ipoh. Tak tau le wujud lagi ke tak kedai tu skang..
- mase bebudak dulu... bile abah gi 'toreng', kalo tanye bile die balik; abah musti jawab gini --> "bile janggut abah da panjang takat ni (sambil tunjuk dada die), muke abah da tumbuh jambang kale putih.. misai abah da putih.. janggut abah da putih baru abah balik.." sambil senyum.. Tapi sekejap jek besenye. Kalo tak silap mungkin seminggu due jek dowang gi operasi.
- mase bebudak dulu... aku penah ade anak patung plastik kale pink. Anak patung tu aku rase besar time tu. Ye la, aku time tu kan sekolah rendah. Badan pon cinonit jek.. (korang jangan nak memandai compare badan aku mase bebudak dengan badan aku time ni, ek? Macam langit ngan bumi.. Hahahahahaha). Anak patung tu memang saiz besar la. Abah beli kat Sabah. Hmmm... miss a lot la kat abah... :(
- mase bebudak dulu... kalo abah beli rambutan ke.. buah rambai ke.. langsat ke... mak musti bahagi same rate untuk sume anak-anak. Tak berlebih, tak berkurang. Nak kasik adil dan saksama. Time ni aku ngan adik aku de pangai buruk yang same. Kami akan makan sesame tapi makan lambat-lambat. Ye la, sape yang abeh lambat die buleh la eksen dengan yang sorang lagi tu. Kekadang tu siap sorok lagi buah rambutan tu kat kusyen. Then bile yang sorang tu da abeh makan buah hak die, orang yang sorok buah tu.. jeng jeng jeng... "aku punye ade lagik... ko punye da abeh.." make orang yang da kehabisan hak die tu musti bengkek kan? Hehehehehe... Lucu rasenye sume tu...

- mase bebudak dulu... argghhh!!! terlalu banyak kenangan mase bebudak dulu. Ni baru cite mase sekolah rendah.. Tu pon mungkin kurang dari 1/3 life mase kekanak.
Bile difikirkan, alangkah bahagie dan indahnye jadi bebudak. Tak yah pikir cane nak survive idop ni. Tak yah pikir cane nak cari duit.. Tak yah pikir sume yang memberatkan pale otak. Tak yah pikir ape saje yang membebankan pikiran. Yang diingat hanyelah main ajek. Orang suh gi sekolah, gi... Orang suh ngaji, gi.. Da setel sume tu main dengan kengkawan.. Indahnye idop.. Bahagienye idop.. Takde masalah. Rase cam nak kembali ke zaman kekanak.. Huhuhuhuhu :(
Penjejak Mimpi
- Ade ketikenye kenangan itu terlalu indah untuk dibiarkan berlalu begitu saje..

4 comments:

pizza_nur said...

zaman bebudak mmg besh...k.zu xmsuk pon citer yg kna marah ngan ayah k.zu tu;ingatkan nk kena rotan,alih2 dia pegang pisang kt tgn...

penjejak.mimpi said...

Gel, saye ingat cite tu. Cadangnye lepas-lepas ni baru nak cite. Panjang ooo episod "mase bebudak dulu..' nie... So tunggu dan nantikan kemunculannye.. Mengambik ayat DDR yang duk pomot filem 2 alam --> "30 juta rakyat malaysia menggigil-gigil tak sabar menantikan tayangan filem pertama terbitan DDR..." So pesanan untuk gel --> 'jangan menggigil lak menunggu sambungan entri nih..." Wakakakakaka

penjejak.mimpi said...

Lupe lak nak gitau kat gel.. pokok kaktus yang gel bagu tu da sampai ajal die.. Minggu lepas terpakse saye 'bakul sampahkan' pokok tu sebab da mati... :(

penjejak.mimpi said...

* bagu --> bagi. Tertypo le pulek... :)