Pages

Saturday, November 20, 2010

Kenangan Itu..

SEMALAM aku kua jumpe member lame (Lin) kat bandaraye Ipoh. Janji kui 12.30pm kami bertemu kat kompleks Yik Foong (dulu dikenali dengan name Glory). Dalam jam 12pm aku da sampai so aku gi cari kasut dulu. Kedai kasut depan Ayamas. Dapat pe yang diidamkan so terus aku menuju ke kompleks Yik Foong. Ronda-ronda cuci mate. So untuk itu, masuk le aku ke beberape kedai kat situ.. Cuci mate tengok henpon.. tengok laptop.. survey cooler pad.. kedai elektrik. Mase masuk kedai elektrik tu aku saje tanye pasal tv kecik. Ala, yang build-in dengan radio tu. Rege dalam seratus lebih. Tapi itam putih. Pastu apek tu tunjuk mini hifi attached skali dengan tv. Ade yang buleh terus main dvd. Rege? Dalam RM500 lebih. Tv kaler.. Aku ni bukan nak beli pon. Saje nak buang mase sesambil nunggu member aku tu.. Ngeee...

Aku tengok kompleks ni macam idup segan mati tak mau dah... banyak kedai da tutup. Termasuk kedai muzik 'Friendly'. Dulu aku slalu datang kedai ni cari kaset ataupon cd. Yang banyak kedai jual henpon, kedai komputer dan kedai jahit (tailoring shop). Macam kedai elektrik tu, dulu lagi dah ade. Same thing goes to kedai jahit. Tapi kedai-kedai jahit ni lelaki tukang jahitnye. Ala-ala Rizalman.. Zhang Toi.. Hatta Dolmat gitu.. Hahahaha... Ha, satu lagi kedai yang menten ade sejak dulu ialah kedai kasut Bata dan satu kedai jam tu. Ntah pe ke name kedai jam tu.. Lame gak kedai-kedai tu bertahan.

Satu ketike dulu kompleks ni penah jadi pot mamat-mamat Indon bersidai. Ntah pe yang best nye kat situ ntah sampaikan aku rase berade di Jakarta jek time tu.. Tapi semalam macam tak nampak jek mane-mane mamat Indon yang sesat ke situ.. Ke aku yang tak pasan?
Tak lame pastu member aku sampai. So kami decide
nak gi Ipoh Parade jek. Option kesane samade nak amik keb ataupon bas. At last kami naik keb ajek. Senang dan cepat. Sampai di sane kami gi food court dulu untuk mengisi perut yang lapor. So kami cari nasi campur jek. Ye la, da tengahari kan? Aku ni musti cari nasi.. (<-- i am a typical malay, you see?). Sambil makan, kami mulai mengimbas kenangan silam 15 tahun dulu. Mase mude-mude dulu.. mase sesame bergelar 'minah kilang' dulu.. Berderai ketawe kami bile terkeluar cite-cite lucu.. Name Man (<-- name sebeno die Halimah tapi aku tak ingat cane mulenye die buleh dipanggil dengan name Man), Aida, Ina, Mira, kak Yus, kak Ani, kak Mas, Rose, Parames, kak Zira, kak Mimi, Jue dan lain-lain mulai miniti di bibir kami. Pelbagai kenangan mulai terimbau.. Kenangan makan dan minum berkongsi ramai-ramai... tido dalam kotak time break bile shift malam.. mendajalkan member-member.. berbuke pose ramai-ramai.. time ni aku ingat lagi.. bile dekat bukak pose, pihak kilang akan bagi buah untuk buke pose. Ye la, time keje kilang tu kan mane buleh sume orang kua makan skaligus so sape yang kene cover mase tu akan makan buah dan minum air dulu untuk batalkan pose. Aku and the geng besenye akan berbuke pose sesame. Mase tu sape yang bawak bekal akan share ramai-ramai. Meaning to say, kite dapat merase kawan kite punye makanan.
Kat atas tu key-chain Lin kasik kat aku. Diperbuat daripade gulungan majalah. Macam tau-tau jek die tu yang aku ni gile kumpul key-chain... :)
Bile time gaji, kami akan kua meronda kat Ipoh tu beramai-ramai. Tengok wayang.. makan KFC (<-- skang korang da tau yang aku ni memang penggemar ayam sejak dulu lagik..), shopping.. Cakap pasal tengok wayang ni, yang paling aku tak leh lupe ade skali tu.. Time tu kami baru abeh shift malam. Bese kalo shift malam abeh keje kui 7am. So pagi tu kami da janji nak jumpe kat Ipoh dan nak layan wayang cite Jumanji (<-- sesape tak tau cite ni, sile surf internet). Dalam tengahari kami jumpe dan terus beli tiket. Mase cite tu da stat, aku beriye cakap kat dowang "wei, ingat ek.. sesape yang tertido kite jangan kejutkan die. Bia die tido sensorang dalam ni.." Dowang jawab "ok.. ok.." So layanlah kami cite tu... Sampai satu ketike... jeng jeng jeng.. de orang yang da tido rupenye... Hmm, nak kene tinggal la tu... Korang rase sape yang tido tu? Sape tau sila angkat tangan?

Hahahahaha... aku sendirik yang tertido da... (<-- rupenye kebolehan untuk aku senang dan mudah tidur ni da lame Allah kurniakan..). Ngeee... appa da... sendirik wat law, sendirik yang nak kena... Aku pon tak pasti mase bile aku stat tertido. Sedar-sedar budak kecik tu da tumbuh ekor jadi monkey.. Naseb bek aku tersedor.. Kalo tidak sah-sah aku yang kene tinggal. (Tapi korang agak dowang 'tega' tak untuk meninggalkan aku sensorang dalam tu?). Lepas tu berkoyan-koyan la dowang kutuk aku.. Ngeee... Aku sengih jek la... Nak wat pe lagik?
Aku jugak tingat dedulu main badminton untuk department kami. Selain badminton, kami main bola keranjang dan bola tampar. De tournament badminton, sanggup amik mase makan tu kejap jek (kekadang tak makan) sebab nak prektis. Bese kalo shift malam lagi best. Sebab tak banyak keje sangat so leh la lame sket nak prektis. Penyokong setia kami tak ramai.. geng-geng kami jek.. Tapi ade gak la member same shift datang tengok bagi sokongan moral. Same gak time kami de lawan basketball dan volleyball.. Geng-geng kami tetap datang menyokong. Oh ye, lupe lak nak gitau sape geng aku ek.. Hmm.. geng kami takde name. Bukan cam skang ni stiap geng de name; geng bas skola la.. geng surau la.. geng sua dalam la.. geng nissan la.. geng kami takde name tapi stiap daripade kami de name sendirik macam Lin, Aida, Man, Jue, Ina, Parames dan Rose. Kami berlapan buleh dikatekan sentiase bersame kemane-mane ajek. Tapi kami geng baik tau. Takde wat onar kat orang lain de.. Orang lain, orang lain punye pasal. Nak terlungkup, nak terbalik ade kami kisah? Kami tak kacau orang lain.. Kami de dunie kami sendirik... Kami bahagie dengan dunie kami :)

Tapi tu dulu... 15 tahun dulu.. Dan skang memasing de kehidupan sendirik... Aku? Macam ni lah... Lin lak skang de bisnes sendirik. Die wat bisnes kraftangan gune surat khabar dan majalah. So far so good bisnesnye.. Ina dengarnye baru bukak kedai makan dengan adik badiknye. Aida (<-- she's very soft spoken and nice person) lak skang duk kat area Simpang Pulai. Last aku tau anak die da 3 orang. Man skang kat Pahang. Da kawen dan menetap di sane. Parames da los kontek. Mane la die ni menghilang? Last berite aku tau die kat KL keje bank tapi aku tatau ceruk KL mane die lepak. Kalo tau buleh gak aku cari. Rose pon da kawen da ade anak sorang. Skang ni menetap kat Kuale Kangsar. Rajin kontek aku cume aku kureng kontek die sebab die suke beno tukar nombor tipon. Jap-jap gune nombor maxis.. Jap-jap gune celcom. Ade skali tu die merajuk ngan aku sebab aku lame tak kontek die. Aduih Rose.. teman ni bukan nye namo kontek mike tapi mike tu suke bebenor nukor nombor tipon mike tu ha... penin teman ni weh!! (amacam? ok tak aku cakap cam orang Kuale?). Last but not least Jue. Minah ni pon da kawen dan skang ni kat Ipoh. Keje nun kat Bangunan Persekutuan Ipoh tu ha.. Ala, kat depan bangunan KWSP tu..

So kesimpulannye daripade tujuh member aku tu; hanye Lin, Jue dan skali skala Rose yang aku de keep in touch. Skali skala kami akan berjumpe dan bertukar-tukar cite. Yang lain? Menghilang seperti dedaun kering ditiup angin... Ntah dimane... :(

Buat Lin, Aida, Man, Ina, Rose, Parames dan Jue; aku doakan korang sentiase dalam lindungan dan rahmat Allah. Bahagie dengan kehidupan korang. Berjaye dengan impian dan cite-cite korang. Jangan pernah terlupe yang kite berlapan penah ade kenangan pahit manis bersame. Sume kenangan yang dilalui paterikan dan sematkan di dada korang. Jangan pernah mencube untuk melupekan sume tu sebab kenangan itulah yang telah mematang dan mengenalkan kite erti kehidupan dan makna sebuah persahabatan... Andainye ade secalit kenangan pahit, cubelah lupekan sume kenangan pahit itu. Bayangkan segalenye ditulis dan dinukilkan di pasiran; yang akan menghilang apabila ombak menghempas pantai.. Tetapi aku pohon korang sentiaselah ingat persahabatan dan sume kenangan manis kite seumpama menukilkan di batuan keras yang tidak akan menghilang walau mengambil mase puluhan tahun untuk pudar dan lenyap....

Penjejak Mimpi - pernah satu ketike dulu tidak percaye pade ikatan persahabatan dan merasekan persahabatan sejati itu tidak wujud..

0 comments: