Pages

Tuesday, May 17, 2011

Kisah Aku di Hentian Puduraya

PEJAM celik pejam celik rupenye da 5 ari aku tak apdet blog ni. Lately macam bizi giler jek kat opis tu. Memacam le nak kene setel. Especially pasal aset. Duk pening pale aku ni pikir pasal aset. Nak kene anto memo kat HOPT le.. Nak apdet kat sistem lagi.. Kat hardcopy lagi.. Tapi takpe.. Da name pon tanggungjawab; so buat aje la..

Actually takde le kisah yang best pon pasal Hentian Puduraya tu. Da macam cite basi pon ade. Aku cume nak cite yang balik kampung kali ni baru le aku dapat explore area situ. First time balik Ipoh lepas dibuke secare rasminya tak sempat aku nak meredah situ sebab terlewat. Hahahaha.. nasib baik tak kene tinggal dek bas. Kalo tak, padan muke ko PM!

So mase sampai ke Hentian Puduraya Jumaat lepas, aku sampai awal. Tiket aku jam 7.30pm so aku dapat le meronda puas-puas area situ. Dapat le online cimbclicks jap untuk topap. Hehehehe.. ape gune teknologi kalo tak digunekan, kan?

So aku da tau le mane ATM machines dan yang paling penting kiosk yang suke aku beli kudapan untuk dimakan di dalam bas. Tu yang penting, beb. Cumenye aku tak dapat jumpe lagi kiosk yang ade jual buku-buku agama. Ntah mane nyorok, ntah.. Satu lagi tempat orang jual makanan-makanan berat. Ke da takde?

Balik tadi, tiket kui 12pm. Hah, nape awal? Takut jem la. Ari ni kat 8tv ade final episode cite cine; Rosy Business. Nanti terlepas lak cite tu. Perjalanan pon very smooth dan lebih kureng jam 2.45pm aku da sampai Puduraya. Sejak renovation dan perjalanan utara dan selatan diasingkan (perjalanan ke selatan naik/turun di Terminal Bandar Selatan) bas memang terus turunkan penumpang di bawah stesen. Kalo tak, dulu menapak le ko nak ke hentian tu. Driver akan turunkan penumpang nun kat tepi-tepi jalan sebab nak masuk ke hentian tu memang jem siot. Daripade kematu bontot dalam bas yang tersengguk-sengguk tu, adelah lebih baik ko turun menapak ke sane. Silap-silap ko dulu sampai daripade bas tu.

So bile da sampai, aku lepak-lepak dulu kat situ. Sesambil minum air tin dan menikmati penambahbaikan yang dibuat kat stesen tu. Ventilation bagus.. CCTV banyak.. Sprinkler pon ade.. Kiosk polis ade.. Polis pon ade.. (jangan kiosk jek ade, polis nye takde).. Security ramai.. Keadaan situ bersih.. Information screen yang gitau plet number bus, destinasi dan platform berfungsi.. Yang penting asap kenderaan tak ketara baunye sebab setiap tangge nak turun ke platform disediakan dengan pintu kaca yang sentiase tutup. Ko nak turun, pepandai le ko tekan button kat situ. Tak pandai tekan, sile jumpe security. Hahahahaha.. So takde la bau sangat asapnye. Lagipon ventilation kat bawah stesen pon ok. So ko nak ape lagi?

Da puas menikmati dan air tin pon da abeh so ingat nak belik KFC la pulok. Lapo beb. Pagi tadi makan nasi lemak mak aku buat. Sampai skang terase lazatnye sambal ikan bilis mak.. :). So gi KFC kat seberang jalan dan ade le pulak sorang mamat tu 'basking' depan satu restoran mamak kat deret KFC. Balik tu ingat nak layan le lagu mamat tu 'sepam due' tapi segan la pulok. So tak jadi le. "Sori guy, gua ingat nak layan lagu lu tapi disebabkan gua ni pemalu orangnye so gua kenselkan ajek niat gua.." (Pemalukah aku ni?)

So terus aku blah menuju ke stesen STAR ke Sentul Timur...

Penjejak Mimpi: Da lame tak gi Central Market. Dulu ramai yang basking kat situ.. :)

2 comments:

MamaEma said...

puduraya dah berwajah barukan... dah lama tak ke sana...sebabnya tak naik bas pun..huhhuhu

Penjejak Mimpi said...

MamaEma: Da cantik. Macam epot pon ade. Hehehehehe